سرپرست هيأت بررسي آثار شهرستان ايوانكي خبر داد: ميزان بالاي حفاري غيرمجاز و وضعيت نامناسب آثار منطقه

سرپرست هيأت بررسي و شناسايي آثار تاريخي ـ فرهنگي شهرستان ايوانكي گرمسار از ميزان بالاي حفاري غيرمجاز و وضعيت نامناسب آثار شناسايي‌شده‌ي اين منطقه خبر داد.

ناصر پازوكي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين‌كه برنامه‌ي پژوهشي، بررسي، شناسايي و مستندسازي آثار فرهنگي ـ تاريخي شهرستان ايوانكي از توابع شهرستان گرمسار استان سمنان به‌پايان رسيده است، اظهار كرد: اين برنامه از حدود شش‌ماه پيش آغاز شده بود كه پس از انجام كارهاي ميداني، حدود دوماه نيز پژوهش و تحقيقات كتابخانه‌يي ادامه يافت و گزارشي كه نسبت به تكميل آن اقدام شده، شامل 700 صفحه مطلب، عكس و نقشه است.

اين باستان‌شناس ادامه داد: در اين منطقه، حدود 95 اثر فرهنگي ـ تاريخي شناسايي و مستندسازي شده‌اند كه 76 اثر از آن‌ها شرايط ثبت را در فهرست آثار ملي دارند. البته از اين تعداد، پيش از اين 10 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌اند.

به گفته‌ي پازوكي، قدمت اين آثار از دوره‌ي نوسنگي تا حدود دوره‌ي پهلوي است و پيش از اين، جاده‌ي تهران ـ مشهد از روي پل دوره‌ي پهلوي اين منطقه عبور مي‌كرد.

او در ادامه بيان كرد: آثار شناسايي‌شده شامل 12 قلعه‌ي تاريخي، 18 محوطه و تپه‌ي باستاني، 12 امامزده، هفت آسياب آبي، دو حمام تاريخي، سه كاروانسرا، دو آب‌انبار، يك مسجد تاريخي و آثار ديگري مي‌شود. البته متأسفانه هيچ‌كدام از اين آثار از گزند حفاري غير مجاز در امان نمانده‌اند.

وي تأكيد كرد: براي من بسيار جاي تعجب و سوال بود كه در اين منطقه، اين چنين ميزان حفاري غيرمجاز و تخريب زياد است، به‌طوري كه به‌جز سه كاروانسرا و يك امامزاده كه در محدوده‌ي شهر هستند و حفاري نشده‌اند، بقيه‌ي آثار به‌شدت در معرض تهديد هستند.

پازوكي با اشاره به اين‌كه انجام حفاري غيرمجاز در منطقه در ايام فراغت و پاييز و زمستان توسط افراد بي‌كار به يك حرفه تبديل شده است، گفت: متأسفانه هيچ كدام از اين آثار تاكنون تعيين حريم نشده‌اند و به‌جز يك بنا (كاروانسراي شاه‌عباسي) كه اقدامات مرمتي مختصري روي آن صورت گرفته بود و البته اكنون نيز شرايط خوبي ندارد، بقيه‌ي آثار مرمت نشده‌اند.

وي افزود: در چند روز آينده با آماده شدن گزارش، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سمنان با اطلاعاتي كه در اختيار خواهد داشت، نقشه و فهرستي را از آثار به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نيروي انتظامي مي‌تواند بدهد تا نسبت به حفاظت بيشتر از آن‌ها اقدام شود. همچنين براي اين‌كه شرايط حفاظت اين آثار فراهم شود بايد نسبت به تعيين حريم، گمانه‌زني، نشانه‌گذاري و ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملي اقدام كرد تا مشمول قوانين حفاظتي شوند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8612-03168
  • خبرنگار : 71219