مخالف سينماي ديجيتال هستم! گزارش ايسنا از ورك‌شاپ عباس كيارستمي در لاهيجان

دومين ورك‌شاپ فيلم‌سازي عباس كيارستمي با موضوع "چاي" در شهرستان لاهيجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران در ادامه‌ي برگزاري كارگاههاي آموزشي‌اش در ايران و خارج از كشور گفت: در اين كارگاه‌هاي آموزشي به‌دنبال پيدا كردن يک نگاه تازه هستم. نگاهي كه تحت‌تاثير سينماي تجاري نيست. آنچه كه براي من در اين كارگاه جذاب بود جدا نگاه داشتن اين آثار از داستان‌سرايي تلويزيوني بود و اين درست همان چيزي است كه در ورك شاپ‌هايي كه در ايران برگزار مي‌كنم به وفور مي‌بينم.

او ادامه داد: مستندسازان جوان بيشتر فيلم‌هاي بلند تلويزيوني مي‌بينند و بعد فكر مي‌كنند كه چطور فيلم‌هاي بلند را در قالب يك فيلم كوتاه درآورند. آنها به يك داستان بلند فكر مي‌كنند و بعد آن را به شكل ناقص تحت‌عنوان فيلم كوتاه مي‌سازند.

كيارستمي فيلم‌هاي به نمايش درآمده در دومين ورك شاپ چاي را به عنوان تجربه‌هاي خوب از نسل جوان فيلمساز معرفي كرد و گفت: ما در همه چيز به تجربه كردن نياز داريم و اين تجربه است كه به ما يك نگاه تازه براي ياد دادن و ياد گرفتن مي‌دهد. با تجربه كردن ما ياد مي‌گيريم از آنچه كه مي‌بينيم لذت ببريم. براي من ديدن صحنه‌هاي ساده‌اي كه در فيلم‌هاي به نمايش درآمده‌ي امروز ديديم بسيار شگفت انگيز بود. به‌تصوير كشيدن خلوت يك نفر هنگام نوشيدن چاي براي يك آدم حرفه‌اي ساده نيست. آنچه براي من جالب است نگاه ساده و حرفه‌اي فيلم گرفتن اين مستندسازان جوان از صحنه‌ها است.

وي در بخشي ديگر به اختلاف‌نظرهاي موجود در خصوص ماهيت سينماي ديجيتال پرداخت و تصريح كرد: اختلاف‌نظر بين طرفداران سينماي ديجيتال و مخالفين آن امري است كه امروز در تمام دنيا وجود دارد. اختلافي كه هيچ منطقي براي آن وجود ندارد و من معتقدم در مورد چنين مباحثي كه زودگذر هستند و تا ده سال ديگر به‌شكل ديگري عرضه خواهند شد نبايد وقت تلف كنيم. هميشه با شروع يك جريان جديد موج مخالفت از سمت ديگر به راه مي‌افتد.

به گزارش ايسنا، كارگردان "طعم گيلاس" خاطرنشان كرد: در ورك شاپ‌هاي مختلفي كه برگزار مي‌كنم شركت كنندگان در روز اول در سوال‌هاي اوليه‌شان مي‌پرسند كه آيا سينماي ديجيتال ارزشش را دارد كه با آن فيلم بسازيم و يا نه؟ پاسخ من به آن‌ها صريحا اين است كه من خود از مخالفين سر سخت سينماي ديجيتال هستم و من فيلم 35 ميليمتري و به خصوص 70 ميليمتري را به سينماي ديجيتالي ترجيح مي‌دهم و به شما هم پيشنهاد مي‌كنم كه همين روزها سراغ اسپانسري برويد تا بتوانيد فيلم‌هاي 35 و 70 ميليمتري بسازيد. اما آنچه مسلم است اين واقعيت است كه فيلم 35 در اختيار كارگردان نيست، سينماي مولف در اختيار سرمايه‌گذار است بنابراين سينماي ديجيتال از ديدگاه من سينماي والاتر و بي‌پيرايه‌تري است چرا كه مولف‌اش آزادانه‌تر كار مي‌كند و در نتيجه فيلم هيچ تعهدي به سرمايه گذار ندارد و بايد توجه داشت كه اين آزادي با سهل‌انگاري اشتباه گرفته نشود.

كيارستمي در پايان به بيان تفاوت‌هاي موجود در كارگاههايي كه در ايران و خارج از كشور برگزار مي‌كند پرداخت و گفت:جوانان ما نسبت به‌جاهاي ديگر دنيا تكنيسين‌هاي بهتري هستند و با حداقل امكانات بسيار خوب كار مي‌كنند. امكانات دوربيني در ايران بهتر از كشورهاي ديگر است چرا كه آنها عادت به داشتن وسيله ندارند و ما يك مقداري وسيله باز هستيم.

او اين كارگاه را از جمله موفق‌ترين كارگاههاي خود دانست و دليل اين انتخاب را نگاه خوب و شناخت كافي مستندسازان جوان از سينماي مستند ديجيتال برشمرد.

او معتقد است: ويژگي بارز فيلم‌هاي به نمايش درآمده در اين ورك شاپ سكوتي است كه در آنها وجود دارد و اين سكوت همان چيزي است كه اين روزها اصلا رايج نيست و اين سكوت احترامي است به تماشاگر.

به گزارش ايسنا، در اين ورك‌شاپ جعفر پناهي، سيف الله صمديان و احمد ميراحسان او را همراهي مي‌كردند.

در دومين دوره‌ي اين كارگاه كه روز گذشته با حضور دانشجويان برگزار شد، آثار ساخته شده‌ي مستندسازان جوان گيلاني با موضوع چاي به نمايش درآمد.

گفتني است: اين كارگاه به همت انجمن سينماي جوانان ايران دفتر لاهيجان، سنديكاي چاي و يك كارخانه‌ي چاي برپا شده است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۲ دی ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8610-06388
  • خبرنگار :