در شب قيصر امين‌پور عنوان شد: قيصر "نيما"ي شعر نوجوانانه بود

شب قيصر امين‌پور شامگاه چهارشنبه در حوزه‌ي هنري استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افشين علاء كه اجراي مراسم را برعهده داشت، در سخناني گفت: قشرهاي مختلف مردم و نه فقط خواص، عاشقانه در سوگ قيصر شركت كردند و نشان دادند كه يك شاعر، اگر درست زندگي كند، به هيچ جنجالي نياز ندارد؛ بلكه خداوند او را محبوب مي‌كند و امروز نيز در همه‌جا چراغي به‌نام قيصر روشن است.

رضا سيدحسيني نيز پس از پخش نماآهنگي از قيصر امين‌پور، گفت: در جلساتي كه به‌ياد قيصر برگزار شد، از همان ابتدا نتوانستم درباره‌ي او سخن بگويم و فقط چند خاطره نقل كردم و چند شعر از او خواندم، امروز نيز مي‌خواهم فقط چند شعر از او بخوانم.

اين مترجم افزود: همه‌ي مردم تفاوت قيصر را با شاعران ديگر درك كردند و من نيز دوست داشتم كه او زنده بود و علت جاذبه‌اش را مي‌پرسيدم. اما با تورق كتاب‌هايش، جوابم را از شعرهايش گرفتم.

سيدحسيني سپس دو شعر قيصر را با عنوان "رفتار من عادي است" و "اين بوي غربت است كه مي‌آيد" خواند.

در ادامه‌ي مراسم، حميد سبزواري پس از خواندن شعري درباره‌ي قيصر امين‌پور، بيان كرد: سال‌ها پيش در مراسمي كه براي شهداي دزفول برگزار شد، به اين شهر سفر كردم. در آن مراسم جواني نزد من آمد و كاغذي به من سپرد و گفت، مي‌خواهم شعرم را بخوانم، اما مي‌گويند شما نمي‌توانيد در اين برنامه شعر بخوانيد. وقتي شعر را با سن و سال كم او مقايسه كردم، متوجه شدم اين شعر از روي فهم و انديشه‌ي بسيار سروده شده است و درواقع اين آغاز آشنايي من با قيصر بود.

اين شاعر اضافه كرد: سال‌ها از حسن رفتار قيصر بهره‌مند بودم؛ اما خداوند اين‌گونه رقم زد كه من زنده باشم و قيصرها در زماني‌كه همچون درختي پربار مي‌شوند و مي‌توانند جامعه را از فكر و انديشه‌شان بهره‌مند كنند، بميرند.

سبزواري در پايان گفت: هرچه بود، قيصر رفت؛ اما در هر گوشه‌ي ايران، صداي عزاي او به گوش رسيد.

بيوك ملكي نيز پس از خواندن شعري از قيصر امين‌پور، اظهار كرد: شعر جدي نوجوانان با قيصر آغاز شد و درواقع شعر نوجوانانه‌ي ما وامدار قيصر است؛ اما در مورد اين قسم از شعرهاي او حق مطلب به‌خوبي ادا نشده است.

به گزارش ايسنا، اين شاعر با بيان اين‌كه قيصر نيماي شعر نوجوانانه است، گفت: جرأت و جسارتي كه در شعر نوجوانانه‌ي او ديده مي‌شود، از نظر فرم و مضمون به جرياني تأثيرگذار تبديل شد.

ملكي افزود: بسيار دشوار است كه شاعري بتواند هم براي بزرگسالان شعر بگويد و همزمان با آن نيز به نوشتن شعر و نثر براي نوجوانان بپردازد؛ اما تنها كسي كه توانسته در هر دو زمينه موفق باشد، قيصر است.

اين شاعر نوجوانان با اشاره به اولين كتاب نوجوانانه‌ي قيصر با عنوان "ظهر روز دهم" كه در سال 1365 منتشر شد، عنوان كرد: قيصر با اين كتاب، خود را به‌عنوان شاعر برجسته و توانمند نوجوانانه‌سرا معرفي كرد و نشان داد علاوه بر تبحر و استادي در به‌كارگيري عناصر شعري و شناخت دقيق از عناصر داستاني، دنياي مخاطب و زبان او را نيز به‌خوبي مي‌شناسد.

او در ادامه بيان كرد: دو مجموعه‌ي "مثل چشمه مثل رود" و "به قول پرستو" نيز در زمره‌ي مهم‌ترين و تأثيرگذارترين مجموعه‌هاي شعري نوجوانانه‌ي قيصرند.

