معاون صنايع دستي استان قزوين: روند درستي براي سنجش ميزان صادرات صنايع دستي وجود ندارد پايين آمدن بهاي تمامشده به رقابتي شدن آثار در بازار جهاني كمك ميكند
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان قزوين گفت: روند درستي براي سنجش ميزان صادرات صنايع دستي از فيلتر مناسبي كه آماري داشته باشد، وجود ندارند و اين مشكل بيشتر استانهاي كشور است. حميدرضا قاسمي در گفتوگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي وضعيت صادرات صنايع دستي در استان قزوين، اظهار كرد: با اتاق بازرگاني و ادارهي گمرك، ارتباطي برقرار شده است. صادرات صنايع دستي در اين استان بيشتر چمداني است يا خود صنعتگران در نمايشگاههاي بينالمللي، بازاريابي و آثار توليدشده را عرضه ميكنند كه با اين وضعيت، برنامهي مشخصي در صادرات صنايع دستي وجود ندارد. او با بيان اينكه در استان قزوين شركت بازرگاني صنايع دستي فعال نيست، ادامه داد: شركتهاي تعاوني توليد صنايع دستي در اين استان صادراتي دارند؛ اما آمارهايي كه ارايه ميكنند، درست نيست، چون وقتي نظام مكانيزه و برنامهريزي نباشد، به آمارهاي آنها نميتوان دلخوش كرد. معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان قزوين بيان كرد: مشكل اساسي در تجارت صنايع دستي اين است كه صادرات استان از كانال گمرك نميگذرد. اگر شركتهاي صادراتي فعال باشند، اين جريان محقق ميشود؛ اما وقتي شخصيت حقوقي يا شركتهاي صادراتي نيستند، صادرات چمداني و پراكنده به مجوز گمركي نياز ندارند. وي با بيان اينكه با توليدكنندگاني كه درحد صادرات توليد دارند، ارتباط برقرار شده است، اظهار داشت: از اين افراد درخواست شده است تا پيگيري كنند و شركتي بازرگاني ثبت شود كه صادرات آن در حجم مشخصي، توجيه اقتصادي داشته باشد. حجم صادرات صنايع دستي بايد به كفي برسد كه شركت بازرگاني به اين كار وارد شود، بهنوعي حجم صادرات آن توجيه اقتصادي داشته باشد. قاسمي با طرح اين مسأله كه چرا صادرات صنايع دستي ايران توجيه اقتصادي ندارد، گفت: اين موضوع به تكنرخي بودن ارز كشور، قابل رقابت نبود صنايع دستي ايران با آثار ديگر كشورها و نبود بازار هدف مربوط است. وي افزود: وقتي بازار هدف نباشد، صنايع دستي ايران را با آثار ديگر كشورها، قابل رقابت نميدانند. ازسوي ديگر، وقتي حجم صادرات به حدي كه توجيه اقتصادي داشته باشد، نرسد، كسي براي تشكيل شركت بازرگاني صنايع دستي درخواست نميدهد؛ مگر اينكه تجارت به شيوهي الكترونيك باشد كه در اينباره، مشكلات ارسال و دريافت در كشور مقصد وجود دارند، البته در فرستادن اين آثار مشكلي نيست؛ اما چون شركتهاي خارجي تحويلگيرنده بيمه نميكنند، توجيه اقتصادي صادرات صنايع دستي نيز كم ميشود. او بازاريابي را از مهمترين مشكلات تجارت صنايع دستي دانست و بيان كرد: صنايع دستي كشور با آثار ديگر كشورها، قابليت رقابت ندارد و براي رفع اين مسأله بايد بهاي تمامشدهي آن پايين و كيفيت اثر بالا رود. قاسمي گفت: از ابتداي امسال براي مستندنگاري صنايع دستي استان و استانداردسازي شيوهي توليد به روش فني و مهندسي كه كاهش مصرف انرژي، مدت زمان توليد، ضايعات مواد اوليه، ورود تجهيزات تسريعكننده در توليد از طريق پرداخت تسهيلات با نظارت كامل را موجب ميشود، برنامهريزي شده است. وي ادامه داد: پايين آمدن ارزش بهاي تمامشدهي صنايع دستي به رقابتي شدن اثر در بازار جهاني كمك ميكند و در اين صورت بازار هدف ايجاد ميشود. به گفتهي او، معاونت صنايع دستي براي اجراي اين روند بايد ازسوي دولت حمايت شود تا پس از مستندنگاري، استانداردسازي توليد و كاهش بهاي تمامشده، صنايع دستي يكباره تحت تأثير تورم و اختلالات اقتصادي كشور مختل نشود. براي طي شدن اين روند زنجيرهيي، از توليدكننده تا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بايد دست در دست يكديگر دهند كه البته اين روند ساده نيست. قاسمي اضافه كرد: در صادرات بيشتر كالاها مشكلاتي وجود دارند؛ اما در صنايع دستي اين وضعيت ملموس است، چون به صفر نزديكتر است. انتهاي پيام