معاون وزيرنفت: بودجه‌2/5ميليارددلاري واردات بنزين اواسط امسال تمام شد بااختصاص سهميه بنزين نوروزمخالفم پايان امسال؛آخرين مهلت فعاليت جايگاه‌هاي ال.پي.جي

معاون وزير نفت گفت: بودجه 2.5 ميليارد دلاري بنزين در اواسط امسال تمام شد و بخش زيادي از بودجه گازوئيل نيز مصرف شده است. در اين رابطه نياز به بودجه اضافي داريم، ولي هنوز درخواستي به مجلس شوراي اسلامي‌ ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ـ با اعلام اين كه واردات بنزين و گازوئيل كشور تا پايان سال در مجموع 6.4 ميليارد دلار خواهد بود، اظهار كرد: در اين خصوص بودجه پيش‌بيني شده براي سال 86 شامل 2.5 ميليارد دلار براي واردات بنزين و 1.3 ميليارد دلار جهت واردات گازوئيل (در مجموع 3.8 ميليون دلار) بوده است كه بودجه بنزين در اواسط امسال تمام شد و بخش زيادي از بودجه گازوئيل نيز مصرف شده است.

به گفته او پيش از اين بدون احتساب سهميه‌بندي بنزين، مجموع بودجه موردنياز براي واردات بنزين و گازوئيل امسال هشت ميليارد دلار تخمين زده شده بود.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاكيد بر اين كه از زمان سهميه‌بندي بنزين تاكنون متوسط مصرف اين فرآورده روزانه 58.8 ميليون ليتر بوده است، خاطرنشان كرد: بر اين اساس نسبت به عملكرد مدت مشابه سال گذشته حدود 21 درصد - معادل روزانه 16 ميليون ليتر - كاهش مصرف داشته‌ايم و اين در حالي است كه براساس برنامه و بدون ايجاد شرايط سهميه‌بندي مصرف بنزين بايد 30 درصد بيشتر از وضعيت فعلي معادل 23 ميليون ليتر در روز مي‌شد.

نعمت‌زاده با بيان اين‌كه متوسط توليد روزانه بنزين در 10 ماه گذشته 44.8 ميليون ليتر بوده، متوسط توليد گازوئيل از ابتداي امسال تاكنون را روزانه 81.2 ميليون ليتر ذكر كرد و گفت: در اين مدت متوسط مصرف روزانه گازوئيل 84.8 ميليون ليتر بوده است.

مصرف نفت كوره كمتر از نصف توليد آن

او متوسط توليد نفت سفيد را در 10 ماهه امسال معادل روزانه 21.5 مييون ليتر و متوسط مصرف روزانه آن را 18.8 ميليون ليتر اعلام كرد و گفت: در اين خصوص نفت كوره به طور متوسط روزانه 72.8 ميليون ليتر توليد و 34.6 ميليون ليتر مصرف داشته است. در اين زمينه بيشترين مصرف نفت سفيد و نفت كوره مربوط به چهار ماه پاياني سال است كه صرف نيروگاه‌ها و استفاده گرمايشي مي‌شود.

واردات روزانه 15ميليون ليتر بنزين پس از سهميه‌بندي

نعمت‌زاده در خصوص واردات بنزين توضيح داد: متوسط واردات روزانه بنزين از ابتداي سال تا سهميه‌بندي را19.2ميليون ليتر و از زمان سهميه‌بندي تاكنون 15 ميليون ليتر اعلام كرد و با تاكيد بر اين كه موجودي چهار فرآورده اصلي بنزين، گازوئيل، نفت گاز و نفت كوره براي دومين سال پياپي بيشتر از سال قبل است، افزود: به نظر مي‌رسد در طول سال صرفه‌جويي حاصل از سهميه‌بندي بنزين به بيش از چهار ميليارد دلار برسد. در اين زمينه به جز نفت كوره كه تلاش مي‌شود توليد آن كمتر شود، ساير فرآورده‌هاي اصلي بين دو تا پنج درصد رشد توليد داشته‌اند.

