يحيي يثربي در همايش بزرگداشت ملاصدرا: مباني ملاصدرا بر آگاهي خانواده تأكيد دارد

يحيي يثربي گفت: مباني ملاصدرا بر آگاهي خانواده تأكيد دارد و يادآور مي‌شود چنان‌چه درست عمل كنيم، مي‌توانيم در پيدايش چند روح جديد و پرورش آن‌ها و همچنين پرورش زن و مرد، زمينه‌سازي درستي انجام دهيم. به گزارش خبرنگار بخش حكمت و فلسفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين استاد فلسفه امروز (چهارشنبه) در يازدهمين همايش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «حكمت متعاليه و تدبير خانواده» در مقدمه‌ي صحبت با اشاره به شهادت حضرت زهرا (س) و روايتي از زندگي آن حضرت، به ارائه‌ي تعريفي از فلسفه پرداخت و دو ويژگي‌ عمده‌ي فلسفه را عميق و فراگير بودن آن دانست و افزود: موضوع فلسفه‌ وجود به ماهو وجود است. در عين‌ حال، به همه‌چيز مي‌تواند نظر بياندازد. درباره‌ي خانواده هم فيلسوف مي‌تواند بيش‌ترين رهنمودها را داشته باشد. بر اساس نگرش فراگير فلسفه، بحث‌هاي فلسفه‌ي خانواده بحث جدي‌اي است و از نظر نگرش عمقي، فيلسوف به مباني‌اش برمي‌گردد. او در ادامه با برشمردن مباني حكمت متعاليه، خاطرنشان كرد: ملاصدرا انسان را يك موجود در حال گسترش مي‌داند و حكمت متعاليه مانند عرفان معتقد است كه عمل در رشد انسان تأثير مي‌گذارد و رشد انسان به شكل‌گيري شخصيتش با رفتار و رياضت انسان نسبت جدي‌ دارد؛ بنابراين تدبير منزل مي‌بايست از دو جهت باشد؛ يكي از جهت رشد زن و شوهر و ديگر اين‌كه آن‌دو مي‌بايست فرزنداني را نيز تربيت كنند؛ بنابراين بر اساس اصول ملاصدرا، مي‌توانيم وضع خانواده را در پرورش بچه‌ها مؤثر بدانيم و همچنين اين امر در رشد خانواده نيز تأثير دارد و او معتقد است كه حلال و حرام ‌خوردن در رشد انسان اثر مي‌گذارد. استاد فلسفه‌ي دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد: عمل به همه‌ي اين مسائل در گرو اين است كه ما جامعه را مسأله‌محور كنيم؛ يعني جامعه بيايد مسأله‌هايش را بشناسد و بداند آن‌ها چيست. با تكرار مشكل، مشكلات حل نمي‌شود و چنان‌چه مسأله مطرح و روش درست براي حل آن نيز ارائه شد، مي‌توانيم به اين آموزه‌ها عمل كنيم و نبايد از مشكلات بناليم و ضرورت دارد مشكلات را به صورت يك مسأله مطرح كنيم. همچنين رضا اكبري - استاد فلسفه‌ي دانشگاه امام صادق (ع) - با ارائه‌ي توضيحاتي درباره‌ي حركت جوهري ملاصدرا و بررسي تطبيقي آن با آراي انديشمندان غربي به بحث درباره‌ي دو رويكرد اخلاقي فضيلت‌گرايي و مسأله‌گرايي پرداخت و ضمن طرح ايراداتي به رويكرد مسأله‌گرايي، درباره‌ي ويژگي‌هاي رويكرد فضيلت‌محور، اظهار كرد: ويژگي‌ فضيلت‌محور، يكي توجه ‌كردن به زندگي اجتماعي انسان‌هاست كه در فلاسفه‌ي اسلامي، رويكردهاي فضيلت‌محور بيش‌تر مورد توجه است؛ چنان‌چه خواجه‌ نصيرالدين توسي در آثارش به تبيين اخلاق با رويكردي فضيلت‌محور پرداخته است. همچنين ويژگي‌ ديگر اين رويكرد اين است كه ما در تعاملات اجتماعي كه داريم، نگاه به معناي يك لفظ متأثر از شرايط اجتماعي آن جامعه است. همچنين ويژگي ديگر اين رويكرد، بحث ملكه ‌شدن اعمال است؛ بنابراين بايد تلاش كرد ملكه‌هاي خوب پديد بيايد كه اين به اهميت نقش تعليم و تربيت اشاره و اهميت آن را بيش‌تر مي‌كند. اكبري با اشاره به اين‌كه اصالت وجود، اصلي مهم در فلسفه‌ي ملاصدراست، با شرح و بسط اين مفهوم در فلسفه‌ي ملاصدرا، يادآور شد: بر اساس بحث حركت جوهري مرتبه‌ي كامل اخلاقي، انساني كامل است كه از حيث ملكه‌هاي عملي و از حيث نظر در مرتبه‌ي بالايي قرار دارد. او در ادامه نيز يادآور شد: اگر اصول ملاصدرايي را كه بحث اصالت وجود و اشتداد وجود است، بپذيريم، وجودها در يكديگر تأثير و تأثر دارند و بنابراين افراد بر يكديگر تأثير مي‌گذارند. او در پايان، قابل اعتماد بودن دوسويه‌ي زن و مرد، رئوف و مهربان و گشاده‌رو بودن، و همچنين پي‌گيري كارهاي يكديگر را نگاهي صدرايي به خانواده دانست. به گزارش ايسنا، حميدرضا آيت‌اللهي نيز درباره‌ي معناي زندگي گفت: معناي زندگي در فلسفه‌ي امروز موضوع مهمي شده است؛ اما در فلسفه‌ي اسلامي بيش‌تر هدف زندگي مطرح مي‌شود تا معناي زندگي؛ در حالي‌كه در غرب بيش‌تر به معناي ذهني زندگي توجه و به آن پرداخته مي‌شود. اين استاد فلسفه يادآور شد: نگاه صدرايي نگاهي غايت‌گرا است و هدف و معناي زندگي در نگاه ملاصدرا يكي مي‌شود. آيت‌اللهي در ادامه به ارائه‌ي مصاديقي از اين دو نوع تفكر در جهان غرب و شرق پرداخت. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۱ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8703-00439
  • خبرنگار :