ملكي همچنين يكي از ويژگي‌هاي قيصر را روحيه‌ي استادي و معلمي دانست و گفت: او پس از مجموعه‌ي "به قول پرستو" به‌خاطر برخي تنگ‌نظري‌ها، ديگر شعر نوجوانانه نسرود و هرچند در اين زمينه ادعايي نداشت، اما بي‌شك از برترين شاعران نوجوانانه‌سراست و ردپاي گام‌هاي قيصر هنوز در شعر نوجوانانه‌ي ما باقي است.

در ادامه، علي موسوي گرمارودي با نگاهي به مجموعه‌ي شعر "دستور زبان عشق" گفت: قيصر در اين كتاب از نظر هندسه‌ي بيروني و قالب، و زبان و بيان با اعتماد به نفس كامل و بي‌آن‌كه در انتخاب فرم و ساختار شعر دچار تزلزل شود و بدون حتا كوچك‌ترين گوشه‌چشمي به مكتب‌هاي نوظهور، همگام با قريحه‌ي خود گام برمي‌دارد.

اين شاعر افزود: "دستور زبان عشق" تقيد روشنفكرانه ندارد و زيبايي‌هاي‌ آن، محصول قريحه، مضمون‌هاي متعالي، ايجاز و شناخت شاعر از جادوگري‌هاي زبان و بويژه تسلط و استادي در زبان فارسي است؛ از همين‌رو همگان هيچ‌گاه در برخورد با شعر او از كشف محروم نمي‌مانند.

موسوي گرمارودي در ادامه بيان كرد: قيصر در اين كتاب به حافظ نزديك مي‌شود، بي‌آن‌كه در اشعارش سايه‌اي از اشعار قرن هشتم باشد. قيصر در "دستور زبان عشق" كه بخش عمده‌ي آن در قالب غزل است، همچون غزل‌سرايان اين دوره مانند سيمين بهبهاني، محمدرضا شفيعي كدكني، زنده‌ياد نوذر پرنگ و محمدعلي بهمني، شاعري معاصر است و اگر قالب غزل هزارساله، است نگاه قيصر، كهن نيست و حتا در شعري كه براي زنده‌ياد سيدحسن حسيني سروده، نشان مي‌دهد كه به غزل نگاهي نو داشته است.

وي با نگاهي به شعرهاي آييني قيصر، بيان كرد: نخستين شاعر آييني، كسايي مزوري بود و قيصر نيز شاعري آييني است. او پس از حماسه به عنصر عرفان در شعرهاي خود توجه بسيار دارد و در اين توجه، گاه از محتشم فراتر مي‌رود. او تنها شاعري است كه در شعر خود، عشق، عرفان و حماسه را برابر به‌كار مي‌گيرد.

موسوي گرمارودي در پايان عنوان كرد: شعرهاي قيصر امين‌پور سهل و ممتنع‌اند؛ يعني اشعارش گرچه در اوج و بر قله، اما ديدني، و ستاره، اما چيدني هستند.

نجمه شبيري - مديرگروه زبان اسپانيولي دانشگاه علامه طباطبايي - نيز در اين مراسم، پس از بيان خاطراتي از قيصر امين‌پور، گفت: ويژگي خاص قيصر، بلندي روح او بود. او شاعر جان بود و اشعارش بايد ترجمه شوند. من نيز به سهم خود در ترجمه‌ي اشعار او تلاش مي‌كنم.

همچنين در پايان مراسم، زيبا اشراقي - همسر زنده‌ياد قيصر امين‌پور - گفت: هرچند كه اين روزها قيصر سمت و سوي نگاهم را تغيير داده است، اما ديدن دوستانش بسيار به من آرامش مي‌بخشد.

طاهره صفارزاده، علي عبداللهي، يحيي يثربي، قدمعلي سرامي، سياوش جمادي، حسن ذوالفقاري و فاضل نظري از جمله حاضران در برنامه‌ي شب قيصر امين‌پور بودند.

در اين مراسم همچنين در كنار رونمايي از كتاب "قاب نقره 1" (مجموعه‌ي عكس‌هاي قيصر امين‌پور)، نمايشگاه "حرف آخر عشق" شامل عكس‌هاي دوران كودكي تا بزرگسالي اين شاعر در گالري اتفاق حوزه‌ي هنري استان تهران افتتاح شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۴ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8610-06920
  • خبرنگار :