دومين حضور ايران در نمايشگاه گردشگري پكن فقط با دو شركت‌كننده! سهم ايران از گردشگري پرجمعيت‌ترين كشور دنيا چقدر است؟

ايران درحالي در چهارمين نمايشگاه بين‌المللي سفر و بازاريابي گردشگري چين با دو آژانس گردشگري شركت كرد كه پيش از اين، رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري كشور از حضور ايران با 10 نماينده در اين نمايشگاه خبر داده بود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري پكن از خالي بودن فضاي غرفه و حضور دو آژانس گردشگري در غرفه‌ي يك‌صد متري ايران كه براي دفاتر خدمات مسافرتي بيشتري آماده شده بود، خبر دادند.

به گفته‌ي برخي مديران دفاتر خدمات مسافرتي كشور، ايران پيش از حضور قطعي در اين نمايشگاه، نام نمايشگاه گردشگري پكن را از فهرست نمايشگاه‌هاي خود حذف كرده بود كه گفته شد، به‌دليل كمبود منابع مالي بوده است؛ اما در آخرين لحظه‌ها، حضور در اين نمايشگاه قطعي شد. به گفته‌ي نمايندگان آژانس‌هاي حاضر در اين نمايشگاه، سفارت ايران در چين در اين‌باره همكاري مطلوبي داشته است.

براساس اظهارات شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري پكن، شايد آژانس‌هاي ديگر به‌دليل لغو شدن حضور در نمايشگاه چين و تغيير برنامه‌ريزي در آخرين لحظه‌ها نتوانستند حضور يابند.

حذف نمايشگاه بين‌المللي گردشگري چين از برنامه‌ي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري ايران براي برخي از دفاتر خدمات مسافرتي، نگراني‌هايي را ايجاد كرده بود، چون اين آژانس‌ها، سال‌ها براي ورود به فهرست طلايي چين و تعامل با اين بازار گردشگري ميليوني منتظر مانده بودند و اطمينان داشتند، پس از اضافه شدن نام ايران در سال گذشته به اين فهرست كه منبع و مرجع انتخاب مقصد گردشگران چيني است، حضور در نمايشگاه تخصصي گردشگري اين كشور و معرفي مطلوب ايران مي‌تواند تأثيرگذار باشد؛ اما تغيير برنامه‌ريزي‌ها در آخرين لحظه‌ها، حضور نداشتن بسياري را در اين بازار مهم، در شرايطي كه بسياري تلاش مي‌كنند، سهم بيشتري را از گردشگران ميليوني اين كشور به‌دست ‌آورند، موجب شد.

حتا رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري كشور نيز حضور در اين نمايشگاه را تأكيدي بر ارزشمندي بازار گردشگري چين دانسته و گفته بود: اين نمايشگاه به‌دليل تخصصي بودن، كاربردي كاملا اقتصادي و تجاري دارد.

البته ايران براي حضور در نمايشگاه گردشگري شانگهاي نيز براساس فهرست نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري منتشرشده توسط ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها، برنامه‌ريزي كرده بود كه به گفته‌ي برزين، پس از بررسي كارشناسي درباره‌ي سه نمايشگاه گردشگري كه هر سال در چين برپا مي‌شوند، تصميم گرفته شد كه ايران فقط در نمايشگاه چين كه تخصصي است، شركت كند.

به گزارش ايسنا، چهارمين نمايشگاه سفر و بازاريابي گردشگري پكن (COTTM) از 14 تا 16 آوريل برابر با 25 تا 27 فروردين‌ماه امسال، در پايتخت اين كشور برپا ‌شد و براساس آمارهاي غيررسمي، از اين نمايشگاه روزانه 500 هزار نفر در سه روز برپايي آن ديدن كردند. ايران نيز دومين حضور رسمي خود را در اين نمايشگاه گردشگري چهار ساله تجربه كرد.

نفوذ در بازار چين سخت نيست

حضور كم‌رنگ در نمايشگاه‌ها براي ايران ضد تبليغ‌ است

بازديد از غرفه‌ي ايران حتا از غرفه‌ي مصر هم بيشتر بود[!]

حامد حسيني ـ يكي از كارشناسان گردشگري و نماينده‌ي ايران در نمايشگاه سفر و بازاريابي گردشگري پكن ـ به خبرنگار گردشگري ايسنا گفت: غرفه‌آرايي و مكان‌يابي غرفه‌ي ايران بسيار خوب بود، چون اين موضوع بسيار اهميت دارد.

وي با بيان اين‌كه استقبال از اين نمايشگاه و غرفه‌ي ايران مناسب بود، اظهار كرد: شمار بازديدكنندگان، رضايت‌بخش بود و با توجه به اين‌كه بسياري از گردشگران چيني، دنبال مقصدهاي جديد هستند، بنابراين شركت‌هاي گردشگري جديد در كنار شركت‌هاي قديمي تمايل داشتند، بسته‌هاي سفر به ايران را داشته باشند و سفر به ايران را در برنامه‌ي خود قرار دهند.