رشد مصرف نفت گاز و نفت كوره نيروگاه‌ها

او در ادامه تاكيد كرد: با وجود افزايش توليد نسبت به سال گذشته، ولي به دليل سرماي ممتد و گسترده، شركت گاز نتوانست نياز كشور را به طور كامل تامين كند؛ به طوري كه امسال 95 درصد سوخت نيروگاه‌ها از ابتداي آذر به وسيله سوخت مايع و توسط شركت ملي پالايش و پخش تامين شده است.

معاون وزير نفت با بيان اين كه از ابتداي دي تا 11 بهمن مصرف نفت گاز در نيروگاه‌ها نسبت به سال گذشته 39 درصد و مصرف نفت كوره در نيروگاه‌ها نسبت به سال گذشته 52 درصد افزايش داشته است، تصريح كرد: در بخش تحويل نفت گاز به نيروگاه‌ها اين ميزان به 113 درصد و همچنين تحويل نفت كوره به نيروگاه‌ها 114 درصد نسبت به سال گذشته بيشتر بوده است، به طوري كه در روز 11 بهمن نفت گاز در نيروگاه‌ها 194 درصد بيشتر نسبت به سال گذشته مصرف شده كه اين آمار درباره نفت كوره 182 درصد است، زيرا در اين زمان تحويل گاز به حداقل مقدار رسيده بود.

وي با بيان اين كه در اين مدت تلاش كرديم با وجود تمام راه‌بندي‌ها سوخت را به ميزان كافي و به موقع در اختيار مصرف كننده‌ها قرار دهيم، افزود: از تمام خطوط لوله حتي خطوطي كه براي عبور بنزين مستعمل بود، البته با رعايت احتياط استفاده كرديم، زيرا وسايل نقليه جوابگو نبود و در اين زمينه راه‌آهن نيز كمك خوبي كرد.

به گفته او همچنين به دليل قطعي گاز مجبور شديم نفت سفيد و نفت گاز بيشتري در شهر‌ها و حتي صنايعي كه براي اولين بار به آن‌ها سوخت مايع تحويل داديم، توزيع كنيم. به طور معمول 97 تا 98 درصد سوخت نيروگاه‌ها و صنايع در هشت ماهه نخست سال گاز است، مگر آن كه مسائل فني داشته باشند، ولي در چهار ماه آخر سال به طور معمول 70 تا 80 درصد سوخت آن‌ها از طريق سوخت دوم تامين مي‌شود كه امسال اين ميزان به 95 درصد رسيد. همچنين نكته قابل توجه اين است كه امسال به دليل محدوديت شبكه گاز از مهر ماه براي برخي از نيروگاه‌ها شروع به تامين سوخت كرديم.

نعمت‌زاده با بيان اين كه در روز 11 بهمن 271 ميليون ليتر فرآورده در كشور توزيع شده است، افزود: براي مثال در روز 8 بهمن تنها 137 ميليون ليتر نفت گاز به نيروگاه‌ها تحويل داده شد و در روز 9 بهمن 42 ميليون نفت سفيد توزيع شده كه بي سابقه است و بيش از دو برابر متوسط است.

ثبت‌نام اينترنتي 215 هزار نفر براي تحويل كارت سوخت گازوييل

وي تعداد افرادي كه از طريق سايت اين شركت براي تحويل كارت هوشمند سوخت گازوئيل ثبت نام كرده‌اند را 215 هزار نفر اعلام كرد و گفت: در اين بخش از تجربه توزيع سوخت با كارت هوشمند در بحث بنزين استفاده كرديم و قرار شد مردم درباره خودرو و آدرس‌هايشان اظهارنظر كنند تا احتمال اشتباه كمتر شود.

پرداخت كارمزد به جايگاه‌داران بر اساس ميزان فعاليت‌شان

وي موضوع توقف فعاليت جايگاه‌داران از 20 اسفند در صورت انجام نشدن تعهدات قراردادي را يك موضوع كاملا غلط خواند و خاطرنشان كرد: هيچ جايگاهي چنين قصدي ندارد و كارمزد آن‌ها پرداخت شده است. در طول فعاليت اين جايگاه‌ها نيز هيچ گاه چنين موضوعي رخ نداده و غير ممكن است يك جايگاه‌دار به خود اجازه دهد حتي به دليل پرداخت نشدن كارمزد از توزيع سوخت به مردم سرباز زند.

