/در آستانه يكصدمين سالگرد توليد نفت/ مديرعامل شركت ملي نفت ايران: توليد نفت تا پايان سال به 4 ميليون و300 هزار بشكه مي‌رسد

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران گفت: مراسم گراميداشت يكصدمين سالگرد توليد نفت در كشور شنبه چهارم خردادماه با حضور وزير نفت در مسجد سليمان برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيف‌الله جشن‌ساز در جمع خبرنگاران توضيح داد: اين برنامه‌ها در چند بخش در سراسر كشور برگزار مي‌شود. اجراي آيين‌هاي ملي در سطح كشور و برگزاري همايش بين‌المللي يكصد ساله نفت از جمله برنامه‌هاي يكصدمين سالگرد توليد نفت در كشور است كه در آينده توسط وزير نفت اعلام خواهد شد.

افتتاح پروژه‌هاي صنعت نفت به مناسبت يكصدمين سال توليد نفت

وي افزود: برگزاري همايشهاي علمي دانشگاهي در سطح كشور در ارتباط با صنعت نفت و برگزاري ميزگردهاي تخصصي در زمينه‌هاي مختلف علمي در شبكه‌هاي مختلف صدا وسيما با حضور مسوولان و معاونان وزارت نفت و با همكاري كارشناسان و اساتيد دانشگاهها از ديگر برنامه‌هاي يكصدمين سالگرد توليد نفت در كشور است.

جشن‌ساز بيان كرد: پروژه‌هاي مختلف صنعت نفت در سال جاري به مناسبت يكصدمين سالگرد توليد نفت افتتاح مي‌شوند.

وي خاطرنشان كرد: انجام فعاليتهاي عام‌المنفعه در مناطق نفت‌خيز و برپايي نمايشگاههاي عكس از سوابق يكصدساله صنعت نفت از جمله ديگر برنامه‌هاي يكصدمين سالگرد توليد نفت در كشور است. جمع‌آوري گسترده اسناد و مدارك صنعت نفت و انتشار كتب تاريخي و تحليلي از صد سال نفت در ايران در ابعاد مختلف به مناسبت يكصد سالگي نفت با همكاري وزارت نفت و مناطق نفت‌خيز جنوب در حال انجام است. انتشار كتب در زمينه‌هاي مختلف علمي مرتبط با صنعت نفت از برنامه‌هايي است كه به مناسبت يكصد سالگي صنعت نفت انجام خواهد شد.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: صدور شناسنامه براي ماشين آلات و تجهيزات اداري با ارزش تاريخي در صنعت نفت براي نخستين بار در كشور انجام خواهد شد. تاسيس پارك موزه‌هاي آموزشي در ارتباط با مسائل مختلف نفت در نقاط مختلف كشور، تهيه فيلم مستند، سريال و فيلمهاي داستاني در ارتباط با صنعت نفت، برگزاري جشنواره صنعتگران و نوآوران صنعت نفت، برگزاري مسابقات علمي با موضوعات نفت و انرژي در صنعت كشور با همكاري وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، انتشار مجموعه‌هاي آموزشي براي مخاطبان كودك و نوجوان، حمايت از پايان نامه‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا با موضوعات مرتبط با صنعت نفت، برگزاري نمايشگاه بزرگ دستاوردهاي فني و پژوهشي صنعت نفت كشور و انتشار اسكناس يادبود يكصد سالگي صنعت نفت با همكاري بانك مركزي، برنامه‌هايي است كه وزارت نفت در سال جاري براي گراميداشت يكصد سالگي صنعت نفت تدارك ديده كه به تدريج انجام خواهد شد.

آغاز چند پروژه عمراني با همكاري وزارت نفت در خوزستان

وي با اشاره به طرحهاي عمراني در نظرگرفته شده براي استان خوزستان، خاطرنشان كرد: احداث جاده چهار بانده ماهشهر به اميديه به طول 45 كيلومتر با اعتبار 25 ميليارد تومان از جمله پروژه‌هاي عمراني در نظر گرفته شده براي استان است كه روز گذشته ساخت فاز نخست اين جاده در هيات مديره شركت ملي مناطق نفت خيز تصويب شد و به زودي كار اجرايي آن آغاز مي‌شود.

