در جريان بازيد از مراحل بازسازي تئاتر "نصر": اهالي تئاتر اسناد نمايش‌ها و وسايل‌شان را به موزه تئاتر ارايه كنند

جمعي از هنرمندان با همراهي ايماني‌خوشخو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته در تئاتر «نصر» گردهم آمدند و از مراحل بازسازي فاز يك اين تئاتر ديدن كردند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بازديد معاون هنري وزارت ارشاد با بيان تاريخچه‌اي از فعاليت‌هاي تئاتر نصر گفت: وضعيت فعلي اين‌جا مرا بسيار اميدوار كرده است، چرا كه آخرين باري كه از اين سالن ديدن كردم وضعيت بسيار نامناسبي داشت.

او تئاتر نصر را بخش مهمي از ميراث فرهنگي كشور دانست و گفت: تلاش مي‌كنيم با آخرين توان خود اين مجموعه را از تخريب نجات بدهيم.

ايماني خوشخو اضافه كرد: در و ديوار اين تئاتر شاهد خوبي براي هنر كشور ماست و مي‌تواند به‌عنوان بهترين مكان براي موزه تئاتر مورد استفاده قرار بگيرد. ضمن اين‌كه سالن تئاتر «نصر» هم مي‌تواند مكاني براي اجراي نمايش‌هاي موزه‌اي قلمداد شود.

معاون هنري خاطرنشان كرد: خوشحالم كه نفس‌هاي آخر اين تئاتر به نفس‌هاي حيات تئاتر «نصر» مبدل شد.

او در ادامه از هنرمندان خواست نمونه‌هاي اسناد و نمايش‌ها و وسايلي را كه در اختيار دارند در اختيار موزه تئاتر ايران قرار بدهند.

معاون هنري از شهرداري تهران درخواست كرد تا كمك‌هاي لازم را براي تغيير كاربري اين تئاتر به موزه ملي تئاتر ايران انجام بدهد.

او در پايان اظهار اميدواري كرد: تا پايان سال 87 طي مراسم باشكوهي جشن افتتاحيه تئاتر نصر برگزار شود.

به گزارش ايسنا، در اين بازديد كيومرث مرادي مدير پروژه بازسازي تئاتر نصر با ارايه توضيحاتي گفت: حدود 29 روز است كه در اين تئاتر مستقر شده‌ايم و براي فاز نخست تغيير كاربري، آسيب‌شناسي‌ ساختمان، تغيير سقف و تغيير نما و همين‌طور تعمير لابي بخش اداري را در دستور كار خود قرار داده‌ايم.

او از ساخت سالن «نصر» به‌عنوان مرحله دوم بازسازي نام برد و اظهار اميدواري كرد: اين فاز از ارديبهشت ‌ماه آغاز به‌كار كند و مركز اسناد و پژوهش‌هاي تئاتري نيز در طبقات سوم و چهارم مستقر شود.

كيومرث مرادي متذكر شد: در حال حاضر مجموعه‌اي از اشياء شخصي هنرمنداني همچون «هاشم فياض» و «رضا خمسه‌اي» در اختيار ما قرار گرفته است كه از آ‌ن‌ها استفاده مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين بازديد مهندس بيژن شافعي، مهندس و طراح پروژه با ارايه توضيحاتي درباره بافت فرهنگي خيابان لاله‌زار در گذشته گفت: در وهله نخست تئاتر نصر به‌عنوان نخستين مكان در اين خيابان انتخاب شده كه قرار است، تغيير كاربري بدهد تا بخشي از سابقه فرهنگي خيابان لاله‌زار احياء شود.

او ادامه داد: تئاتر نصر بخش از گراند هتل است كه اكنون تغييرات زيادي كرده است به همين دليل در مرحله اول شناخت و بازبيني بخش‌هاي گوناگون و آسيب‌شناسي ساختمان مورد توجه ما بوده است كه در اين راستا اسناد و مدارك «گراند هتل» را مورد بررسي قرار داده‌ايم.

او با اشاره به حضور هنرمندان بسياري در تئاتر نصر ادامه داد: پروژه تغيير كاربري در سه فاز كلي و در مدت‌ يك‌سال انجام مي‌شود و در جريان همين تغييرات دو گالري تخصصي و همچنين نمايشگاه‌هاي دايمي در ساختمان راه‌اندازي خواهند شد.

او در پايان سخنان خود متذكر شد: به دليل سرماي هوا نتوانستيم بازسازي سقف تئاتر را آغاز كنيم، اما اين مرحله در دستور كار ما قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، داريوش اسدزاده يكي از هنرمندان پيشكسوت حاضر در اين بازديد خاطراتي را از دوران فعاليت خود در تئاتر نصر بيان كرد.

در اين بازديد هنرمندان چون محمد ورشوچي، كيومرث ملك مطيعي، سعدي افشار، ملكه رنجبر به همراه نماينده جهاد دانشگاهي حسين رحماني از سالن تئاتر نصر و بخش‌هاي گوناگون آن ديدن كردند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-13761
  • خبرنگار :