وي در خصوص شيوه پرداخت كارمزد به جايگاه‌داران در پاسخ به سوال ايسنا تاكيد كرد: ابتدا قرار بود هر چه از فروش جايگاه‌داران به دليل كارت هوشمند كاهش پيدا مي‌كند، طبق روال گذشته محاسبه و جبران شود. در هنگام اجراي كار عده‌اي از جايگاه‌داران تاكيد كردند كه اين شيوه موجب سوء استفاده برخي از جايگاه‌داران شده، به گونه‌اي كه با توجه به اطمينان آن‌ها از جبران كاهش فروش، از ظرفيت محدود تلمبه‌هاي خود استفاده مي‌كنند، بنابراين تصميم گرفتيم وجه به نسبت فروش كنوني داده شود.

به گفته او بنا به درخواست جايگاه‌داران در حال حاضر به تناسب فروش كارمزد پرداخت مي‌شود؛ يعني اگر جايگاهي كم كار كرده باشد يا تلمبه كمتري در مدار فعاليت قرار داده باشد، پول كمتري را خواهد گرفت و هر جايگاهي كه بيشتر كار كرده و مشتري جلب كند، كارمزد بيشتري دريافت خواهد كرد. همچنين بنا به تناسب درجه‌بندي‌ها درصدي هزينه به صورت جداگانه به آن‌ها پرداخت مي‌شود.

واردات روزانه 10ميليون ليتر گازوييل در 10ماهه امسال

وي متوسط واردات نفت گاز را در 10 ماهه امسال روزانه حدود 10 ميليون ليتر دانست و گفت: اين ميزان در دو ماه پاياني سال 24 ميليون ليتر خواهد بود، ولي متوسط واردات روزانه در طول سال 11 ميليون ليتر پيش‌بيني مي‌شود. براي واردات نفت گاز نيز بودجه 1.3 ميليارد دلاري ديده شده، ولي در اين زمينه هنوز به مجلس شوراي اسلامي‌ درخواست نداده‌ايم.

او با تاكيد بر اين كه در خصوص تغيير ميزان سهميه‌بندي و يا قيمت فرآورده‌ها مجلس شوراي اسلامي‌ تصميم‌گيري مي‌كند، گفت: قرار است تا سال 1391 براساس قانون، هزينه حمل و نقل و قيمت فرآورده‌ها غير يارانه‌اي شود كه بايد به تدريج اصلاحات قيمتي انجام شود.

نعمت‌زاده گفت: دولت براي واردات سال آينده بنزين و نفت گاز حدود 30 هزار ميليارد ريال (3.3 ميليارد دلار) پيش‌بيني كرده و اين در حالي است كه امسال هفت تا هشت ميليارد دلار واردات انجام خواهد شد.

وي با اشاره به لايحه توسعه حمل و نقل عمومي‌ خاطرنشان كرد: طبق اين مصوبه بنزين و نفت گاز تا سال 1391 از سبد حمايتي خارج خواهد شد.

معاون وزير نفت در خصوص آثار تورمي‌ اين مصوبه گفت: طبق محاسبات صورت گرفته حداكثر اثر تورمي‌ آن طي پنج سال حدود 10 درصد خواهد بود.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تعداد كارت‌هاي سوخت صادر شده براي خودرو و موتورسيكلت را 15 ميليون اعلام كرد و گفت: از اين ميزان حدود 14 ميليون فعال و يك ميليون مابقي كه براي خودرو‌هاي از رده خارج صادر شده بود، از دفاتر پستي جمع‌آوري شده‌اند.

مخالفت با سهميه بنزين نوروز

او درباره سهميه بنزين نوروز نيز گفت: نظر دولت بر تغيير سهميه‌بندي نيست و فكر مي‌كنيم سال آينده هم حتما بنزين سهميه‌بندي خواهد بود، مگر اين كه مجلس شوراي اسلامي‌ عكس آن را تصويب كند. در خصوص نوروز ما هيچ سهميه‌اي نداريم و توصيه مي‌كنم چنين سهميه‌اي مطرح نشود، زيرا تحقق اين سهميه نياز به واردات 400 تا 440 ميليون دلار بنزين دارد و افزايش سهميه ماهانه تا 120 ليتر نيز با احتساب شرايط رفت و آمد در پايان سال بوده است و بنزين معمولي براي عموم مردم جوابگوست.

