عضو شوراي شهر اهواز: رو آمدن شهر پيدا شده هرمز اردشير بهتنهايي از عهده شهرداري برنميآيد احداث قطار شهري با بيرون آمدن شهر هرمز اردشير منافاتي ندارد
رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي اهواز گفت: اهواز شهري است با ماهيت صنعتي كه در حال گذار از اين ماهيت است. همه كلانشهرها عمدتا به سمت اقتصاد خدماتي ميروند كه در اين اقتصاد خدماتي بحث گردشگري از بحثهايي است كه نقش اساسي را در جهت رونق بخشيدن به عهده دارد. رمضان منجزي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ گفت: عمدتا شهرها و كلانشهرهاي ايران كه به لحاظ ساختوساز و فرهنگي و حتي بدنه سازي شهري جلو هستند، به دليل كاركرد خدماتي و وجود آثار باستاني و ملي مختلف در اين شهرها است. شهر هرمز اردشير مربوط به 1700 سال پيش است كه در سال 1310 به ثبت آثار ملي رسيده است. وي با بيان اين كه مصمم به بيرون آمدن شهر هرمز اردشير هستيم، اظهار كرد: ممكن است در جانمايي شهر اشتباه كرده باشيم و آثاري كه در دروازه پيدا شده مربوط به هرمز اردشير نباشد اما با رو آمدن شهر و حتي قسمتهايي از آن، در برنامهريزي ميان مدت مقرر شد شهر را از صنعتي بودن به شهري خدماتي و باستاني تبديل كنيم. منجزي همچنين با اشاره به اين كه قطار شهري با بيرون آمدن شهر هرمز اردشير منافاتي ندارد، اظهار كرد: قطار شهري 17 متر زير زمين ميرود و از زير شهر ميگذرد بنابراين مشكلي براي شهر كه در 9-8 متري است ايجاد نميكند و اگر در ايستگاهها، شهر و آثاري از آن پيدا شود، مانند ايستگاه دروازه عقب نشيني ميشود و آسيبي به آثار باستاني نخواهد زد. عضو شوراي اسلامي شهر اهواز افزود: تغيير ماهيت شهر از صنعتي بودن به توريستي به برنامه دراز مدت احتياج دارد اما اگر روي اين قضيه كار كنيم كه تمام آثار خارج شود، علاوه بر رشد فرهنگي ـ اقتصادي از نظر صنعت توريسم هم درآمد خوبي خواهيم داشت زيرا اهواز داراي جاذبههاي طبيعي مانند كارون است و اگر با آثار باستاني كه پتانسيل بالقوه آن وجود دارد گره بخورد، شاهد رونق بيشتري در صنعت گردشگري و رونق اقتصادي كلانشهر اهواز خواهيم بود. وي عنوان كرد: رو آمدن شهر هرمز اردشير به تنهايي از عهده شهرداري بر نميآيد و نياز به همكاري ميراث فرهنگي و دستگاههاي ذيربط دارد. اين بحث را از يكسو در شورا و از سوي ديگر در ميراث فرهنگي دنبال ميكنيم تا كار تحقيقاتي آن از سال آينده آغاز شود. حتي قصد داريم قسمتي از آن را تا يكي دو سال آينده به عنوان الگو حفاري و در معرض ديد عموم قرار دهيم. رئيس كميسيون عمراني شوراي اسلامي شهر اهواز با رد ادعاهايي مبني بر اين كه چاپ مقالات باعث كاهش اعتبارات قطار شهري شده است، گفت: كاهش بودجه قطار شهري به نسبت قطار شهريهاي ديگر مقايسه شده زيرا آنان اعتباراتشان را در ساليان گذشته جذب كرده بودند و بحث هرمز اردشير 2 ماه است كه مطرح شده و در كندي قطار شهري و كاهش بودجه آن تاثيري ندارد. منجزي افزود: بخشي از كاهش اعتبار به خاطر تحريم است، هنوز نتوانستيم دستگاههاي T.B.M را وارد كنيم و قراردادها يك جانبه لغو شده است. شركت نورينكو كه شريك شركت كيسيون است نيز نتوانسته به تعهدات خود عمل كند و قراردادها را به صورت يك طرفه لغو كرده است. وي ادامه داد: بخشي هم به خاطر اين است كه شهرداري اهواز نتوانسته سهم خود را كه 30 تا 50 درصد هزينه قطار شهري است را تامين كند و نياز است تا دولت مانند ساير شهرها در خوزستان و اهواز كه حق مردمشان است سرمايهگذاري كند. منجزي با اشاره به اين كه مديريت شهري بايد به سمت مديريت پويا حركت كند، گفت: در مديريت پويا شهرداري ديگر خود را به طرح جامع شهري از پيش تعيين شده مقيد نميداند و برنامهريزان شهر كه مستقيم يا غير مستقيم در فرآيند تصميمسازي و تصميمگيري شهر فعاليت ميكنند بايد به اين سمت و سو برود. وي تصريح كرد: متاسفانه يكي از مشكلات اهواز پس از 40 تا 50 سال كه به سمت مدرن و شناخته شدن به عنوان مركزيت استان پيش ميرود، نداشتن چشم انداز مشخص و برنامه استراتژي است كه نه توسط نهادهاي دولتي و نه توسط شوراها تعريف شده است. منجزي عنوان كرد: يكي از ضعفهاي ما كه از ابتداي شوراي سوم نيز به آن اشاره كرديم، اين است كه شهرداري بدون برنامه و استراتژي است كه اميدواريم در سال 87 استارت تدوين اين چشم انداز را زده و اعتباري نيز براي آن در نظر گرفته شود. رئيس كميسيون عمران شوراي سوم اهواز اظهار كرد: در كميسيون عمران 14 پروژه بزرگ عمراني تعريف و به شهرداري ارائه شده است كه با كلنگ خوردن اين پروژهها، انقلاب عمراني در اهواز رخ ميدهد ولي اين كافي نيست، زيرا مشكل اهواز تنها مشكل عمراني نيست. امروزه براي رسيدن به توسعه همه جانبه و پايدار يكي از مشكلات مشكل اقتصادي، اجتماعي و معضلات فرهنگي است. شايد براي خانوادهها بحث اعتياد فرزند مهمتر از آسفالت كوچهاش باشد، كه بايد در مديريت كلانشهرها ديده شود همانگونه كه مديريت سياسي، اقتصادي، فرهنگي از سطح فرا ملي به منطقهاي در كلانشهرها سوق پيدا ميكند. انتهاي پيام