وزيرصنايع ومعادن: تخلف خودروسازان دراستفاده از كيت‌هاي گاز را پي‌گيري مي‌كنيم يارانه پودرهاي شوينده حذف نمي‌شود دفتر ماشين‌سازي و نيرومحركه منحل نشده است

در توليد پرايد گازسوز بايد از كيت‌هاي گازي نسل جديد استفاده شود و وزارت صنايع و معادن اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.

علي‌اكبر محرابيان - وزير صنايع و معادن - در گفت و گو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به علت عدم استفاده خودروسازان از كيت‌هاي گاز نسل جديد با بيان مطلب فوق افزود: در آئين نامه اجرايي تبصره 13 بر استفاده خودروها از كيت‌هاي گاز نسل جديد متناسب با مصرف سوختشان تاكيد شده است.

وي خاطرنشان كرد: خودروهاي انژكتوري بايد از كيت‌هاي نسل جديد استفاده كنند كه در حال حاضر در خودروهاي سمند و پژو پارس از اين كيت‌ها استفاده مي‌شود. درمورد سايپا و محصول پرايد نيز اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم و درصورت عدم رعايت آيين‌نامه از سوي اين شركت با آن‌ها برخورد خواهيم كرد.

گفتني است كه طي تحقيقات و گزارش ارسالي اخير خبرنگار ايسنا، در برخي از محصولات دوگانه‌سوز ايران‌خودرو و سايپا از قبيل پژو 405 و پرايد از كيت‌هاي گاز نسل‌هاي قديم استفاده مي‌شود كه اين امر مشكلات عمده‌اي را براي صاحبان آن‌ها - به‌ويژه پرايد - ايجاد كرده است. خودروسازان نيز دليل اين كار را جلوگيري از افزايش قيمت تمام‌شده خودرو ذكر مي‌كنند. 

تكذيب حذف يارانه پودرهاي شوينده

او درخصوص كمبود اخير پودر شوينده در بازار گفت: هيچ گونه كمبودي در پودر شوينده نداشته و نداريم و مواد اوليه اين صنعت به اندازه كافي فراهم است.

محرابيان اضافه كرد: شرايط جوي چند روز اخير باعث شد كه چند كارخانه در قزوين نتوانند توليدات خود را بارگيري و توزيع كنند كه اين كار از روز پنج‌شنبه - 20 دي - آغاز شده و مشكلي وجود ندارد.

به گفته وي كارخانه‌هاي توليد كننده پودرهاي شوينده به 110 درصد تعهدات خود براي توليد اين محصول عمل كرده‌اند.

او همچنين درخصوص احتمال حذف يارانه پودرهاي شوينده در سال آينده اظهار كرد: برداشتن يارانه پودرهاي شوينده صحت ندارد.

افزايش تعرفه نخ در مرحله كارشناسي وزارتخانه‌ها

وزير صنايع و معادن در خصوص افزايش تعرفه واردات نخ به 20 درصد به ايسنا گفت: افزايش تعرفه نخ در مرحله كارشناسي بين كارشناسان وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و جهاد كشاورزي قرار داشته و به محض حصول نتيجه اعلام مي‌شود.

گفتني است، پيش از اين اعلام شده بود كه افزايش تعرفه نخ در كميسيون ماده يك به تصويب رسيده و منتظر امضاي وزيران مربوطه است.

 تكذيب انحلال دفتر ماشين‌سازي و نيرومحركه

وي هم‌چنين در رابطه با انتشار اخباري مبني بر انحلال دفتر ماشين‌سازي و نيرومحركه وزارت صنايع و معادن گفت: اين مساله صحت نداشته و فعلا هيچ گونه تغييري در وزارت‌خانه نداشته‌ايم.

اقدامات انجام شده در زمينه ايجاد برند

محرابيان درخصوص اقدامات اين وزارت‌خانه براي ايجاد برندهاي صنعتي خاص طبق مفاد استراتژي توسعه صنعتي تصريح كرد: در بحث بازار، وزارت صنايع و معادن تنها در حد اطلاع‌رساني وارد شده و برندسازي توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود.

وي اين كار را بيشتر به حوزه وزارت بازرگاني مربوط دانست و گفت: برخي مفاد استراتژي توسعه صنعتي مربوط به دستگاه‌هاي مختلف بوده و توسعه بازار در داخل و خارج كشور نيز جزو حوزه وزارت بازرگاني است.

او تصريح كرد: وزارت صنايع ومعادن تاكنون اقدامات مناسبي مانند برگزاري همايش‌ها، ‌معرفي بازار، ايجاد هلدينگ‌هاي صادراتي، كاهش تعداد برندها و سرمايه‌گذاري تك برندها را در اين زمينه انجام داده است.

گزارش تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودرو

محرابيان در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود وزير صنايع ومعادن با انتخاب قلعه‌باني به رياست سازمان گسترش ونوسازي صنايع، به نظرات وي در زمينه مغرضانه بودن گزارش تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازي صحه گذاشته است، گفت: راجع به گزارش تحقيق و تفحص قبلا نظرم را گفته‌ام. آقاي قلعه باني هم نظرش را گفته است.

انتخاب مديرعامل جديد سايپا در همين هفته

او همچنين درباره تكليف فرد جايگزين قلعه‌باني در شركت سايپا اظهار كرد: مدير عامل جديد سايپا در هفته جاري تعيين مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8610-10871
  • خبرنگار : 71186