پايان امسال؛ آخرين مهلت فعاليت جايگاه‌هاي LPG ‌

نعمت‌زاده در پاسخ به اين سوال ايسنا مبني بر سياست دولت درخصوص جايگاه‌هاي LPG توضيح داد: در دولت قبل تصويب شده بود كه فعاليت اين جايگاه‌ها متوقف شود و به همين دليل بر تعداد آن‌ها اضافه نشد و قرار بود تا پايان سال گذشته همه جايگاه‌هاي LPG جمع شوند كه با توجه به طرح سهميه‌بندي و محدوديت‌هايي كه ايجاد مي‌شد، فعاليت آن‌ها را به مدت يك سال يعني تا پايان سال 86 تمديد كرديم. از سوي ديگر توصيه شد همه جايگاه‌هاي LPG و حدود 84 هزار خودرو ال‌پي‌جي سوز، سي‌ان‌جي سوز شوند كه تاكنون بيش از 40 هزار خودرو اين تغيير را ايجاد كرده‌اند.

وي در ادامه تصريح كرد: ما نيز معتقديم LPG حسن ندارد، زيرا در حال حاضر LPG وارد كشور مي‌شود.

او با تاكيد بر اين كه GTL در كشور وجود ندارد و به وجود هم نخواهد آمد، استدلال كرد: با قيمت گاز كه در آينده افزايش پيدا خواهد كرد، اين كار اقتصادي نخواهد بود.

واردات گازوييل با كيفيت بالا

او در خصوص افزايش كيفيت گازوئيل و بهبود ميزان گوگرد آن توضيح داد: در طرح‌هاي كنوني ميزان گوگرد براساس استاندارد‌هاي يورو 4 و گاهي يورو 5 است. در يورو 4 ميزان گوگرد كمتر از 50 PPM پيش‌بيني شده، در حالي كه گازوئيلي كه هم اكنون به خودرو‌هاي عمومي‌ تحويل مي‌دهيم داراي 500 PPM و گاهي بيش از آن و حتي تا چهار هزار PPM هستند، ولي شرايط كنوني براساس استاندارد‌هاي شركت نفت است.

نعمت‌زاده در پاسخ به اين سوال كه با توجه به دستور وزير نفت مبني بر مطالعه مهندسي ساخت خودرو‌هاي پايه گازوئيل سوز نيازي به بهبود وضعيت گوگرد نيست؟ گفت: پيشنهاد اين بود كه به جاي اين كه تا چهار سال آينده يعني افزايش نفت و گاز توليدي كشور و بهبود گوگرد آن منتظر بمانيم و بعد اقدام به توليد خودرو‌هاي سواري ديزلي كنيم، اين كار را از همين حالا شروع كنيم كه در اين زمينه بخشي از واردات نفت گاز را به واردات گازوئيل با كيفيت و مناسب اختصاص دهيم و در اين چند سال تامين گازوئيل موردنياز آن خودرو‌ها را تضمين كنيم تا پس از آن با بهبود كيفيت گازوئيل كشور و تامين استاندارد يورو 5 براي كل توليدات داخلي مشكل حل شود.

پرداخت الكترونيكي بهاي بنزين از طريق كارت هوشمند از ابتداي سال آينده

وي با اعلام اين كه پرداخت الكترونيكي بهاي بنزين از طريق كارت هوشمند از ابتداي سال آينده عملي خواهد شد، گفت: قرار بود اين كار تا پايان سال اجرايي شود كه به نظر مي‌رسد به سال آينده موكول خواهد شد. كار مشترك بين ما و بانك انجام شده است.

