اعواني در همايش بزرگداشت ملاصدرا: ملاصدرا در حكمت عملي سرآمد است

همايش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «حكمت متعاليه و تدبير خانواده» با سخنراني غلامرضا اعواني ادامه پيدا كرد. به گزارش خبرنگار بخش حكمت و فلسفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه‌ي ايران در اين همايش، به اهميت تدبير خانواده در انديشه‌هاي حکمي ملاصدرا اشاره كرد و گفت: از آن‌جايي که حکمت امري کلي است، بدون تدبير خانواده نمي‌توان از حکمت و دانش سخن گفت. او همچنين با اشاره به خانواده در آيين كنفوسيوس، گفت: اين آيين به اين دليل 2600 سال پابرجا مانده كه در آموزه‌هاي خود بر خانواده بسيار تأكيد دارد. او سپس درباره‌ي جايگاه خانواده در ايران باستان، اظهار كرد: ايرانيان در دوران باستان روابط خانوادگي قوي داشتند؛ چنان‌چه هرودوت يوناني و ديگران، نظام خانواده را در ايران ستوده‌اند. ايرانيان برخلاف يونانيان، زن را در خانواده پاس مي‌داشتند و همچنين بر نقش مادر در نهاد خانواده تأكيد مي‌كردند. اعواني با طرح نگاه ارسطو نسبت به خانواده، آراي برخي فلاسفه‌ي اسلامي را كه پس از ارسطو مطرح شده است، اقتباسي از نگاه ارسطو دانست و درباره‌ي ملاصدرا تصريح كرد: در كتاب‌هايي كه پيش از ملاصدرا نوشته شده است، كم ‌و بيش مي‌توان معلوم كرد كه از آراي ارسطو اقتباس شده و اين‌كه درواقع چه كسي از چه كسي آرا را گرفته است. اما آراي ملاصدرا التقاطي نيست و درواقع ملاصدرا در كار خود روش دارد و چنان‌چه مي‌دانيم، فلسفه روش است و هر فيلسوفي روشي دارد و مهم است كه بدانيم روش او چيست. او همچنين عنوان كرد: الآن به تأسي از مشرب حكمت متعاليه مي‌توان آثاري را در حوزه‌هاي گوناگون نوشت و ما اگر اين روش را درك كنيم، مي‌توانيم در اين زمينه كتاب بنويسيم. روش ملاصدرا، روشي التقاطي نيست و درواقع ملاصدرا سعي در فهميدن دين از منظر حكمت دارد و معتقد است كه دين هم بر مبناي حكمت است. ملاصدرا تأكيد دارد از ديدگاه حكمت الهي مي‌توانيم درباره‌ي شريعت بحث كنيم و درواقع ما قرآن و اهل‌ بيت (ع) و پيامبر (ص) را داريم كه مي‌توانيم بر پايه‌ي نگاه نظري آن‌ها عمل كنيم و درواقع آن‌ها اسوه‌ي عمل‌اند؛ اما ضرورت دارد اين مسائل را حكمي فهم كرد و كسي كه از روي حكمت اين مسائل را بيان كرده، ملاصدراست و اصلا هم التقاطي رفتار نكرده است. حكمت متعاليه، حكمتي جامع است. وي در ادامه تأكيد كرد: به نظر ملاصدرا، حكمت متعاليه يك راه مطمئن براي فهم ديگر حكمت‌هاست؛ بنابراين عالي‌ترين نوع حكمت است. رييس مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه‌ي ايران در پايان خاطرنشان كرد: ملاصدرا در حكمت عملي سرآمد است و در حكمت متعاليه، نظر و عمل پيوند دارد. درواقع حكمت متعاليه، حكمتي تحققي است و نه حكمت تصوري يا تصديقي. راه حكمت متعاليه، اسفار اربعه است و از طريق ارسطو نرفته است؛ بلكه از طريق شريعت رفته است. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۱ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8703-00322
  • خبرنگار :