اسفنديار رحيم‌مشايي: پرونده‌ي نوروز با كمك ساختار يونسكو تكميل مي‌شود مجموعه‌ي ميراث عاشورايي را در قالب تعزيه به‌عنوان ميراث معنوي تلقي مي‌كنيم

رييس سازمان ميراث‌ فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: نوروز خردادماه ثبت جهاني نمي‌شود، بلكه يونسكو در اين زمان، ساختار و قالب‌هايي را كه در آن يك پرونده بايد براي ثبت جهاني ارايه شود، اعلام مي‌كند و ما به كمك اين قالب‌ها، پرونده را تكميل مي‌كنيم. البته نوروز نخستين ميراث معنوي ايراني است كه به يونسكو فرستاده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي امروز (27 اسفندماه) در حاشيه‌ي برگزاري مراسم ثبت ملي نوروز در سالن اجلاس سران و در جمع خبرنگاران، گفت: براساس اطلاعاتي كه در اختيار داشتيم و با توجه به آن‌كه از اين پس، ميراث معنوي به ثبت جهاني مي‌رسد، ابتدا ثبت ملي آثار را پي‌گيري مي‌كنيم. اكنون حدود 1500 تا دوهزار پرونده را براي ثبت ملي آماده كرده‌ايم و كارهاي جمع‌آوري اطلاعات آن‌ها درحال انجام است.

وي بيان كرد: با توجه به مجموعه اطلاعاتي كه درباره‌ي نوروز از گذشتگان در اختيار ما بود، توانستيم به ثبت ملي نوروز سرعت دهيم و پيش از آن‌كه سال 1386 به‌پايان برسد و در آستانه‌ي جشن نوروز، نوروز باستاني را به ثبت ملي رسانديم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي ثبت تعزيه در فهرست ميراث معنوي ايران و جهان، گفت: تعزيه يكي از مسايل مهم ماست كه هم يك هنر است و هم در ميان مقوله‌هاي معرفتي و مذهبي جا دارد.

معاون رييس جمهور ادامه داد: تعزيه مظهر عشق و احساسات كشور ماست. به همين دليل، ما مجموعه ميراث عاشورايي را كه در قالب تعزيه است، به‌عنوان ميراث معنوي تلقي مي‌كنيم. در اين ميان، مجموعه‌هايي از پرونده‌هاي ميراث معنوي وجود دارند كه سازمان براي ثبت آن‌ها اقدام مي‌كند.

رحيم‌مشايي افزود: اكنون پرونده‌هاي بسياري در دست مطالعه و پي‌گيري‌اند كه به محض آماده شدن، آن‌ها را ثبت ملي مي‌كنيم، چون هزينه‌اي براي ما ندارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اقدامات سازمان پس از ثبت نوروز به‌عنوان يك ميراث معنوي براي توسعه‌ي گردشگري در نوروز، گفت: ما در نوروز، حجم بالايي از سفر را داريم و تلاش در زمينه‌ي افزايش سفرها در اين دوره، براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اولويت نيست؛ اما تلاش مي‌كنيم كه سفرهاي ملي و بين‌المللي در تمام زمان‌هاي سال و در تمام مكان‌هاي كشور انجام شوند.

به گزارش ايسنا، حميد بقايي ـ قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز درباره‌ي مشكلات ثبت جهاني نوروز، بيان كرد: مشكل آن، توجيه مجموعه‌ي ميراث است؛ اكنون در سطح جهان موضوع‌هاي مختلفي را در دست دارند كه بايد ثبت شوند و با توجه به اين‌كه 10 كشور براي ثبت نوروز تلاش مي‌كنند، شايد مشكلاتي هم به‌وجود آيند، اما در كل، به‌نظر نمي‌رسد كه مشكل خاصي ايجاد شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8612-14927
  • خبرنگار :