توزيع گازوئيل براساس عملكرد

او با تاكيد بر اين كه برنامه‌اي براي سهميه‌بندي گازوئيل نداريم، خاطرنشان كرد: سهميه‌بندي گازوئيل معقول نيست، زيرا هدف از حمل و نقل عمومي‌ اين است كه بيشتر استفاده شود، بنابراين سهميه‌بندي گازوئيل مفيد نخواهد بود. در اين زمينه طرحي مبتني بر توزيع گازوئيل براساس عملكرد مطرح شده؛ يعني هر مصرف كننده‌اي كه فعاليت بيشتري مي‌كند به او گازوئيل بيشتري تحويل داده شود كه اين كار پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد و براي تصويب به ستاد تبصره 13 تحويل داده شده است.

آخرين وضعيت پالايشگاه‌ها

نعمت‌زاده درباره طرح‌هاي اجرايي پالايشگاه‌ها توضيح داد: افزايش توليد و بهبود كيفيت دو هدف اصلي در طرح جامع توسعه پالايشگاه‌ها است. براي نمونه واحد بنزين‌سازي پالايشگاه آبادان تاكنون 34 درصد پيشرفت داشته كه 5.5 ميليون ليتر بنزين توليد خواهد كرد. واحد بنزين‌سازي پالايشگاه تهران 14 درصد پيشرفت، واحد بنزين‌سازي اصفهان از 8.5 درصد پيشرفت فيزيكي، واحد بنزين‌سازي تبريز 10 درصد پيشرفت فيزيكي، واحد بنزين‌سازي بندرعباس هشت درصد پيشرفت فيزيكي و پالايشگاه لاوان در بخش بنزين‌سازي با افزايش ظرفيت از 25 به 50 ميليون ليتر در روز حدود 16.5 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.

او همچنين افزود: طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه اراك 11 درصد و طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه اصفهان سه درصد پيشرفت دارد. قابل ذكر است در طرح توسعه پالايشگاه اصفهان توليد 11 ميليون ليتر بنزين به وضعيت كنوني اضافه خواهد شد و در اين پالايشگاه چهار قرارداد اصلي و فرعي منعقد شده است. همچنين در طرح تثبيت ظرفيت واحد‌هاي قديمي‌60 تا 70 ساله آبادان جمع شد و يك واحد 180 هزار بشكه‌اي جديد ساخته خواهد شد كه مقدمات كار مهندسي آن در حال انجام است و سه درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران درباره پالايشگاه‌هاي جديد در حال ساخت توضيح داد: طرح ميعانات گازي پالايشگاه ستاره خليج فارس، قراردادش منعقد شده و حدود شش درصد در بخش ساختمان و 60 درصد در بخش مهندسي پيشرفت فيزيكي دارد. همچنين طرح پالايشگاه پارس در كنار پالايشگاه شيراز با ظرفيت 120 هزار بشكه در روز پنج درصد پيشرفت فيزيكي و طرح پالايشگاه هرمز با ظرفيت 300 هزار بشكه سه درصد پيشرفت دارد كه تا دو ماه آينده قرارداد آن منعقد خواهد شد. در اين زمينه پيمانكاران درخواست تمديد زمان كرده‌اند كه به همين دليل پاكات مالي هنوز باز نشده، ولي طي دو هفته آينده اين كار انجام خواهد شد.

به گفته او طرح پالايشگاه شهريار كنار پالايشگاه تبريز كه با ظرفيت 150 هزار بشكه در مراحل اوليه است، دارندگان ليسانس آن انتخاب شده‌اند، ولي هنوز مهندسي آن شروع نشده است. طرح پالايشگاه خوزستان با ظرفيت 180 هزار بشكه دو درصد پيشرفت فيزيكي دارد. همچنين طرح پالايشگاه آناهيتا در كرمانشاه با ظرفيت 150 هزار بشكه در روز در مرحله خريد زمين است كه قرارداد مهندسي آن طي دو هفته آينده نهايي خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين كه ساخت شش پالايشگاه جديد به طور همزمان در اين شركت بي‌سابقه بوده است، افزود: با عملي شدن همه اين طرح‌ها تا سال 1991 ظرفيت پالايش نفت در كشور تقريبا دو برابر خواهد بود و به 3.1 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. به اين ترتيب روزانه توليد 180 ميليون ليتر بنزين و 145 ميليون ليتر نفت گاز محقق مي‌شود. مجموع هزينه موردنياز براي اين طرح‌ها ابتدا 18 ميليارد دلار پيش‌بيني شده بود كه با توجه به افزايش قيمت تجهيزات و كار‌هاي پيمانكاري بيشتر خواهد شد.