او با اشاره به پيش‌بيني‌ چين براي سفر ميليون‌ها گردشگر چيني به ديگر كشورها، افزود: اگر بخش كوچكي از سهم گردشگران ميليوني چين به ايران اختصاص يابد، اتفاق بزرگي رخ داده است. نفوذ در اين بازار سخت نيست، فقط بايد به‌صورت نظام‌مند به نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌ها و اطلاع‌رساني درباره‌ي بخش تورهاي خروجي چين بپردازيم.

وي تأكيد كرد: اراده و توجه دولت به بازار چين بايد جلب شود، چون اين كشور بازار بزرگ گردشگرپذير و گردشگرفرصت است و كشورهاي زيادي به آن توجه دارند.

اين كارشناس گردشگري در مجموعه‌ي گردشگري فعال زيرنظر سازمان سياحتي و مراكز تفريحي بنياد مستضعفان با اشاره به اقلام تبليغاتي ايران كه به زبان چيني تهيه شده بودند، ادامه داد: اقلام تبليغاتي متناسب و خوبي آماده شده بودند؛ اما با يك روز تأخير به نمايشگاه رسيدند. البته آنچه تهيه شده بود، مورد نياز گردشگران و توراپراتورهاي اين كشور بود و توزيع آن‌ها تأثير داشت.

حسيني گفت: فعاليت در بازار گردشگري چين به تبليغ در رسانه‌هاي اين كشور نياز دارد، چون حتا برخي از نشريه‌هاي تخصصي گردشگري چين از ايران اطلاعاتي ندارند و گاه ايران و عراق را يكي مي‌دانند كه اين مسأله براي خيلي خوب نيست.

او افزود: سفارت ايران در چين همكاري خوبي داشت و عملكرد آنها دلگرم‌كننده بود.

اين شركت‌كننده‌ي ايراني به حضور دو آژانس گردشگري از كشور در غرفه‌ي ايران اشاره و بيان كرد: شايد اين موضوع به اين دليل باشد كه مسؤولان ستاد پيش از برپايي نمايشگاه اعلام كرده بودند، شركت در نمايشگاه‌ گردشگري چين از برنامه‌ي نمايشگاه‌ها حذف شده است و ظاهرا آژانس‌ها نتوانستند حضور يابند و غرفه‌ي ايران با وجود اين‌كه براي دفاتر خدمات مسافرتي بيشتري آماده شده بود، فقط دو شركت‌كننده داشت.

به گفته‌ي او، حضور نداشتن تمام متقاضيان شركت‌ در نمايشگاه سفر و بازاريابي پكن در غرفه‌ي ايران، منظر و چهره‌ي مناسبي نداشت و بسياري افراد، بخصوص شركت‌هاي چيني و غرفه‌هاي همسايه مي‌پرسيدند كه چرا غرفه‌ي ايران خالي است؟!

وي اظهار داشت: اين نمايشگاه‌هاي گردشگري چون در سطح بين‌المللي برپا مي‌شوند و بر آن‌ها نظارت صورت مي‌گيرد، خوب است كه بيشتر درباره‌ي آن‌ها دقت شود. اگر حضور، جدي و پررنگ نباشد، ضد تبليغ‌هايي را براي كشور موجب مي‌شود.

حسيني اضافه كرد: بيشتر شركت‌كنندگان اذعان داشتند كه ايران، يكي از مقصدهاي جديد براي گردشگران چيني مي‌تواند به‌شمار آيد، چون بازديد از غرفه‌ي ايران حتا نسبت به غرفه‌ي مصر بيشتر بود و با تدابيري كه وزارت توريسم چين اتخاذ كرده بود، شركت‌هاي گردشگري فعال در تورهاي خروجي از اين نمايشگاه تخصصي بازديد كردند و وضعيت امسال بهتر بود.

اطلاع‌رساني و تبليغات ايران در چين ضعيف است

اگر در نمايشگاه چين شركت نمي‌كرديم، آبروي‌مان مي‌رفت

آژانس‌هاي علاقه‌مند به چين بايد با چنگ و دندان غرفه خود را حفظ مي‌كردند

سعيد اعظم واقفي ـ از ديگر شركت‌كننده‌هاي ايراني در چهارمين نمايشگاه گردشگري چين ـ معتقد است: هنوز هزينه‌اي كه در شش هفت سال گذشته در چين براي جذب گردشگر صرف شده، بازنگشته است و موفق نبوده‌ايم. اطلاع‌رساني و تبليغات درباره‌ي ايران در اين كشور ضعيف است و در اين زمينه، تخصص نداريم و ايران دفتر اطلاع‌رساني در چين ندارد.

