منطقي درگفت‌وگوباايسنا: خط ريلي نباشد، درساخت كارخانه ايران‌خودرو خزر تجديدنظرمي‌كنيم مشاركت با شركت جينهوآ يانگمن همچنان ادامه دارد

اگر كشيدن خط ريلي به مكان درنظر گرفته شده براي ساخت كارخانه ايران‌خودرو خزر محقق نشود، بايد در زمينه احداث آن در اين منطقه تجديدنظر كنيم.

منوچهر منطقي - مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به‌ اين‌كه محل موجود در شهرستان بابل براي احداث كارخانه خودروسازي و حمل و نقل خودرو اصلا مناسب نيست، عنوان كرد: در اين زمينه راه‌آهن بحث كليدي بوده و اگر كشيدن خط ريلي به اين مكان محقق نشود، بايد در زمينه احداث كارخانه خودروسازي در اين منطقه تجديدنظر كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود كلنگ‌زني احداث كارخانه خودروسازي ايران‌خودرو خزر در بابل هنوز نوع خودروهايي كه قرار است در اين كارخانه توليد شوند، معلوم نيست؟ توضيح داد: انتخاب خودروي توليدي به عوامل زيادي بستگي دارد؛ ضمن‌ اين‌كه يك سري تعهدات استاني وجود دارد كه بايد انجام شود.

وي افزود: 60 درصد از خط توليد خودرو براي انواع خودروها مشترك است و تنها حدود 40 درصد از خط توليد خاص توليد هر نوع خودرو است.

او همچنين تصريح كرد:‌ خودروهاي توليدي در اين كارخانه يا از محصولات موجود ايران‌خودرو بوده كه كاملا مشخص است و يا اين‌كه از محصولات در دست طراحي است.

در همين زمينه علي‌اكبر محرابيان - وزير صنايع و معادن - نيز در حاشيه بازديد از طرح‌هاي صنعتي شهرستان بابل در پاسخ به اين سوال كه قرار است چه نوع خودرويي در كارخانه ايران‌خودرو خزر توليد شود؟ تنها عنوان كرده بود كه قرار است در اين كارخانه خودرو ملي توليد شود.

وي در سخنراني خود در جمع مردم و مسوولان بابل نيز توضيح داده بود كه خودرويي كه ايران‌خودرو در شمال كشور توليد خواهد كرد، به نفع مردم منطقه خواهد بود، نه به نفع عده‌اي خاص و يا كارگران چيني.

او همچنين تصريح كرده بود كه تا زماني كه در وزارت صنايع و معادن باشم، به هيچ وجه كلنگ كارخانه توليد خودروي غيرايراني را به زمين نمي‌زنم؛ ضمن اين‌كه ما مسوول تامين منافع ايران هستيم، نه چيني‌ها.

محرابيان تاكيد كرده بود:‌ ايران‌خودرو در اين منطقه خودرو 100 درصد ايراني توليد خواهد كرد كه باعث افتخار ملي خواهد شد.

گفتني است، كلنگ احداث كارخانه خودروسازي ايران‌خودرو در خزر 20 بهمن امسال در بابل به زمين خورد و به گفته مديرعامل ايران‌خودرو فاز اول احداث اين كارخانه سال آينده در چنين زماني به بهره‌برداري خواهد رسيد.

او با بيان اين‌كه كل دوره پروژه 24 ماه خواهد بود، خاطرنشان كرده بود: ميزان توليد اين كارخانه در يك شيفت 50 هزار دستگاه در سال بوده كه در سه شيفت كاري اين ميزان به 150 هزار دستگاه در سال بالغ خواهد شد.

منطقي همچين با خودداري از پاسخ به اين سوال كه آيا در صورت فسخ قرارداد ايران‌خودرو با شركت چيني چري، طرف چيني از ايران‌خودرو شكايت كرده و ادعاي خسارت مي‌كند؟ تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه اين سوال را از وزير صنايع و معادن بپرسيد.

او در ادامه در واكنش به اظهارنظر يكي از روزنامه‌هاي چيني در خصوص پايان همكاري ميان ايران‌خودرو و شركت چيني جينهوآ يانگمن گفت: همكاري و مشاركت ميان ايران‌خودرو و شركت چيني جينهوآ يانگمن همچنان ادامه دارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8611-12340
  • خبرنگار :