يك هنرمند پيشكسوت نقاشي روي شيشه: صنايع دستي ايران را با حرف و همايش به نقطهي بهتر نميتوان رساند تفكر مردم هنوز به برتري جنس خارجي است
يك هنرمند پيشكسوت نقاشي روي شيشه گفت: هنوز هيچ كشوري بر آثار دست هنرمندان ايراني، بخصوص در اين رشته، تاثير مستقيمي نداشته است. محمد محمودي در گفتوگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه ورود صنايع دستي ديگر كشورها به ايران چندان بر آثار نقاشي روي شيشهي هنرمندان ايراني قابل توجه نبوده است، اظهار داشت: آثار هنرمندان كشورهايي مانند ايتاليا و فرانسه به نسبت نقاشيهاي روي شيشهي ايران سنگينتر است و قيمت بيشتري دارد؛ اما آثار كشورهايي مانند چين هنوز قابل رقابت با هنر ايرانيها نيست. وي تاكيد كرد: هنرمندان ايراني به حمايت نياز دارند، چون حرف، وعده و همايش بسيار است و با اين كارها صنايع دستي را به نقطهي بهتر نميتوان رساند، بايد هنرمندان باقي بمانند و هنر آنها حفظ شود تا دست كم افرادي را براي آينده تربيت كنند. او معتقد است: صنايع دستي كمتر از صنعت سينما نيست و در سال اخير بهلحاظ اقتصادي بسيار جوابگو بوده، اما نگرش و تفكر مردم هنوز به برتري جنس خارجي است كه اين مساله در كار هنرمند تاثير ميگذارد. البته اكنون شرايط بهتر شده است، اما ايرانيها هنوز به نام كشور توليدكننده اهميت ميدهند. اين هنرمند نقاشي روي شيشه بيان كرد: نقاشي روي شيشهي كشور چين، صددرصد اثر قلم هنرمند نيست، بلكه كارهايي مانند چاپ است كه بهسختي تشخيص داده ميشود و بايد براي جبران خسارتي كه ورود اين آثار به صنايع دستي ايراني وارد ميكند، تبليغ و به هنرمندان آن كمك كرد. وي با بيان اينكه 50 سال در اين رشته فعاليت كردهام و از اين كار راضي هستم، اما تاكنون هيچ حمايتي نشده است، دربارهي تاثير نقشهاي آثار كشورهاي ديگر بر اين رشته، گفت: از گذشته نقشهاي اسليمي، تذهيب و ... براي هنرمندان ايراني باقي ماندهاند. اگرچه هنرمندان كشور، بهصورت آكادميك كار نكرده و استاد شاگردي اين هنر را فرا گرفتهاند و فيالبداهه نقش ميزنند، اما از تاثير نقشهاي ديگر كشورها در امان ماندهاند. البته هنرمندان كشور زماني، طرحهاي مينياتور را روي شيشه انجام ميدادند، ولي اكنون از اين طرحها استقبال نميشود. محمودي افزود: زماني براي اثري، يكماه زمان صرف ميشد؛ اما اكنون ديگر آن دوره وجود ندارد، چون اين مساله بر افزايش قيمت تاثير دارد كه هرچه قيمت اين اثر بيشتر باشد، متقاضي آن كمتر ميشود. بنابراين تلاش شد، نقاشيهاي روي شيشه از حالت اشرافي خارج شود تا كاربرد بيشتري داشته باشد. او اعتقاد دارد: هنر ايراني هنوز در مقابل اثر كشورهاي ديگر ارزانتر است، درحاليكه اين كشورها، كارگاههاي كوچك صنايع دستي را تشويق و حمايت كردهاند. شايد آثار چاپي يا دستي كشور چين ارزان باشند، اما صنايع دستي اين كشور كه با قلم نقش زده ميشوند، گرانتر از اثر ايرانياند. اين هنرمند پيشكسوت نقاشي روي شيشه اضافه كرد: مسؤولان صنايع دستي بايد از هنر ايراني اطلاع داشته باشند و آنرا بشناسند؛ اما براي برخي افراد اين موضوع تفاوت نميكند. انتهاي پيام