« اين سكوت سلطان صداي سينماي ايران غم‌انگيز است» علي مصفا و ليلا حاتمي به عيادت اصغر شاهوردي رفتند

علي مصفا گفت: اين‌كه آدم مي‌بيند كسي مثل اصغر شاهوردي كه به نوعي شايد سلطان صداي سينماي ايران باشد اين‌گونه سكوت كرده است، واقعا غم‌انگيز است. اين بازيگر كه به همراه ليلا حاتمي براي عيادت از اصغر شاهوردي به خانه اين صدابردار حادثه‌ديده سينما رفته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه دقيقا نمي‌داند اين اتفاق به چه شكلي به‌وقوع پيوسته است اظهار داشت: اما از ديد من مقصر، شرايط و شيوه تهيه‌كنندگي فيلم‌ها در سينما و تلويزيون است كه با صرفه‌جويي بي‌اندازه باعث ايجاد اينگونه حادثه‌ها مي‌شوند. وي ادامه داد: گاهي وقت‌ها راننده گروه 2 روز نخوابيده است و شما را از جايي به جاي ديگر مي‌برد و خودم بارها شاهد اين نوع صرفه‌جويي هاي بي‌رحمانه و ابلهانه بوده‌ام. حداقل وظيفه‌اي كه يك تهيه‌كننده مي‌تواند داشته باشد تأمين امنيت عوامل فيلم است كه متأسفانه مثل بسياري از مسايل ديگر، هيچ ضابطه‌اي ندارد و چنين حادثه‌اي حتما براي خيلي‌هاي ديگر اتفاق مي‌افتد. مصفا تصريح كرد: در سينمايي که براي همه چيز از زواياي فکري کارگردان گرفته تا خط به خط سناريو و جزييات وقايع سرصحنه انواع نظارت در نظر گرفته شده, هيچ نظارتي بر نحوه تامين امنيت و سلامت عوامل فيلم وجود ندارد و هر کسي مي تواند با جان بازيگر و فيلمبردار و صدابردار و ساير عوامل به راحتي بازي کند. اين بازيگر كه سابقه همكاري با شاهوردي را در فيلم‌هاي «پري»، «ليلا»، «ميكس» و «دختردايي گمشده» دارد با بيان اين‌كه انجام چند حركت ساده از سوي تهيه‌كنندگان مي‌تواند بخشي از ديني كه همه به اين صدابردار دارند را ادا كند، پيشنهاد داد: يك فكر خيلي ساده مي‌تواند اين باشد كه بند اختياري در قراردادها اضافه شود و درصدي به همياري اختصاص پيدا كند. اگر اين‌كار با يك فيلم شروع شود در فيلم‌هايي ديگر هم ادامه پيدا خواهد كرد. ليلا حاتمي هم در ادامه صحبت‌هاي مصفا خواستار حمايت بيشتر از اصغر شاهوردي شد و گفت: مگر تا كي مي‌شود اين هزينه‌هاي سنگين درمان به صورت شخصي تأمين شود و بايد اقدام موثري در اين زمينه صورت بگيرد. امير سيدي كه در بسياري از فيلم‌هاي داريوش مهرجويي دستيارش بوده از حاضران در اين ديدار بود و با بيان اين‌كه مهرجويي تأكيد كرده لحظه‌اي از شاهوردي غافل نشود اظهار داشت: آدم‌هاي پررنگ ديروز كم‌رنگ‌ترين آدم‌هاي امروز هستند و اين سوال مطرح است كه اين تنهايي و مظلوميت از كجا مي‌آيد. وي افزود: خود داريوش مهرجويي هم اواخر فروردين به عيادت شاهوردي آمد و حمايت همه‌جانبه اهالي سينما و نهادهاي دولتي را خواستار شد. درواقع مي‌شود گفت اين حادثه اتفاق افتاد تا جوانمردي كه سال‌ها فراموش شده است محك بخورد. سيدي با اشاره به همكاري‌ شاهوردي با مهرجويي در فيلم‌هاي «ليلا»، «اجاره‌نشين‌ها»، «پري»، «هامون»، «سارا» و «بماني» گفت: سر فيلم «دختردايي گمشده»‌، شاهوردي مشغول كاري بود و نتوانست همكاري داشته باشد، اما بعد از گذشت روز اول فيلم‌برداري در كيش، مهرجويي گفت اصغر حتما بايد بيايد و او هم قبول كرد و آمد و از معدود دفعاتي بود كه لبخند مهرجويي را ديدم. وي افزود: اصغر بي‌حاشيه‌ترين آدم سينماست كه فقط به دنبال كار بود. بسيار نيروي فوق‌العاده‌اي در كار مي‌گذاشت و سر هركاري كه مي‌رفت كارگردان هيچ كمبودي نداشت. همسر شاهوردي هم با بيان اين‌كه وضعيت از قبل از اين‌كه اصغر دوباره به بيمارستان برود بدتر شده است به ايسنا گفت: دوباره فيزيوتراپي از نو شروع شده است و روزي دو جلسه انجام مي‌شود كه باز هم كم‌ است و اگر كوتاهي صورت بگيرد، يكي از پاهايش كوتاه مي‌شود. وي ادامه داد: اگر لازم باشد ماحصل 27 سال زندگي مشتركمان را مي‌فروشم و خرج او مي‌كنم تا برگردد و افتخار مي‌كنم بعد از گذشت 6 ماه از اين حادثه، هنوز تازه است و شايد اين اتفاق باعث شده سينمايي‌ها يك تكاني خورده باشند. او همچنين گفت: با توجه به وجود دستگاه تنفسي و تغذيه از راه لوله، از امروز قرار است پرستاري متخصص بصورت شبانه روزي از اصغر شاهوردي مراقبت كند. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8702-16034
  • خبرنگار : 71133