رييس منطقه عملياتي دارخوين تشريح كرد: برنامه افزايش توليد گاز‌ همراه و نفت ميدان دارخوين

با بهره‌برداري از فاز دوم ميدان دارخوين، توليد گاز‌هاي همراه ميدان از 80 به 300 ميليون فوت مكعب مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهمن اعتدالي ـ مدير منطقه عملياتي دارخوين در شركت نفت و گاز اروندان ـ با بيان اين كه با بهره‌برداري از فاز دوم اين ميدان ميزان توليد نفت از 50 هزار بشكه كنوني به 160 هزار بشكه در روز افزايش پيدا مي‌كند، گفت: ميزان توليد گاز‌هاي همراه ميدان دارخوين نيز از 80 ميليون فوت مكعب به 300 ميليون فوت مكعب مي‌رسد.

وي از ايجاد تاسيسات تزريق گاز‌هاي همراه در فاز دوم توسعه ميدان دارخوين توسط شركت اني ايتاليا (پيمانكار) خبر داد و افزود: با تحويل فاز دوم توسعه عمليات تزريق گاز‌هاي همراه به روش امتزاجي همزمان با توليد نفت از طريق چهار حلقه چاه تزريقي انجام خواهد شد.

او با اشاره به حفر هشت حلقه چاه توسعه‌اي و توصيفي و احداث يك واحد بهره‌برداري 55 هزار بشكه‌اي در فاز نخست، بيان كرد: در فاز دوم توسعه هم 15 حلقه چاه توسعه‌اي در كنار چهار حلقه چاه تزريقي و يك حلقه چاه دفع آب حفاري مي‌شود.

اعتدالي تعداد چاه‌هاي دو فاز توسعه‌اي دارخوين را 23 حلقه ذكر كرد و اظهار كرد: چاه تزريق آب به واحد نمك‌زدايي براي جلوگيري از پخش آب‌هاي آلوده در منطقه و محيط زيست متصل مي‌شود.

وي برداشت نفت خام در فاز دوم را از لايه فهليان اعلام كرد و ادامه داد: در فاز‌هاي بعدي توسعه دارخوين علاوه بر فهليان از ساير سازنده‌هاي توليدي همچون ايلام، سروك و كژدمي‌ هم توليد صورت خواهد گرفت.

رييس منطقه عملياتي دارخوين با اشاره به صدور 50 هزار بشكه نفت اين ميدان از طريق يك رشته خط لوله 20 اينچي به طول 17.5 كيلومتر به پالايشگاه آبادان، در مورد كيفيت نفت استحصالي در فاز دوم، توضيح داد: در حال حاضر API نفت خام دارخوين 37 تا 38 بوده (نفت سبك) كه عامل آزاردهنده آن ميزان H2S موجود در نفت بوده است. ادامه داد: با بهره‌برداري فاز دوم توسعه ميزان غلظت گوگرد نفت 5 PPM تقليل پيدا مي‌كند كه مطابق استاندارد‌هاي صادراتي و فروش مي‌شود.

اعتدالي از اشتغال‌زايي 144 نفري توسعه دو فاز ميدان دارخوين خبر داد و گفت: به منظور به حداقل رساندن حوادث و همچنين نگهداري سيستم‌ها و تجهيزات توليد كليه آموزش‌هاي لازم به پرسنل داده شده است.

وي با اشاره به اهميت نظام تحويل فاز اول و دوم دارخوين از شركت پيمانكاري اني ايتاليا، يادآور شد: با توجه به نقش و اهميت اين موضوع و رعايت دستورالعمل‌هاي بين‌المللي، شركت نفت و گاز اروندان از الگو‌هاي شركت‌هاي معتبري همچون شل، بي.پي و استات اويل هيدرو نروژ پيروي مي‌كند.

رييس منطقه عملياتي دارخوين از انجام يك سال كار بدون حادثه براي نيرو‌هاي انساني و عدم توقف توليد در فاز اول اين ميدان خبر داد و اعلام كرد: از سوي شركت بين‌المللي ناظر بر عمليات اني مبني بر رعايت اصول ايمني، بهداشت و محيط زيست (HSE) براي انجام اين عمليات بدون حادثه از شركت نفت اروندان تقدير شده است.

وي با اشاره به واگذاري بخش عمده كار‌هاي منطقه عملياتي دارخوين به 13 پيمانكار تصريح كرد: با حمايت شركت ملي حفاري و مساعدت مديريت اكتشاف شركت ملي نفت، از يك حلقه چاه اكتشافي غير توليدي روزانه تا چهار هزار بشكه نفت توليد مي‌شود كه در اين رابطه با استفاده از متخصصان ايراني و با كمترين هزينه توليد را افزايش داده‌ايم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8612-05200
  • خبرنگار :