طبق مصوبه كارگروه مشترك متشكل از وزارت نيرو، وزارت صنايع ومعادن، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، شركت بهنيهسازي مصرف سوخت و سازمان حفاظت محيط زيست در تاريخ 23 اسفند سال گذشته، شش خودرو داخلي نتوانستهاند استاندارد موردنظر مصوب كارگروه مشترك را بگذرانند.
عباس كاظمي - مديرعامل شركت بهينهسازي مصرف سوخت - در گفتوگو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: طبق صورتجلسهاي كه در اسفندماه سال گذشته تنظيم شد، تاييد شده كه براي خودروهاي سواري امسال استاندارد يورو 2 به علاوه 12.5 درصد لحاظ شود؛ البته اين استاندارد براي خودروهاي وارداتي، يورو 2 است.
وي با اشاره به اينكه اگر استاندارد يورو 2 را براي خودروهاي داخلي اجبار ميكرديم، بسياري از محصولات خودروسازان از چرخه توليد بايستي خارج ميشدند، گفت: در صورت جلسهاي كه با كارگروه مشترك داشتيم مصوب شد كه براي سال آينده استاندارد يورو 2 به علاوه 10 درصد و براي سال 88 استاندارد يورو 2 در نظر گرفته شود. البته براي خودروهاي وارداتي و براي سال 87 استاندارد يورو 3 و براي سال 88 يورو 4 لحاظ شده است.
كاظمي با بيان اينكه اين استانداردها ابلاغ شده است، در خصوص اختلاف نظري كه از سوي موسسه استاندارد اعلام ميشد كه با معيار G شركت بهينهسازي مخالف است، گفت: صورتجلسه اسفندماه گذشته با 5 كارگروه مشترك با حضور نماينده موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تنظيم شده كه تاييد شد و به اجماع همه شركتكنندگان رسيده است.
به گزارش ايسنا، براي نصب برچسب سوخت هفت معيار از A تا G لحاظ شده كه معيار مورد توافق كارگروه مشترك در گروه G قرار دارد و به گفته مدير عامل شركت بهينهسازي مصرف سوخت، هيچ خودرو داخلي نتوانسته در گروه A قرار گيرد.
به گفته وي در تعيين معيار مصرف سوخت 11 كلاس براي حجم مصرف موتور خودروها از كمتر از هزار سي سي تا 3 هزار سي سي در نظر گرفته شده كه به عنوان مثال خودروهايي كه داراي حجم موتور بين هزار و 400 تا هزار و 500 سي سي هستند، بايد مصرفي معادل 6.8 ليتر در 100 كيلومتر داشته باشند.
وي در خصوص اعتراض خودروسازان به معيارهاي مشخص شده در اين برچسب نيز گفت: ما در اين ميان حداكثر ارفاق يعني 12.5 درصد را براي آنها در استاندارد يورو 2 در نظر گرفتيم.
او در خصوص خودروهايي كه نتوانستهاند استاندارد مورد نظر مصوب اسفند سال گذشته كارگروه مشترك را پاس كنند، گفت: از ايرانخودرو پژو آردي يكي از اين خودروهاست كه مصرفي معادل 9.1 ليتر دارد، در حالي كه حد مجاز براي آن 8.89 ليتر است. مصرف بنزين وانت پيكان و وانت پيكان با موتور OHV نيز بالاي 10 ليتر است، در حالي كه حد مجاز آن 8.44 ليتر است.
وي افزود: از شركت زامياد نيز دو مدل وانت نيسان Z24 انژكتوري و Z24F انژكتوري با مصارف 15.3 و 17.1 ليتر در چرخه تركيبي، در گروه بهمن نيز پاجرو، مزداي دو كابين انژكتوري، مزداي تك كابين انژكتوري به ترتيب با مصارف سوخت در چرخه تركيبي 13.2 ليتر، 11.1 ليتر و 10.7 ليتر و در گروه توليدي مرتب موسو شش سيلندر با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 16.2 ليتر از ديگر خودروهايي هستند كه نتوانستهاند استاندارد مورد نظر را بگذرانند كه با اين شرايط از ابتداي بهمن بايد از چرخه توليد خارج شوند.
انتهاي پيام