نمايشگاه گردشگري حيدرآباد هند (IITM) پس از نمايشگاههاي CIS روسيه، تايلند و سوريه با استقبال اندك دفاتر خدمات مسافرتي ايران مواجه شد و ايران بار ديگر فقط با يك آژانس توريستي در نمايشگاه گردشگري بينالمللي شركت كرد.
به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه بينالمللي گردشگري هندوستان از سال 1998 ميلادي بهصورت دورهيي در شهرهاي بمبئي، پونا، چيناي و بنگالور برپا ميشود كه امسال اين نمايشگاه در حيدرآباد، مركز ايالت آندراپرادش هندوستان كه مسلمانان شيعهي اين كشور در اين منطقه تمركز بيشتري دارند، برگزار شد.
پيش از برپايي نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري كه ايران براي حضور در آنها برنامهريزي كرده بود، دفاتر خدمات مسافرتي از نمايشگاههايي مانند حيدرآباد هندوستان، تايلند، CIS روسيه، تاشكند و ... استقبال نكردند و هزينه كردن در اين نمايشگاهها را بيفايده دانستند. بنابراين در زمان برپايي، از اين نمايشگاهها استقبال چنداني نشد.
اگرچه ايران بهدليل تقارن فرهنگي با منطقهي حيدرآباد هندوستان كه آثار ايراني در اين شهر ديده ميشوند، تاكنون تعاملهايي را با ايالت آندراپرادش برقرار كرده است و حتا سال گذشته، قراردادي بسته شد تا كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي احياي باغهاي ايراني حيدرآباد اعزام شوند، اما دفاتر خدمات مسافرتي، حيدرآباد را بازار مناسبي براي فعاليتهاي گردشگري نميدانند كه اين موضوع با حضور يك آژانس در نمايشگاه و نبود تقاضا براي آن مشهود بود.
بيدي ـ مدير اجرايي ستاد تبليغات و نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري ـ پيش از اين دربارهي استقبال اندك آژانسهاي توريستي از نمايشگاه گردشگري حيدرآباد، گفته بود: از همان ابتداي سال كه فراخوان داده و تقويم نمايشگاهها توزيع شد، دفاتر خدمات مسافرتي از اين نمايشگاه استقبال نكردند، بهطوري كه حتا متقاضيان اين نمايشگاه نسبت به سال گذشته رشدي نداشته است.
رييس جامعهي تورگردانان ايران در اينباره به خبرنگار گردشگري ايسنا گفت: هر بازاري كه براي آژانسها خوب باشد و آنها فكر كنند كه اين بازار مناسب است، حتما در نمايشگاه گردشگري آن نيز شركت ميكنند، چرا دفاتر خدمات مسافرتي كشور از نمايشگاه برلين استقبال ميكنند، اما نمايشگاههايي مانند حيدرآباد يا تايلند متقاضي ندارند؟ دليل علاقهمندي آژانسهاي گردشگري براي حضور در نمايشگاههاي بزرگ گردشگري چيست و چرا بايد فقط يك آژانس از نمايشگاه بينالمللي گردشگري كه براي آن هزينهي بسيار شده است، استقبال كند؟
ابراهيم پورفرج بيان كرد: از بازارهايي مانند حيدرآباد هندوستان هيچ شناختي وجود ندارد و اطلاع نداريم كه اين بازار با مطالعه انتخاب شده است يا نتيجهي حضور در اين بازار بهعنوان هدف بخش دولتي چيست؟ آيا از اين منطقه براي سفر به ايران متقاضي وجود دارد كه بخش خصوصي در آن سرمايهگذاري كند و بستههاي سفر متناسب با نياز و سليقهي گردشگران اين منطقه طراحي شدهاند؟
وي ادامه داد: بازارهايي مانند حيدرآباد هندوستان شايد هدف دولت باشند، اما براي بخش خصوصي شناختهشده نيستند و بايد اين بازارها بيشتر تعريف شوند تا بخش خصوصي يقين يابد كه فعاليت در اين بازار نتيجه ميدهد، چون آژانسهاي گردشگري در هر بار حضور در نمايشگاههاي بينالمللي، هزينهي بسياري ميكنند.