جشن ساز ادامه داد: احداث جاده چهار بانده اميديه به سه راهي سرانجام با اعتبار 35 ميليارد تومان از جمله پروژه‌هايست كه به زودي عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود. احداث جاده 2 بانده چهار خطه سه راهي جاده پازنان در استان كهگيلويه و بويراحمد تا سردشت زيدون در بهبهان به طول 40 كيلومتر از جمله پروژه‌هاي مربوط به استان خوزستان است كه با اعتبار 40 ميليارد تومان اجرا خواهد شد. هم اكنون اين پروژه در مراحل مطالعه قرار دارد و به محض آغاز كار مشاور، به مناقصه گذاشته مي‌شود.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: احداث جاده مسجدسليمان به هفتگل به طول 25 كيلومتر و به عرض 11 متر در مرحله مطالعه و نقشه‌برداري قرار دارد كه با اتمام مراحل مقدماتي و اوليه به مناقصه گذاشته مي‌شود. قرار است جاده ديگري از شهرستان مسجدسليمان تا ايذه به طول 26 كيلومتر با ميزان اعتبار 33 ميليارد تومان احداث شود. با احداث اين جاده، فاصله بين اين دو شهر، 150 كيلومتر كاهش خواهد يافت.

وي افزود: عمليات اجرايي ساخت بيمارستان 32 تختخوابي شهرستان مسجدسليمان با اعتبار 26 ميليارد تومان، چهارم خردادماه با حضور وزير نفت آغاز خواهد شد. مطالعات اين پروژه انجام شده و زمين آن آماده كلنگ‌زني است.

جشن‌ساز خاطرنشان كرد: بازسازي و تجهيز فرودگاه آغاجاري از ديگر پروژه‌هايي است كه در سال جاري به مناسبت يكصد سالگي توليد نفت به پايان خواهد رسيد. اميدواريم اين فرودگاه ظرف دو ماه آينده افتتاح شود. باند دوم جاده غيزانيه تا شهرستان رامشير نيز از پروژه‌هاي بزرگي است كه با همكاري وزارت نفت و شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب انجام خواهد شد. در حال حاضر اين طرح براي مطالعه در دست مشاور قرار دارد.

وي گفت: جاده فعلي اهواز به بندرامام تا سه راهي غيزانيه بصورت چهار بانده است. از غيزانيه تا بندرامام يك بانده است كه بسيار حادثه خيز مي‌باشد. قرار است شركت نفت اين جاده را تا رامشير چهار بانده سازد و ساخت بخش ديگر آن از رامشير تا بندرامام به عهده وزارت راه و ترابري است.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران عنوان كرد: جاده‌هاي منتهي به شهر ماهشهر چهار بانده خواهد شد. مسير آبادان تا بندرامام و از بندرامام تا هنديجان از جاده‌هايي است كه احداث آن به عهده وزارت نفت گذاشته شده است. در حال حاضر حدود هفت كيلومتر از ابتداي جاده آبادان به بندرامام ساخته شده و مابقي آن به زودي احداث خواهد شد.

اختصاص اعتبار قابل توجه براي احداث جاده‌ها و اجراي طرحهاي توسعه برق و راه آهن در خوزستان

وي بيان كرد: در جلسه‌اي كه با حضور رييس جمهور و با موضوع توسعه و عمران استان خوزستان برگزار شد، توصيه‌هاي اكيدي براي عمران و‌ آبادي استان شد و اعتباري براي اين طرحها تعيين گرديد. در اين جلسه تاكيد شد اعتبار مهم و قابل توجهي براي احداث جاده‌ها و اجراي طرحهاي توسعه برق و راه آهن به استان اختصاص يابد. اين موضوع در وزارت نفت در حال پيگيري است.

جشن ساز اظهار كرد: انجام مطالعات ساخت جاده‌هاي خروجي و ورودي به شهرستان هفتگل با اعتبار30 ميليارد تومان به پايان رسيده است. پروژه اجراي بخشي از آن به مناقصه گذاشته شده و پيمانكار آن نيز مشخص شده و بخش ديگري از آن نيز در حال مناقصه است كه اميدواريم به زودي اجرايي شود.

