رحيم‌مشايي در بزرگداشت سال‌روز تولد اميركبير از رييس جمهور خواست: هر نشان لياقتي به نام اميركبير مزين و دارالفنون مركزي براي فعاليت نخبگان شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رييس جمهور خواست تا نشان لياقت افراد برگزيده‌ كه به پاس شايستگي‌ها و لياقت‌هاي آنها داده مي‌شود، از اين پس به نام اميركبير مزين شود و نام تالار بزرگ وزارت كشور نيز به نام اميركبير تغيير يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي كه شب گذشته (19 اسفندماه) در مراسم بزرگداشت دويستمين سال‌روز تولد اميركبير به‌عنوان انديشمند، مدير و سياست‌مدار برجسته‌ي ايراني در تالار اجتماعات موزه‌ي دوران اسلامي موزه‌ي ملي ايران در حضور رييس جمهور سخن مي‌گفت، همچنين از احمدي‌نژاد خواست تا در صورت امكان، دارالفنون، اثر ماندگار اميركبير به مركزي براي حضور و فعاليت نخبگان ايراني تبديل شود.

وي انجام مرمت و اقدامات حفاظتي را براي دارالفنون تا دو سال آينده نيازمند اختصاص 50 ميليارد ريال اعتبار دانست و از رييس جمهور تقاضا كرد كه دولت توجه جدي‌تري به اين اثر ماندگار داشته باشد.

او تعظيم و تكريم اميركبير را در روز تولدش، تعظيم و تكريم ملت ايران ارزيابي كرد و ادامه داد: هر ملتي براي دست‌يابي به شكوه و عظمت خود و فتح قله‌هاي افتخار به ستون‌هايي براي تكيه دادن محتاج است تا با قوت، قدرت و انگيزه راه رشد و كمال را طي كند.

رحيم‌مشايي اميركبير را يكي از ستون‌هاي طي كردن اين راه براي نسل‌هاي آينده دانست و بيان كرد: راه پيشرفت هر ملت، راهي دشوار است. سه سال صدارت و مديريت اميركبير نشان داد كه آزاد شدن ظرفيت‌ها و انرژي يك جامعه براي روشنگري به زماني طولاني نياز ندارد، بلكه مهم آن است كه راه به‌خوبي شناخته شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران را ملتي تاريخ‌ساز ارزيابي كرد و گفت: در دوره‌هاي مختلف حكومتي كه بر ايران گذشته‌اند، فقر، ظرفيت‌هاي مديريتي، نبود سياست و شايستگي مديران حكومتي، از شكوفايي بيشتر اين كشور جلوگيري كرده است، وگرنه ايران هميشه شايسته‌ي داشتن اميركبيرهايي در همه‌ي دوره‌هاي خود بوده و است.

معاون رييس جمهور برگزاري اين مراسم را سندي روشن و گواه صادقي بر حيات اميركبير دانست و اظهار داشت: اين كار نه فقط بر حقانيت اميركبير گواهي داد كه روح او نيز در كالبد اين ملت به حيات خود ادامه مي‌دهد و اگر تاكنون 200 سال از تولد او گذشته است و ما به ياد او هستيم، دو هزار سال ديگر هم كه بگذرد، اميركبير همواره در يادها مي‌ماند.

او با اشاره به مسؤوليت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه صيانت و حفاظت از ميراث تاريخي، فرهنگي و معنوي را برعهده دارد، اثبات شايستگي ايران را در عرصه‌ي جهاني لازم ارزيابي و بيان كرد: يكي از مسؤوليت‌هاي مهم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تبيين تاريخ است كه هنوز به‌روشني انجام نشده و ضرورت دارد كه اين كار سريع‌تر انجام شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: بر اين اساس، اين سازمان سال آينده بنيادي را براي تدوين حقايقي كه بر اين ملت گذشته‌اند، با نام اميركبير راه‌اندازي مي‌كند.

رحيم‌مشايي همچنين از همه‌ي انديشمندان، پژوهشگران و محققان دعوت كرد تا به بررسي انديشه‌ها، تاريخ زندگي اميركبير و تبيين اثرگذاري او در دوران خودش بپردازند و از حمايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در انجام اين كار بهره‌مند شوند.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ طاها هاشمي ـ نيز در سخناني به مقام و منزلت اميركبير اشاره كرد و او را انديشمندي بي‌همتا خواند كه سزاوار پاسداشتي بزرگ است.

پس از آن، يك محقق و پژوهشگر از حوزه‌ي علميه قم ـ پارسانيا ـ به بازخواني مدل‌هاي رفتارهاي اميركبير در دين پرداخت و او را يكي از چهره‌هاي استثنايي در عرصه‌ي مديريت ارزيابي كرد.

در ادامه، يكي از استادان بازنشسته‌ي دانشگاه شهيد بهشتي ـ شعباني ـ نيز درباره‌ي شخصيت اميركبير كه به اصلاحات سياسي و اقتصادي در دورانش پرداخته است، اشاره كرد.

در پايان اين مراسم، محمود احمدي‌نژاد و اسفنديار رحيم‌مشايي از استاد بازنشسته دانشگاه شهيد بهشتي ـ شعباني ـ، استاد حوزه و دانشگاه ـ پارسانيا ـ، استاد بازنشسته تاريخ دانشگاه شهيد بهشتي ـ بيگدلي ـ، استاد بازنشسته تاريخ دانشگاه تهران ـ امامي خوئي ـ، ايرج راد و سعيد نيك‌پور با اهداي لوح‌هايي تقدير كردند.

مراسم بزرگداشت دويستمين سال‌روز تولد اميركبير با حضور رييس جمهور ـ محمود احمدي‌نژاد ـ، معاون اول رييس جمهور ـ پرويز داوودي ـ، معاون اجرايي رييس جمهور ـ علي سعيدلو ـ، و معاون علمي رييس جمهور ـ صادق واعظ زاده ـ، حسن فاضلي نشلي ـ رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي ـ، محمدرضا مهرانديش ـ رييس موزه‌ي ملي ايران ـ، مهدي موسوي كوهپر ـ رييس پايگاه‌هاي تاريخي كشور ـ، محمدكاظم خلدي‌نسب ـ مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ، برخي هنرمندان و ديگر مسؤولان و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد.

ميرزا تقي‌خان اميركبير ستاره‌ي بي‌نظير تاريخ ايران حدود 150 سال پيش به‌عنوان صدر اعظم ايران در دستگاه ناصرالدين‌شاه قاجار خدمت كرد و كم‌تر از دو سال و سه‌ماه بعد در سال 1320 از كار بركنار شد و به فرمان ناصرالدين شاه قاجار به‌دست حاج عليخان مراغه‌اي معروف به حاجب‌الدوله در حمام فين كاشان به قتل رسيد.

از مهم‌ترين اقدامات اميركبير به تأسيس مدرسه‌ي دارالفنون، انتشار روزنامه‌ي وقايع اتفاقيه در پنجم ربيع‌الثاني 1267 هجري قمري، ايجاد چاپارخانه منظم، ساختن محلي براي توپ توپچيان به نام ميدان توپخانه و تأسيس كارخانه‌هاي مختلفي چون بلورسازي، چلواربافي، ماهوت‌بافي، اسلحه‌سازي و توپ‌ريزي مي‌توان اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8612-10161
  • خبرنگار : 71191