تلاش براي ورود بخش خصوصي در ساخت پالايشگاه‌ها

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاكيد بر اين كه در ساخت پالايشگاه‌هاي جديد سعي داريم شركت‌هاي خصوصي وارد شوند و مالكيت بخش دولتي به حداقل برسد، توضيح داد: ميزان سرمايه‌گذاري اين شركت در طرح‌هاي ميعانات گازي 40 درصد، هرمز 20 درصد، پارس 40 درصد، آناهيتا 20 درصد است و هنوز درباره شهريار و خوزستان به جمع‌بندي نرسيده‌ايم، ولي در همين حدود خواهد بود. در اين زمينه در دو پالايشگاه شركت‌هاي خارجي حضور دارند و البته در يكي ديگر نيز يك شركت خارجي قرار بود بيايد كه به دليل فشارهاي آمريكا از انجام آن منصرف شد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بهتر نيست همزمان با طرح‌هايي مانند سهميه‌بندي بنزين، دولت بر بهينه شدن خودرو‌سازي‌ها تاكيد كند؟ گفت: خودرو‌سازي‌ها هم بايد تلاش كنند و آوردن مدل‌هاي جديد كه البته هزينه‌بر هم هست در همين راستاست، ولي به نظر من تبصره 13 يكي از اهدافش همين است كه از خودرو‌سازي‌ها براي توليد موتور‌هاي با كيفيت‌تر حمايت كند. يكي از راهكار‌ها نيز افزايش قيمت است كه تصور مي‌شود در مجموع به نفع طبقات پايين باشد، البته به شرطي كه به شيوه‌اي تفاوت هزينه به طبقات پايين‌تر برگردانده شود.

برداشت يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي در سال گذشته

او با اعلام اين كه سال گذشته يك ميليارد دلار به جاي فاينانس‌هاي خارجي از حساب ذخيره ارزي برداشت شده است، در خصوص سال 86 تاكيد كرد: تا زماني كه فاينانس‌هاي خارجي برقرار نشود، به نظر مي‌رسد بهترين راه اين است كه از حساب ذخيره ارزي داده شود، زيرا در حال حاضر درآمد كشور از نفت خوب است و دليلي وجود ندارد كه پروژه‌ها به دليل فاينانس و منابع مالي كند شوند.

امضاي قرارداد مهندسي ساخت پالايشگاه كاسپين تا 2ماه آينده

نعمت‌زاده درباره ساخت پالايشگاه كاسپين در شمال كشور گفت: اين طرح جزو طرح‌هاي آينده است كه هنوز تصويب نشده، زيرا خوراك آن را بايد از كشور‌هاي حوزه درياي خزر تامين كنيم و هنوز اين موضوع با آن‌ها نهايي نشده و در حد مذاكره است، ولي طرح را پيگيري مي‌كنيم. مهندسي ساخت پالايشگاه كاسپين نيز در حال پيگيري است كه قرارداد آن تا دو ماه آينده امضا خواهد شد.

مخلوط آروماتيك با گازوييل براي مصرف داخلي

وي درباره استفاده از مواد Heavy end به جاي گازوئيل توضيح داد: يكي از مواد جانبي پتروشيمي‌، آروماتيك است كه خيلي به مشخصات نفت گاز شبيه است و تاكنون صادر مي‌شد، ولي پس از انجام آزمايش‌ها و به دست آوردن شباهت‌هاي زياد آن قرار شد با نفت گاز مخلوط شود و در داخل كشور مورد استفاده قرار گيرد.

رشد 35درصدي قيمت جهاني گازوييل

به گفته او قيمت فرآورده‌هاي نفتي از جمله نفت گاز امسال 35 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است و به همين دليل موجب بالا رفتن هزينه واردات اين فرآورده شده است. در بودجه سال 87 نيز دولت مبلغ 30 هزار ميليارد ريال براي يارانه بنزين و نفت گاز پيش‌بيني كرده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8611-07603
  • خبرنگار :