دبير انجمن صنايع همگن گازسوز: كاهش تعرفه‌ها ضربه سنگيني به صنعت داخلي وارد مي‌كند افزايش نرخ محصولات كمتر از ميزان رشد قيمت مواد اوليه بود

با توجه به مشكلات موجود، كاهش تعرفه واردات لوازم خانگي ضربه سنگيني به صنعت داخلي وارد مي‌كند. اسماعيل بازارچي - دبير انجمن تخصصي صنايع همگن گازسوز - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با بيان مطلب فوق اضافه كرد: تعرفه‌ها بايد در حدي باشد كه توليدكننده توان رقابت با اجناس خارجي را داشته باشد، ولي در حال حاضر چنين نيست. وي افزود: دولت بايد همزمان با كاهش تعرفه، تسهيلاتي را براي صنعت در نظر گيرد تا توليد‌كنندگان بتوانند با اجناس خارجي رقابت كنند. او خاطرنشان كرد: در اين شرايط بايد با پرداخت تسهيلات و مساعدت در تامين مواد اوليه مانند فولاد، قيمت تمام شده اجناس داخلي كاهش و قدرت رقابت افزايش يابد. بازارچي نظرش را درباره اين‌كه كاهش تعرفه‌ها به دليل ناتواني توليد‌كنندگان داخلي در تنظيم بازار و افزايش قيمت توليدات داخلي در دوسال گذشته ذكر شده است، اين چنين بيان كرد: در دو سال گذشته توليدكنندگان داخلي به ميزان حداقل و حتي كمتر از ميزان افزايش قيمت مواد اوليه، قيمت فروش محصولات را افزايش داده‌اند. طبيعي است كه در صورت افزايش قيمت مواد اوليه، توليد كننده ناچار است كه آن را با افزايش قيمت فروش جبران كند و نمي‌توان از توليد‌كننده انتظار داشت كه با ضرور و زيان فعاليت كند. گفتني است، براساس مصوبه وزيران عضو كميسيون ماده 1 آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات، با هدف افزايش توان رقابتي توليدكنندگان داخلي، سود بازرگاني واردات لاستيك اتومبيل‌هاي سواري، موتور سيكلت و دوچرخه از 61 به 46 درصد و ‌لاستيك اتوبوس و اتومبيل‌هاي باري از 41 به 26 درصد كاهش يافت. در پاسخ به دلايل كاهش تعرفه عنوان شده كه با توجه به اين كه در سال‌هاي گذشته فرصت كافي در جهت هماهنگي، ‌رشد و توسعه به واحدهاي توليدي لاستيك داده شده است، بنابراين از آنجا كه كاهش محسوسي در قيمت سال‌هاي گذشته اين بخش مشاهده نمي‌شود، كاهش تعرفه‌هاي لاستيك در سال جاري به منظور تحريك توليد ضروري بود. مقايسه قيمت‌هاي لاستيك‌هاي داخلي و وارداتي نيز نشان مي‌دهد كه اختلاف قيمت لاستيك‌هاي داخلي با وارداتي بين 40 تا 67 درصد متغير است كه اين حاشيه ايجادشده باعث بي‌رقيب ماندن توليدكنندگان داخلي شده به طوري كه عمده لاستيك‌هاي وارداتي لاستيك‌هايي هستند كه در داخل توليد مشابه ندارند و يا اگر توليد مشابه دارند توليد آنها كافي نيست. از اين رو ضروري است با كاهش سود بازرگاني لاستيك‌هاي خارجي، توليدكنندگان داخلي را به توليد كيفي‌تر محصولات، ترغيب كرد. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8703-08845
  • خبرنگار : 71186