تفاهم‌نامه‌ي زيارتي جديد ايران و عراق امضا شد اعزام سه‌هزار زاير ايراني در روز ... امكان سفر هوايي ... افزايش محور ورودي به عراق

تفاهم‌نامه‌ي زيارتي جديد ايران و عراق با اضافه شدن بندهايي به توافق‌هاي پيشين، ميان رييس سازمان حج و زيارت و وزير گردشگري و آثار باستاني عراق امضا شد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس تفاهم‌نامه‌ي جديد زيارتي ايران و عراق كه يك هفته پس از حضور هيات عراقي در كشور، ظهر امروز (26 بهمن‌ماه) به نتيجه و امضا رسيد، تعداد زايران اعزامي از ايران از يك‌هزار و 500 نفر به سه‌هزار نفر در روز و پنج‌هزار نفر در مناسبت‌هاي خاص سال مانند اربعين، عرفه، تاسوعا، عاشورا و شعبانيه و با هماهنگي و موافقت در داخل عراق افزايش يافت كه به اعتقاد مسؤولان حاضر در اين نشست، با توجه به اين افزايش صورت‌گرفته، ديگر ضرورت ندارد كه مردم به‌صورت غير مجاز در انديشه‌ي سفر به عتبات عاليات عراق باشند.

تشكيل كميته‌ي خاص در عراق براي نظارت،‌ هماهنگي و تسهيل ارايه‌ي خدمات به زوار ايراني، افزايش خدمات مرزي و ارايه‌ي تسهيلات بيشتر در مرزهاي ورودي به عراق و سفر قريب‌الوقوع هيات اتحاديه‌ي عراق براي هماهنگي بيشتر و اجرايي كردن توافق‌هاي صورت‌گرفته، از جمله توافق‌هاي جديد ايران و عراق بودند.

همچنين افزايش محور ورودي به عراق، امكان سفر هوايي و افزيش خدمات در داخل عراق، موضوع بحث‌هاي جدي هيات عراقي و مسؤولان سازمان حج و زيارت ايران بودند كه به گفته‌ي مسؤولان دو كشور، بايد در آينده پي‌گيري و روشن‌تر شوند.

مصطفي خاكسار قهرودي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ نيز در نشست امضاي تفاهم‌نامه‌ي زيارتي ايران و عراق كه به‌نوعي چهارمين توافق‌نامه‌ي زيارتي دو كشور محسوب مي‌شود، گفت: تعيين نقطه‌ي سومي در مرز دو كشور براي خروج زايران، درحال مذاكره و توافق است كه احتمالا در خوزستان باشد.

وي درباره‌ي احتمال كاهش سطح خدمات با توجه به افزايش تعداد زايران اعزامي و شرايط عراق، اظهار داشت: افزايش اين عدد به سنجيدن سطح خدمات منوط است و بايد خدمات شايسته‌اي به زايران داده شوند.

او كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، درباره‌ي امنيت زايران ايراني در عراق، تصريح كرد: امنيت زايران ايراني زير نظر وزارت كشور عراق است كه قراردادي براي تامين امنيت زايران با شركت‌هاي مجري و وزارت كشور عراق بسته شده است تا در مسيرهاي رفت‌وآمد زايران، امنيت را تامين كنند.

قهرودي افزود:‌ هزينه‌ي سفر به عتبات عاليات عراق افزايش نمي‌يابد و در اين تفاهم‌نامه مورد نظر نبوده است. اگر در آينده، افزايش خدمات مطرح شود، هزينه‌ها نيز متناسب با آن افزايش خواهند يافت.

به گزارش ايسنا، پس از امضاي تفاهم‌نامه ميان محمدعباس العريبي ـ وزير گردشگري و آثار باستاني عراق ـ و مصطفي خاكسار قهرودي ـ رييس سازمان حج و زيارت ايران ـ تابلوفرشي مزين به آيات قرآني به وزير گردشگري و آثار باستاني عراق داده شد.

هيات عراقي كه شامل نمايندگان وزارتخانه‌هاي امور خارجه، دارايي، كشور، راه، مدير گردشگري ديني و نماينده‌ي هيات گردشگري اين كشور دقايقي پيش تهران را ترك كرد. در نشست يادشده مسؤولان سفارت عراق و سفير اين كشور در ايران نيز حاضر بودند.

هيات عراقي به سرپرستي وزير گردشگري و آثار باستاني پيشين عراق، شهريورماه امسال نيز براي امضاي تفاهم‌نامه‌ي جديد به ايران سفر كرده بود كه پس از توافق‌هاي ضمني، قرار شد با تاييد سران كشور عراق، اين تفاهم‌نامه امضا شود كه به‌دليل تغيير وزير گردشگري عراق، اين موضوع به تعويق افتاد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8611-15032
  • خبرنگار : 71021