ملي بودن موتور ملي ايران خودرو با مالكيت در طراحي همراه است كه با در نظر گرفتن اين شرط ما هنوز موتور مشابهي در كشور با اين خصوصيت نداريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا )، محمد زالي - مدير پروژه موتور ملي - با بيان اين مطلب افزود: تا كنون كار نصب 400 موتور ملي بر روي سمند نهايي شده و تمام مراحل آزمون، استانداردها و مجوزهاي لازم و همچنين نيازمنديهاي مربوط به شمارهگذاري دريافت شده است. تعدادي خودرو نيز از اسفند پارسال تا فروردين امسال تست شدهاند و نتايج خوبي حاصل شد.
برنامه توليد 60 هزار دستگاه موتور ملي در سال جاري
وي با بيان اين كه ايران خودرو 400 خودرو با موتور ملي آماده فروش دارد، خاطرنشان كرد: روزانه 10 تا 15 دستگاه موتور ميتوان توليد كرد كه به مرور اين رقم افزايش مييابد. امسال نيز برنامه توليد 60 هزار دستگاه موتور ملي را داريم.
بايد به توليد 500 هزار دستگاه موتور ملي برسيم
او با بيان اينكه توليد موتور ملي بايد از مرز 500 هزار دستگاه فراتر رود، افزود: هم اكنون حدود يك ميليون موتور در كشور مورد استفاده قرار ميگيرد كه تنوع آنها به بيش از 10 نوع موتور ميرسد. در ايران خودرو 8 نوع موتور و در خارج از اين شركت نيز 5 نوع موتور در سطح كشور موجود است كه با اين روند به نقطه اقتصادي توليد موتور نخواهيم رسيد؛ بنابراين براي رقابتپذيري و كاهش قيمت تمام شده بايد به توليد 500 هزار دستگاه دست يابيم. البته قطعهسازان نيز براي اين كار اعلام آمادگي كردهاند.
موتور توربوشارژ دار در حال نصب روي سمند
زالي با اشاره به اينكه سه نوع موتور در برنامه توليد است، گفت : اين موتورها شامل موتورEF7 با حجم 1700سي سي كه با مشاركت آلمانيهاست، موتور EF7 با حجم 1700 سيسي پرخوران (توربوشارژ دار ) و موتور EF4 با حجم 1400 سي سي است.
وي افزود: در موتور پرخوران تقريبا كار موتور به اتمام رسيده، ولي نگاشت (كاليبراسيون) آن در حال انجام است كه در حال نصب اين موتور توليد داخل روي سمند سورن هستيم و حدود 13 ماه توليد انبوه آن به طول ميانجامد.
به گفته او براي موتور 1400 سي سي هنوز خودرويي براي استفاده معرفي نشده است و طرح از حدود 1.5 سال پيش متوقف مانده است.
از سازندگان قطعه حمايتهاي مالي نشد
وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر دليل دست نيافتن ايران خودرو به توليد 30 هزار موتور ملي در سال گذشته مطابق برنامه اين شركت اظهار كرد : متاسفانه در اين ميان از سازندگان قطعه حمايت مالي نشد و سازندگان توانايي تامين قطعات خط توليد ما رانداشتند؛ اين در حالي است كه خط توليد ما آماده بود.
ساخت روغن موتور مخصوص
زالي طول عمر موتور توربوشارژدار را 10سال عنوان كرد و در خصوص اينكه آيا اين موتور به روغن خاصي نياز دارد؟ گفت : در طراحي اين موتور روغن مخصوص نيز براي آن طراحي شد كه اين كار را با همكاري شركت بهران انجام داديم.
اروپا به سمت توليد انبوه موتور گازسوز نرفت
به گفته وي هم اكنون كشورهايي مثل برزيل، آرژانتين و ايتاليا كه تعدادشان به عدد 13 ميرسد، از سوخت گاز به عنوان سوخت خودرود استفاده ميكنند. ادعا نداريم كه در طراحي از كشورهاي اروپايي جلو افتادهايم، ولي در اروپا ساخت خودروي گازسوز با هدف توليد انبوه مطرح نبوده و به مرز توليد انبوه نيز نرفتهاند و ما اولين كشوري بوديم كه اين راه را رفتيم.
قيمتي كه موتور ملي به هزينه تمام شده خودرو اضافه ميكند، ناچيز است
وي درباره قيمت موتور ملي نيز گفت: قيمت موتور چيزي حدود يك ميليون و 400 هزار تومان است. البته چيزي كه اين موتور به قيمت تمام شده خودرو اضافه ميكند، ناچيز است، ولي نسبت به موتور معمولي كمي افزايش قيمت دارد.
