يك هنرمند پيشكسوت مشبككار: معاونت صنايع دستي فقط يك كارت توليد داده است پس از 38 سال فعاليت هنوز اجارهنشين هستم
يك هنرمند پيشكسوت رشتهي مشبككاري گفت: تمام حمايت معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي از اين هنر صنعت فقط صدور يك كارت توليد بوده است. صفرعلي بهرام نياكان ملقب به پولادگر در گفتوگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: حدود 38 سال است، در رشتهي قلمزني، مشبككاري و حكاكي روي فلز و آلياژ كار ميكنم؛ اما هنوز اجارهنشين هستم و با وجود اينكه هنر را در خدمت مكتب قرار دادهام، باز هم گرفتارم؛ اگر اين هنر را جاي ديگر خرج ميكردم، بهتر جواب ميگرفتم. وي افزود: بسياري از سرمايهگذاران دنبال صندلي و ميز مشبككاريشده هستند و حاضرند، براي آن پول زيادي پرداخت كنند، اما ما عقيدتي هستيم. پولادگر كه با اعتقاد بر فلز سرد تيزبر ميكشد و با عشق از مرغهايي كه براي علمهاي عاشورايي ساخته است، سخن ميگويد، ادامه داد: هنر اصليام، پرندهسازي است؛ ساخت پرنده براي علمهاي عاشورايي و در اين حرفه تنها فردي هستم كه با دست كار ميكنم؛ ديگران به ماشين و ابزارهاي برقي رو آوردهاند. او بيان كرد: در تامين مواد اوليه، مشكلي نداريم؛ اما به اين هنر صنعت چه توجهي شده است؟ معاونت صنايع دستي فقط يك كارت توليد داده و من خودم براي بيمه اقدام كردهام. اين هنرمند پيشكسوت مشبككاري با گله، گفت: معاونت صنايع دستي از هنرمندان و هنر مشبككاري و حكاكي روي فلز و آلياژ هيچ حمايتي نكرده است، وقتي مشكلات بسياري دارم، چرا نبايد از متولي اين رشته توقع داشته باشم. پولادگر تصريح كرد: پس از سالها، رييس پژوهشكدهي هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرسيد، در اين مدت و پس از اين همه سال فعاليت، چيزي داريد كه گفتم، فقط يك مغازه و آنرا هم در زمان ارزاني خريدهام. اين هنرمند پيشكسوت كه مدعي است، تنها هنرمند دستكار اين رشته است، اكنون شاگردي ندارد و در پاسخ به اينكه چرا اين اتفاق افتاده است؟ اظهار داشت: چندي پيش، يك نفر را تربيت كردم، اما اكنون شاگرد ندارم و خودم شاگرد نميخواهم. قلمزني، مشبككاري، حكاكي روي فلز يا آلياژ، هنر صنعتي است كه در آن، طرحها و نقشهاي سنتي و اسليمي با استفاده از قلم، چكش و ساير ابزار دستي روي اشياي ساختهشده از فلز يا آلياژ شكل ميگيرند. براساس منابع موجود، هنر تزيين فلزات در ايران، قدمتي سههزار ساله دارد و فلزكاري در دوران سلجوقي راه كمال را طي كرد و بيشتر آثار اين دوره نيز به سبك مشبك توليد شدهاند. انتهاي پيام