پس از تحليل آزمونهاي خودرو طبق استاندارد مصوب، خودروهايي كه نتوانند اين استانداردها را پاس كنند، از شمارهگذاري آنها جلوگيري ميكنيم.
نظام الدين برزگري - معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - در گفتوگو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: در بهمن ماه توليد خودروسازان حتي اگر مصرف خودروهاي توليدي آنها خارج از معيار مصرف شده باشد، ادامه خواهد داشت، تا از طريق نمونهبرداري و تست خودرو كه در شركتهاي بازرسي انجام ميشود، نتايج را ارزيابي كنيم. پس از اين ارزيابيهاست كه ميتوانيم بگوييم چه خودروهايي بايد شمارهگذاري شوند.
وي در خصوص 6 خودرويي كه از طرف شركت بهينهسازي مصرف سوخت داراي رتبه انرژي خارج از محدوده استاندارد اعلام شده بود، گفت: در حال حاضر خودروسازان همه توليدات خود را به بازار ندادهاند و تعدادي نيز در پاركينگهاي آنها موجود است، بنابراين نميتوان در حال حاضر و حتي با نصب برچسب سوخت جلوي توليد اين شش خودرو را گرفت؛ چه بسا كه تا پايان بهمن ماه اصلاحي در مصرف سوخت آنها صورت گيرد. بنابراين پس از ارزيابي خودروها در بهمن ماه تصميمگيري ميكنيم.
او درباره معيار مصرف سوخت مصوب گروه G نيز گفت: هيچ كس مخالف اين معيار نيست. در واقع هفت دستهبندي درباره معيار مصرف سوخت از A تا G مطرح بود و بحث موسسه استاندارد اين بود كه معيار طبق استاندارد 4241 قرار گيرد.
برزگري خاطرنشان كرد: تا پايان امسال استاندارد يورو 2 به علاوه 12.5 درصد اعمال ميشود، در حالي كه اين استاندارد براي سال آينده يورو 2 به علاوه 10 درصد و براي سال 88 فقط يورو 2 خواهد بود. درخصوص خودروهاي وارداتي نيز امسال استاندارد اجباري براي آنها حداقل يورو 2 است و سال آينده يورو 3 و سال 88 يورو 4 خواهد بود.
معاون موسسه استاندارد در خصوص توليدات خودروسازان تا پيش از بهمن گفت: توليدات خودروسازان تا پيش از بهمن شمارهگذاري ميشود، اما پس از آن نمونههاي توليدي آنها را تست ميكنيم و برچسبي كه آنها روي محصولات خود نصب كردهاند را با نمونه ارائه شده مطابقت ميدهيم. البته بايد در نظر داشت خودروسازان قبل از تست و آزمون موسسه استاندارد حق فروش خودرو را ندارند.
به گزارش ايسنا، شركت بهينهسازي مصرف سوخت پيشتر اعلام كرده بود كه از ايرانخودرو پژو آردي مصرفي معادل 9.1 ليتر دارد، در حالي كه حد مجاز براي آن 8.89 ليتر است. مصرف بنزين وانت پيكان و وانت پيكان با موتور OHV نيز بالاي 10 ليتر است، در حالي كه حد مجاز آن 8.44 ليتر است. از شركت زامياد نيز دو مدل وانت نيسان Z24 انژكتوري و Z24F انژكتوري با مصارف 15.3 و 17.1 ليتر در چرخه تركيبي، در گروه بهمن نيز پاجرو، مزداي دو كابين انژكتوري، مزداي تك كابين انژكتوري به ترتيب با مصارف سوخت در چرخه تركيبي 13.2 ليتر، 11.1 ليتر و 10.7 ليتر و در گروه توليدي مرتب موسو شش سيلندر با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 16.2 ليتر از ديگر خودروهايي هستند كه نتوانستهاند استاندارد مورد نظر را بگذرانند.
انتهاي پيام