دبير انجمن قطعه‌سازان: كاهش تعرفه واردات خودرو مغاير قانون اساسي است براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني بايد تعرفه را بالا نگه داريم

طبق بند 9 اصل 44 قانون اساسي بايد برنامه‌ريزي اقتصادي كشور طوري باشد كه بر پتانيسل‌هاي داخلي تاكيد شود كه در كاهش تعرفه خودرو اين اصل در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ محمدرضا نجفي منش - دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو - با بيان اين مطلب و با اشاره به توليد حدود يك ميليون و 100 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته افزود: واردات بيشتر خودرو به معني كم كردن توليد داخلي است، در حالي كه توليد خودروسازان كشور پاسخ‌گوي نياز داخلي است و كاهش تعرفه واردات، تنها ورود خودرو به كشور را تسهيل مي‌كند.

وي در خصوص نظر انجمن قطعه‌سازان درباره كاهش همزمان تعرفه واردات خودرو و قطعات آن گفت: كاهش تعرفه در هر دو صورت به صلاح نيست. اصلا نبايد تعرفه CKD و CBU كاهش يابد، زيرا اين كار موجب توليد كالاي لوكس در كشور مي‌شود كه اين خود يك عامل اختلاف طبقاتي است.

نجفي‌منش در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه در اين صورت چگونه مي‌توان به برنامه 50 درصد تعرفه‌اي در برنامه چهارم توسعه رسيد؟ گفت: كاهش تعرفه خودرو و قطعات آن تنها بايد زماني انجام شود كه زيرساخت‌هاي آن آماده باشد، سود بانكي به دو درصد تقليل يافته و روزهاي تعطيل در كشور به 10 روز كاهش يابد؛ در آن صورت اگر تعرفه به زير 50 درصد هم برسد، مخالفتي با آن نداريم.

او در خصوص اثرات كاهش تعرفه CKD خودرو توضيح داد: در اين صورت واردكنندگان CKD واردات بيشتري به كشور انجام و عمق ساخت داخلي از بين مي‌رود و همه به واردات قطعه رو مي‌آورند كه اين موضوع با سياست‌هاي اشتغال‌زايي دولت در تضاد ست و به ضرر اقتصاد كشور خواهد بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه بهتر است تعرفه 75 درصدي براي واردات خودرو در صحن علني مجلس راي نياورد، تصريح كرد: در حالي با كاهش تعرفه خودرو، واردات CBU خودروهاي خارجي به كشور زياد مي‌شود كه در بيشتر اوقات همين كشورها مواد اوليه موردنيازمان را در اختيارمان قرار نمي‌دهند.

دبير انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان كرد: در حال حاضر سالانه 2 ميليارد دلار خودرو و قطعات آن به كشور وارد مي‌شود و ما بايد از ابزار تعرفه به عنوان وسيله‌اي براي تبديل تهديد به فرصت استفاده و عمق ساخت داخل خود را به 100 درصد افزايش داده تا ديگر نيازي به كشورهاي خارجي نداشته باشيم.

وي درباره ضرورت پيوستن به سازمان تجارت جهاني (WTO) و سياست‌هاي كشور در اين رابطه اظهار كرد: اتفاقا وقتي مي‌خواهيم به سازمان تجارت جهاني بپيونديم، بايد تعرفه را بالا نگه داريم، زيرا اين سازمان خواستار كاهش تدريجي تعرفه‌هاست كه در اين صورت اگر تعرفه واردات خودرو 75 درصد شود، قدرت چانه‌زني ما نيز كاهش مي‌يابد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8611-10701
  • خبرنگار :