دبير انجمن خودرو‌سازان: هيچ خودرويي با نصب برچسب سوخت از چرخه توليد خارج نخواهد شد

تمام خودرو‌هايي كه با نصب اين برچسب شماره‌گذاري مي‌شوند اگر زير استاندارد مطرح شده در معيار گروه G باشند، باز هم نمي‌توان جلوي توليد آن‌ها را گرفت و اين برچسب تنها جنبه اطلاع رساني دارد.

احمد نعمت‌بخش - دبير انجمن خودرو‌سازان - در گفت‌وگو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود:‌ اين انجمن مخالف نصب برچسب سوخت روي خودرو‌ها با معيار قرار گرفتن گروه G براي مصرف است. در حال حاضر نظر انجمن خودرو‌سازان و وزارت صنايع و معادن و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، قرار گرفتن معيار مصرف سوخت روي گروه D است. براساس معيار فعلي (معيار G) خودرويي مثل پژو 206 كه در اروپا نيز توليد مي‌شود و داراي مصرف كمي‌ نيز هست، رتبه انرژي آن در گروه D قرار مي‌گيرد، در حالي كه اين طبقه‌بندي اصلا منصفانه نيست.

به گفته وي زماني پيكان 70 درصد توليدات كشور را تشكيل مي‌داد و ا گر ايرادي نيز گرفته مي‌شد به حق بود، ولي در حال حاضر خودرو‌سازان ما در حال توليد خودرو‌هاي روز دنيا هستند و با اين كار ارزش محصولات توليدي خودمان را پايين مي‌آوريم.

او خاطرنشان كرد: بايد معيار مصرف سوخت طوري قرار داده مي‌شد كه خودرو‌هاي كم مصرف در گروه A و آن‌هايي كه مصرف بالايي داشتند در گروه F و G قرار مي‌گرفتند كه اين مساله در فروش خودرو نيز تاثير مهمي‌ دارد.

نعمت‌بخش در خصوص استاندارد مصوب يورو 2 به علاوه 12.5 درصد كه قرار است در نصب برچسب سوخت روي خودرو‌ها رعايت شود و اين كه اعلام شده كه اين 12.5 درصد يك ارفاق به خودرو‌سازان است، گفت: اين يك ارفاق نيست، چراكه شرايط آب و هوايي، اختلاف ارتفاع از سطح دريا و عدد اكتان بنزين در مصرف سوخت خودرو‌ها موثر است و آن را افزايش مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر عدد اكتان بنزين ما 87 است و ECU‌هاي خودرو‌ها عمدتا وارداتي هستند و براساس عدد اكتان 87 تنظيم شده‌اند. عليرغم اين كه در آزمايشگاه با عدد اكتان 95 خودرو‌ها آزمايش مي‌شوند، به دليل اين كه امكان تغيير در ECU در آزمايشگاه و تنظيم آن با عدد اكتان 95 نيست، لذا خودروها مصرف سوخت بالاتري را نشان مي‌دهند و به دليل استاندارد نبودن سوخت داخل، با توليد خودرو با استاندارد يورو 2 تا سال 88 موافقت شده است.

دبير انجمن خودروسازان در خصوص شش خودرويي كه از طرف شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت مصرف آن‌ها خارج از محدوده استاندارد تعيين شده اعلام شده بود و عنوان شده بود كه قرار است از چرخه توليد خارج شوند نيز گفت: تمام خودرو‌ها با نصب اين برچسب شماره‌گذاري مي‌شوند و اگر زير استاندارد مطرح شده در معيار گروه G باشند، باز هم نمي‌توان جلوي توليد آن‌ها را گرفت و اين برچسب تنها جنبه اطلاع رساني دارد.

وي در ادامه با بيان اين كه براساس ماده 121 برنامه سوم توسعه كه در برنامه چهارم نيز تفويض شده است، قانون‌گذار صرفا مشخص كرده كه كميته‌اي متشكل از نمايندگان وزارت نيرو، نفت، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارتخانه ذيربط معيار تدوين مي‌شود، افزود: نحوه تصويب اين معيار‌ها را هيات وزيران تصويب خواهد كرد كه در اينجا بحثي از تعطيلي توليد به ميان نيامده است. كميته معيار نيز معيار را تعيين كرده و آيين‌نامه اجرايي تبصره 13 كه در تاريخ دوم مرداد ماه امسال ابلاغ شده است، صرفا نصب برچسب سوخت مصرف انرژي با ذكر رتبه انرژي روي وسايل نقليه را مطرح كرده و در اينجا نيز بحثي از تعطيلي توليد نشده است؛ ضمن اين كه اگر قرار باشد توليد خودرويي متوقف شود، بايد ستاد تبصره 13 و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي اقدامات لازم را انجام دهند و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت به تنهايي قادر به متوقف كردن توليدات اين خودرو‌ها نيست.

دبير انجمن خودرو‌سازان تصريح كرد: حتي ما پيشنهادي داديم كه به جاي معيار گروه G براي سوخت خودرو‌ها معيار كم مصرف‌ترين و پر مصرف ترين خودرو‌هاي اروپا را قرار دهند كه باز هم با آن موافقت نشد.

به گفته نعمت‌بخش معيار‌هاي مصرف سوخت خودرو‌ها از A تا G در هفت گروه طبقه‌بندي شده‌اند كه معيار G مشخص كننده حداكثر مصرف انرژي خودرو با توجه به حجم موتور براي خودرو‌هاي سواري و وانت است.

در اين باره مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت به ايسنا گفته بود كه طبق مصوبه كارگروه مشترك متشكل از وزارت نيرو، وزارت صنايع ومعادن، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، شركت بهنيه‌سازي مصرف سوخت و سازمان حفاظت محيط زيست در تاريخ 23 اسفند سال گذشته، شش خودرو داخلي نتوانسته‌اند استاندارد موردنظر مصوب كارگروه مشترك را بگذرانند.

عباس كاظمي در خصوص خودروهايي كه نتوانسته‌اند استاندارد مورد نظر مصوب اسفند سال گذشته كارگروه مشترك را پاس كنند، گفت: از ايران‌خودرو پژو آردي يكي از اين خودروهاست كه مصرفي معادل 9.1 ليتر دارد، در حالي كه حد مجاز براي آن 8.89 ليتر است. مصرف بنزين وانت پيكان و وانت پيكان با موتور OHV نيز بالاي 10 ليتر است، در حالي كه حد مجاز آن 8.44 ليتر است.

وي افزود: از شركت زامياد نيز دو مدل وانت نيسان Z24 انژكتوري و Z24F انژكتوري با مصارف 15.3 و 17.1 ليتر در چرخه تركيبي، در گروه بهمن نيز پاجرو، مزداي دو كابين انژكتوري، مزداي تك كابين انژكتوري به ترتيب با مصارف سوخت در چرخه تركيبي 13.2 ليتر، 11.1 ليتر و 10.7 ليتر و در گروه توليدي مرتب موسو شش سيلندر با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 16.2 ليتر از ديگر خودروهايي هستند كه نتوانسته‌اند استاندارد مورد نظر را بگذرانند كه با اين شرايط از ابتداي بهمن بايد از چرخه توليد خارج شوند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ دی ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8610-12882
  • خبرنگار :