وي با اشاره به شركت ايران در نمايشگاه گردشگري پكن با دو آژانس گردشگري، به خبرنگار ايسنا گفت: اگر در اين نمايشگاه شركت نمي‌كرديم، آبروي ما مي‌رفت. با وجود اين، در نمايشگاه گردشگري چين دو شركت‌كننده‌ي ايراني بيشتر حضور نداشتند.

اين فعال گردشگري ادامه داد: اگر آژانس‌هاي ايراني به بازار چين علاقه‌مند بودند، بايد با چنگ و دندان غرفه‌ي خود را در اين نمايشگاه حفظ مي‌كردند، چون استمرار و حضور دايم در بازارهاي هدف از حضور نخست مهم‌تر است.

او با اشاره به تبليغات گردشگري ايران در اين نمايشگاه، بيان كرد: تبليغات بايد متناسب با نياز بازار عرضه شوند، البته اقلام تبليغاتي ايران به زبان چيني تهيه شده بودند؛ اما در اين بخش كار بايد حرفه‌يي باشد، براي نمونه در اين نمايشگاه تخصصي نبايد از بادكنك استفاده كنند.

واقفي در ادامه به شرايط و وضعيت نمايشگاه سفر و بازاريابي گردشگري چين اشاره كرد و افزود: شركت‌هاي چيني خيلي براي تعامل با ايران راغب نبودند. در اين كشور، چهار پنج آژانس قوي وجود دارد كه اين شركت‌هاي گردشگري به ايران سفر كرده‌اند و با آن‌ها ارتباط داريم؛ اما بايد توجه كرد، بيشتر سفرهاي چين به ايران با هدف تجاري است و از هر 10 مسافر چيني، 9 نفر براي تجارت به ايران سفر مي‌كنند.

در عين حال، او معتقد است: اگر به بازار گردشگري چين توجه شود، اتفاق خوبي رخ مي‌دهد. وقتي براي فعاليت در اين بازار تسهيلاتي ايجاد شود، راه ورود چيني‌ها به ايران باز مي‌شود و بيشتر شركت‌ها و گردشگران چيني، آژانس‌ها را به‌عنوان واسطه‌ي ورود گردشگران و حتا تاجران چيني به ايران مي‌شناسند.

واقفي با اشاره به مشكلات صدور رواديد چين، اظهار كرد: دريافت رواديد چين، سخت شده است و مشكلاتي براي دريافت رواديد اين كشور وجود دارند كه بايد به آن‌ها بيشتر توجه شود.

به گزارش ايسنا، چين در سال‌هاي اخير به يكي از مقصدهاي جذاب براي گردشگران جهان و حتا ايراني‌ها تبديل شده است، به‌طوري‌كه كه در شش ماه نخست سال گذشته‌ي ميلادي، 18 ميليون و 900 هزار نفر به اين كشور سفر كردند و مقامات چين، براساس پيش‌بيني‌ها، خود را براي جذب سالانه يك‌صد ميليون گردشگر تا سال 2020 ميلادي آماده مي‌كنند.

براساس آمارهاي رسمي اين كشور، شمار گردشگران خروجي چين، هر سال افزايش مي‌يابد و مقامات چين پيش‌بيني كرده‌اند كه در سال 2008 ميلادي، 50 ميليون گردشگر چيني به ديگر كشورهاي جهان سفر كنند. در سال 2007 ميلادي نيز 34 ميليون نفر سفر كرده بودند.

در اين ميان كه هر سال ايراني‌هاي بسياري ترغيب مي‌شوند تا از چين، كشور اژده‌ها، طولاني‌ترين ديوار جهان، شهر ممنوعه امپراطوري‌ها، مسير نهايي جاده‌ي ابريشم و پرجمعيت ترين كشور جهان ديدن كنند، اما به گفته‌ي تورگردانان ايراني، شمار گردشگران ورودي از اين كشور به ايران چندان قابل ملاحظه نيست.

البته در سال‌هاي گذشته براي جذب توراپراتورهاي چيني به ايران، تلاش‌هايي شد و آژانس‌هاي گردشگري علاقه‌مند و مطمئن به اين بازار، از سال‌هاي گذشته فعاليت‌هاي خود را براي گردشگران چيني آغاز كرده بودند.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري ايران نيز در اين شرايط از تلاش‌ها براي پخش تيزرهاي تبليغاتي از ماهواره در چين و راه‌اندازي دفتر اطلاع‌رساني در اين كشور خبر داده است.

اما به واقع، سهم ايران از پرجمعيت‌ترين كشور جهان كه ميليون‌ها گردشگر خروجي دارد، درحالي‌كه سال‌هاي زيادي منتظر مانده تا به فهرست طلايي مقصد گردشگران آن كه مرجع مطمئني براي انتخاب كشورهاي مورد نظر چيني‌هاست، وارد شود، چقدر است؟

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8702-03507
  • خبرنگار : 71021