مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي خبر داد: كاهش نرخ هتل‌ها ... ضابطه‌مند كردن بسته‌هاي سفر تورها ... نظارت دايم بر تأسيسات گردشگري

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از بازگشت قيمت هتل‌ها به نرخ‌هاي معمول پيش از عيد و حذف 25 درصد افزايش قيمت‌ها آن‌ها خبر داد. اكبر فرهيخته در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توزيع مناسب سفر را در استان‌هاي مختلف كشور، مهم‌ترين دستاورد برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده در طول تعطيلات نوروز دانست و بيان كرد: براساس ارزيابي‌هاي انجام‌شده در نوروز، علاوه بر توزيع مناسب سفر، همه‌ي تورهاي گردشگري طراحي‌شده فروخته شدند و هتل‌ها درصد بالايي اشتغال داشتند، به‌طوري كه در استان تهران كه ايام نوروز فصل مرده‌ي گردشگران آن است، درصد اشغال هتل‌ها به 65 تا 70 درصد رسيد. وي با اشاره به توزيع سفر در استان‌هاي اردبيل، آذربايجان شرقي‌، كردستان، لرستان و ...، ادامه داد: استقبال از مقاصد جديد گردشگري و رها كردن مقاصد سنتي و درصد افزايش مسافرت‌ها از نكات بارز گردشگري نوروز 1387 بودند. او شكايت‌هاي مردمي را درباره‌ي خدمات گردشگري همراه با كاهش اعلام كرد و گفت: نوروز امسال بيش از 15 هزار مورد بازرسي از تأسيسات و اماكن گردشگري صورت گرفتند كه در طول سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بود. فرهيخته با اشاره به تأثيرگذاري تدوين سيستم نظارتي نوروزي، اظهار داشت: سيستم نظارت نوروزي از اين پس با هدف نظارت مستمر و ارزيابي عملكرد سرويس‌هاي خدمات‌رسان در طول سال فعال خواهد بود. وي همچنين به افزايش اخطارها، تشويق‌ها و تعطيلي واحدهاي متخلف به‌دنبال افزايش ضريب نظارت‌هاي نوروزي اشاره كرد و گفت:‌ خوشبختانه سطح آگاهي و فرهنگ عمومي مردم در طول سفرها به جايي رسيده است كه خدمات با كيفيت را طلب مي‌كنند و مردم هرگونه اشتباه يا نقصان را در خدمت‌دهي متوجه مي‌شوند و آن‌را با معيارها و ضوابط تعيين‌شده مي‌سنجند. او شفافيت ضوابط و تعيين نرخ‌ها را از عوامل اصلي در كاهش شكايت‌هاي مردمي دانست و ادامه داد: نرخ هتل‌ها در تمام استان‌ها، نرخ‌هاي مصوب و تعيين‌شده بود و فقط در يك مورد در هتل‌هاي استان فارس، بيشتر از نرخ‌هاي مصوب از مردم وجه دريافت شد كه با پي‌گيري جدي معاونت گردشگري و ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي، وجوه اضافه‌ي دريافت‌شده كه حدود 300 تا 400 ميليون تومان بود، به مردم بازگردانده شدند. وي همچنين اجراي طرح سامان‌دهي خانه‌هاي شخصي را طرحي موفقيت‌آميز ارزيابي و بيان كرد: خانه‌هاي استيجاري و شخصي كمك زيادي به اسكان مسافران نوروزي كردند و نتايج مثبت آن و اطمينان مردم موجب شد تا درخواست‌ها و تقاضاهاي بسياري ازسوي صاحبان خانه‌هاي شخصي در چند روز اخير به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده شوند. به گفته‌ي مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در طول نوروز علاوه بر خانه‌هاي استيجاري، مراكز اقامتي دولتي نيز كه به‌صورت 50 درصدي در اختيار مردم و كارمندان قرار گرفتند، نتايج خوبي داشتند. وي عملكرد آژانس‌هاي مسافرتي را در نوروز مثبت ارزيابي كرد و افزود: با اعمال نظارت مستمر بر بسته‌هاي مسافرتي آژانس‌ها، درصد تخلف آنها به حداقل رسيد. بررسي و نظارت بر عملكرد آژانس‌هاي مسافرتي با بررسي بسته‌هاي سفر و كنترل قيمت، كيفيت و كميت آن‌ها در سال جديد نيز ادامه مي‌يابد. فرهيخته درج قيمت بليت‌هاي مسافرتي، بويژه از نظر قيمت پروازهاي هوايي را با كمك سازمان هواپيمايي كشور، يكي از اقدامات مؤثر در جلوگيري از تخلفات دانست و گفت: تمام قيمت‌هاي بسته‌هاي مسافرتي شامل بليت هواپيما، راهنما، ترانسفر، خدمات و ... براي مسافران مشخص شده بودند. به همين دليل، در طول نوروز، شكايت‌هاي اندكي از تورها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده شدند. مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اعمال نظارت جدي و سيستماتيك بر تأسيسات گردشگري، اظهار كرد: با اعمال نظارت‌هاي مستمر و جدي، 59 مورد تعطيلي آژانس، غذاخوري بين راهي، مهمان‌پذير و ... صورت گرفت كه بيشتر به‌دليل رعايت نكردن مسايل بهداشتي يا افزايش قيمت بود. وي تأكيد كرد: در سال جديد، در تلاش هستيم تا وظايف دفاتر، كارگزاران و فعالان حوزه‌ي گردشگري و نقش هريك از اعضا و بخش‌ها را براي رسيدن به اهداف مورد نظر مشخص و تعيين كنيم. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8701-03141
  • خبرنگار :