عضو هيات علمي دانشگاه: يافتهها و پيشفرضهاي دانش ژورناليسم، پاسخگوي نيازهاي امروز روزنامهنگاري آنلاين نيست
يافتهها و پيشفرضهاي دانش ژورناليسم، پاسخگوي نيازهاي امروز روزنامهنگاري آنلاين نيست و تعامل همزمان و پيوسته با مخاطب و ارزشگذاري بر او، اصليترين تفاوت اين حوزه و روزنامهنگاري سنتي است كه در آن، قدرت مخاطب به حداكثر رسيده و فاصلهي بين اتفاق واقعيت و روايت آن به كمترين حد خود ميرسد. سعيدرضا عاملي - دانشيار گروه ارتباطات دانشگاه تهران - در گفتوگو با خبرنگار رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اينكه روزنامهنگاري سنتي براي رسيدن به روزنامهنگاري آنلاين، از پنج مرحله گذر كرده است، اظهار كرد: انتقال روزنامهنگاري فيزيکي به مجازي، انتقال روزنامهنگاري مرکزي به غير مرکزي، انتقال روزنامهنگاري آنالوگ به ديجيتال، انتقال روزنامهنگاري متني و تک رسانهيي به چند متني و چندرسانهيي و همچنين انتقال روزنامهنگاري پيوسته به روزنامهنگاري هايپرتکست، مراحل انتقال و گذار از روزنامهنگاري سنتي به روزنامهنگاري آنلاين به حساب ميآيند. وي با اشاره به اينكه روزنامهنگاري آنلاين و سنتي، در سه قلمرو ظرفيت توليد، تعامل با مخاطب و تفاوت عامل زمان و مكان در توليد مطلب، با هم قابل مقايسه هستند، افزود: ژورناليسم آنلاين، منطق ارتباطي بازنمايي واقعيت و خود واقعيت را تغيير ميدهد و جهان واقعيتري را در عرصهي بازنمايي رسانهيي منعکس مي کند. او ادامه داد: انتقال به فضاي مجازي و عبور از نگاه صرفا فيزيکي به نگاه مجازي، انتقال از بستر صرفا فيزيکي به فضاي مجازي و مجاز بودن و همچنين قرار گرفتن در مسير فرآيندهاي مجازي شدن، بنيانهاي متفاوت ژورناليسم مجازي و ژورناليسم سنتي را منعکس ميکند. به گفتهي اين عضو هيات علمي دانشگاه، تعامل با مخاطب و ارزشگذاري بر او، اصليترين تفاوت روزنامهنگاري آنلاين و سنتي است كه در نوع مدرن آن، قدرت مخاطب به حداكثر رسيده و فاصلهي بين بروز واقعيت و روايت آن نيز به كمترين حد خود ميرسد كه روزنامهنگاري وبلاگ، به دليل رهايي از فرمولها و قوانين مرسوم در روزنامهنگاري، در اين زمينه پيشگام است. او با تاکيد بر اينکه منطق تفاوتهاي اين دو عرصه، يعني روزنامهنگاري سنتي و آنلاين بايد مورد شناسايي قرار گيرد، تصريح کرد: در روزنامهنگاري آنلاين، از هر جايي ميتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد، مکان روزنامه نگاري در آن، فضاي جهاني و زير ساختها نيز، ديجيتالي و شبکهيي است، ضمن اينكه در اين نوع روزنامهنگاري، قانون رياضي حاکم بوده و تقسيم، ترکيب، تکثير و تکميل نيز از مفاهيم و ابزار کار محسوب ميشوند. وي در ادامه از ژورناليسم وبلاگ، به عنوان مفهوم تازهي اين حوزه ياد و اضافه كرد: ژورناليسم وبلاگ، به دليل رهايي از فرماليسم رسانهيي بوجود آمده و از طريق آن، انتقال اطلاعات، سريعتر و كوتاهتر است، ضمن اينكه روزنامهنگاري وبلاگ، روزنامهنگاري ناديدههاي اجتماعي، قدرت فرديت در قلمرو روزنامهنگاري و نيز ساده شدن روند توليد خبر است كه استفاده از زبان وبلاگي، از اتفاقات مهم اين حوزه محسوب ميشود. عاملي، ژورناليسم وبلاگ را باعث تغيير در فضاي اطلاعرساني ژورناليسم آنلاين دانست و افزود: انتقال روزنامهنگاري جمعي به روزنامهنگاري فردي، انتقال روزنامهنگاري حرفهيي به روزنامهنگاري عاميانه و انتقال روزنامهنگاري وابسته به روزنامهنگاري زرد از جمله کارکردهاي ژورناليسم وبلاگ نسبت به ژورناليسم آنلاين است كه مسالهي درآمدزا بودن آن نيز، مهمترين چالش پيش روي اين حوزه از روزنامهنگاري است. او با بيان مثالهايي از وبلاگهاي کشورهاي توسعه يافته، تاكيد کرد: در کشورهاي توسعه يافته، به دليل حق کپيرايت، امکان فروش خبر، از طريق توليد محتواي وبلاگها امکانپذير است، اما اين موضوع در قلمرو ژورناليسم وبلاگ ايران مغفول مانده و بايد براي آن تدابيري انديشيده شود تا مانع از آسيب به اين عرصهي اطلاعرساني شود. وي با بيان اينكه يافتهها و پيشفرضهاي دانش ژورناليسم، پاسخگوي نيازهاي امروز اين عرصه نيست، تصريح كرد: بررسي تفاوتها و شباهتهاي روزنامهنگاري آنلاين و سنتي، به منطق جديد و همچنين بازنگري در يافتههاي قبلي اين عرصه نيازمند است. انتهاي پيام