وي ادامه داد: اتوباني توسط شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب از ميدان سپيدار تا ميدان فرودگاه در محدوده شهر اهواز در حال ساخت است كه هم اكنون در مراحل پاياني قرار دارد و اميدواريم طي دو ماه آينده به بهره‌برداري برسد. صد در صد بودجه اين پروژه توسط شركت ملي مناطق نفت‌خيز و وزارت نفت به ميزان هفت تا 10 ميليارد تومان تامين شده است.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران عنوان كرد: احداث و تجهيز بيمارستان 64 تختخوابي اميديه توسط شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب در حال اجراست و اميدواريم ظرف دو سال آينده به بهره‌برداري برسد. همچنين كار اجرايي احداث و تجهيز بيمارستان 96 تختخوابي شهرستان گچساران از يك ماه گذشته آغاز شده و اميدواريم طي دو سال و نيم ديگر به بهره‌برداري برسد.

جشن ساز خاطرنشان كرد: احداث جاده دو بانده از چهار راه بي بي حكيمه تا شهرستان گناوه از جمله طرحهاي شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب است. طول اين جاده حدود 70 كيلومتر است.

ساخت پالايشگاه 180 هزار بشكه‌اي آبادان توسط شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب

وي افزود: پروژه بسيار بزرگ پالايشگاه آبادان از جمله پروژه‌هاي شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب است كه زمين آن در 15 كيلومتري آبادان به اروندكنار در منطقه آزاد اروند واقع شده است. ظرفيت اين پالايشگاه، روزانه 180 هزار بشكه است كه در نوع خود پيشرفته‌ترين و پيچيده‌ترين پالايشگاههاي كشور خواهد شد.

جشن ساز تصريح كرد: جابه‌جايي منازل مسكوني در نقاط ناامن شهرستان مسجدسليمان به نقاط امن با اعتبار اوليه سه ميليارد و 200 ميليون تومان آغاز شده است. از اين ميزان اعتبار در نظر گرفته شده 500 ميليون تومان هزينه شده است.

وي افرود: در حال حاضر 700 پروژه در شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب در حال اجراست.

افزايش توليد 105 هزار بشكه اي نفت در مقايسه با سال گذشته

جشن ساز تاكيد كرد: متوسط توليد روزانه نفت در سال گذشته در بخش دريايي و خشكي حدود چهار ميليون و102 هزار بشكه بوده كه اين ميزان در حال حاضر به چهار ميليون و207 هزار بشكه رسيده است كه افزايش 105 هزار بشكه اي را نشان مي‌دهد. اين ميزان افزايش از ميدان دارخوين، ميدان آزادگان و ميدان مشترك هنگام حاصل شده است. اميدواريم ميزان توليد تا پايان سال به چهار ميليون و 300 هزار بشكه افزايش يابد. در صورت اثرگذاري تحريمها عليه ايران بايد ميزان توليد نفت كاهش مي‌يافت در حالي كه اين تحريمها ذره‌اي اثر نداشته است.

ظرفيت سازي براي توليد 30 هزار بشكه تا پايان سال در ميدان آزادگان

وي گفت: در سال گذشته براي توليد 20 هزار بشكه نفت در ميدان نفتي آزادگان ظرفيت سازي شد و تا پايان سال نيز براي توليد 30 هزار بشكه ظرفيت سازي خواهد شد. دو طرح براي توسعه ميدان آزادگان در هيات مديره شركت ملي نفت ايران مطرح شده است.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران عنوان كرد: در سال گذشته به ارزش 32 هزار ميليارد ريال از بازارهاي داخلي كشور قطعات كالا و تجهيزات خريداري كرديم. اين امر نشان دهنده رشد صنايع داخلي صنعت نفت است. اين موضوع نشان مي‌دهد كه تهديدها به فرصتها در كشور تبديل شده است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8703-01100
  • خبرنگار :