قابليت نصب موتور ملي روي پژو 405 ، پژو 206 ، زانتيا و تندر90
او درباره اينكه آيا اين موتور قابليت نصب روي خودروهاي مختلف را دارد؟ گفت: براي اين كار جعبه دنده خودرو براي كار با اين موتور بهينه ميشود و موتور ملي قابليت نصب روي خودروهايي مثل پژو 405 ، پژو206 ، زانتيا وحتي تندر90 را نيز داراست. البته موتور پايه گازسوزي كه روي پژو روآ نصب شده، سيستم آن با سيستم موتور ملي متفاوت است و موتور ملي قابليت رقابت با موتورهاي TU5 و XU7 را دارد.
استارت بدون بنزين
به گفته مدير پروژه موتور ملي در حال حاضر خودرويي در كشور نداريم كه موتور آن با سوخت گاز روشن شود و اين در حالي است كه موتور ملي ميتواند با سوخت گاز روشن شود و طراحي اتاق احتراق اين موتور نيز بر مبناي گاز است. اين در حالي است كه اگر خودروهاي گازسوزي كه در كشور موجود است، بنزين آنها تمام شده باشد نميتوانند تنها با سوخت گاز روشن شوند.
هجوم غيرمنصفانه تبليغاتي
وي با انتقاد به برخي تبليغات در مورد پروژه موتور ملي گفت: در اين ميان رقابتي غير منصفانه با بيرون داريم و در تبليغاتي كه انجام ميشود، بيشتر اصرار بر اين دارند كه اين پروژه ملي نيست كه خود من نيز علت آن را نميدانم. چرا كه اگر اين موتور ملي نبود، در نمايشگاه آلمان با برند ايران شركت نميكرد.
امضاي تفاهمنامه رشتهي دكتراي موتور
او با اشاره به تجربه 240 ساله ساخت موتور در دنيا اشاره كرد: از 100 سال پيش در اكثر كشورهاي جهان دانشكده موتور تاسيس شده است. 100 سال پيش كشورهاي مطرح توليد ميليوني داشتند، در حالي كه ما توليد ميليوني نداريم. البته حدود دوماه است كه تفاهم نامهاي درخصوص رشتهي دكتراي موتور با دانشگاه شريف امضا كردهايم.
هزينه 75 ميلياردي براي پروژه
زالي با بيان اين كه كل هزينههاي ما در ابتداي پروژه موتور ملي حدود 75 ميليارد تومان بود، درباره اينكه آيا رنو اجازه نصب موتور ملي روي محصولاتش را ميدهد يا خير؟ گفت: در اين ميان بايد تلاش بسياري كنيم. چالشهاي زيادي روبهروي ما قرار دارد، ولي اين كار امكانپذير است. در اين ميان لازم است كه حمايتهاي مالي از طرف بانكها و ساير حمايتها از طرف مجلس انجام شود.
واردات بخشي از خودروهاي ديزلي
وي درباره موتور ديزلي نيز گفت: در خصوص خودروي ديزلي تفاهم نامهاي را دو ماه و نيم پيش با وزارت نفت امضا كرديم كه قرار شد در ابتدا بخشي از خودروهاي وارداتي ديزلي باشد. شركت نفت هم موظف است كه سوختي مناسب با خودروهاي ديزلي و مناسب با استاندارد يورو چهار عرضه كند.
موتور ملي ديزلي با آلايندگي يورو5
او با اشاره به اينكه تا دو سال و نيم آينده توليد موتور ديزلي ملي انجام ميشود، در خصوص استاندارد آلايندگي آن گفت : اين استاندارد معادل يورو پنج است كه البته امسال نيز ايران خودرو موتور ديزلي عرضه ميكند.
وي خاطرنشان كرد: ما در هيچ كدام از محصولات بر سبد قيمتي مديريت نداريم كه در اينجا يعني در موتور ملي باتوجه به اينكه تعيين سبد قيمتي تنها با داشتن مالكيت امكان پذير است، اين قيمتگذاري به عهده خودمان ميشود.
شركت در نمايشگاه آلمان
به گزارش ايسنا، وي همچنين از عرضه موتور ملي در نمايشگاه Engine Expo2008 در آلمان خبر داد و گفت : ايپكو طي سالهاي 2000 تا 2007 صرفا به عنوان بازديدكننده در اين نمايشگاه حضور داشت، ولي امسال موتور ملي پايه گازسوز در دهمين نمايشگاه بينالمللي موتور آلمان شركت ميكند.
به گفته زالي، اين نمايشگاه از 17 تا 19 ارديبهشت ماه در اشتوتگارت آلمان برگزار ميشود و به مفهوم رتبه دار كردن ايران در صنعت موتور ميتوانيم نام كشور را از اين حيث مطرح كنيم.
وي تصريح كرد: هر 3 تا 5 سال بايد يك موتور روز دنيا براي مصرف در داخل و خارج توليد كنيم كه اگر اين اتفاق نيفتد، به ادامه حيات مركز تحقيقات موتور ايران خودرو صدمه وارد ميشود.
انتهاي پيام