به اعتقاد او، بعضي از بازارهاي هدف، منطقي انتخاب نشدهاند و گاهي طراحي غرفهها متناسب با فضاي نمايشگاه در اين كشورها نيست، درحاليكه هزينههاي بسياري براي آماده كردن اين غرفهها ميشود و هنگامي كه ايرادي وارد ميشود، ميگويند كه زمان محدود بود يا ديگر دير شده است!
پورفرج اظهار داشت: اگر حيدرآباد، بازار خوبي است، دولت در نمايشگاه گردشگري آن ميتواند شركت كند؛ اما براي بخش خصوصي اينكه چه بازاري انتخاب شده يا بازگشت از بازار هدف چگونه است، اهميت دارد.
وي تاكيد كرد: حضور در بازار گردشگري به شناسايي، مطالعه و توانايي بازار از نظر اقتصادي و فرهنگي نياز دارد و اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بازارها و نمايشگاهها را بر اين اساس انتخاب كرده است، اطلاعات موجود را در اختيار بخش خصوصي نيز قرار دهد تا آنها نيز مطلع شوند. چرا نتايج مطالعات را در اختيار اين بخش قرار نميدهند، اگر مطالعه و كارشناسي نكردهاند و حركتهاي ناآگاهانه صورت ميگيرند، بخش خصوصي از اين جريانها خبر ندارد.
به گزارش ايسنا، نمايشگاه گردشگري حيدرآباد كه از جامعترين نمايشگاههاي گردشگري هندوستان است و بهصورت دورهيي برگزار ميشود. اگرچه با استقبال اندك آژانسها مواجه شده، اما تنها شركتكنندهي ايراني در اين نمايشگاه معتقد است: بسياري از مردم حيدرآباد براي بازديد از ايران علاقهمندند كه با سرمايهگذاري از اين بازار نتيجهي لازم را ميتوان بهدست آورد.
عبدالكريم عربپور ـ مدير يك آژانس توريستي در استان كرمان ـ با اعتقاد به اينكه نمايشگاه بينالمللي گردشگري حيدرآباد مطابق با پيشبينيهاي ستاد تبليغات و نمايشگاهها بود، به خبرنگار ايسنا گفت: با همكاري كنسولگري ايران در حيدرآباد، مكان مناسبي براي غرفهي ايران در اين نمايشگاه تهيه شده بود و بستههاي مناسب سفر «از فراز البرز» با عنوان منشور طلايي يا الماس با تعيين مسير در شهرهاي تهران، كرمان، شيراز و اصفهان در اين نمايشگاه توزيع شدند كه اين منشور در مقابل منشور مقصدهاي طلايي هندوستان تعريف شده است.
وي افزود: مسؤولان كنسولگري ايران از اين بستهي طراحيشده، استقبال و تعدادي از آنها را براي توزيع در ميان شركتهاي مرتبط دريافت كردند.
عربپور اظهار كرد: در مدت برپايي اين نمايشگاه، مذاكرههاي بسياري با توراپراتورها انجام شدند كه سودمند بودند و براي اعزام تورهاي گردشگري در ماههاي پنجم و ششم سال 2008 ميلادي به ايران استقبال كردند و در اين ميان، مذاكرههاي متقابلي انجام شدند.
او با بيان اينكه بازديدكنندگان غرفهي ايران دربارهي وضعيت امنيت كشور ما نگرانيهايي داشتند و پرسشهايي را در اينباره مطرح كردند، افزود: بايد اين ذهنيت منفي دربارهي ناامني در كشورهايي مانند هندوستان از ميان برود.
اين مدير دفتر خدمات مسافرتي معتقد است: فعاليت در شهرهاي حيدرآباد براي ايران مزيت دارد و منبع خوبي براي تورهاي ورودي به كشور محسوب ميشود، چون شهري مسلماننشين است و ايران نزديكيهاي فرهنگي و تاريخي با اين منطقه دارد.
وي با اعتقاد به اينكه حيدرآباد هدف مناسبتري براي جذب گردشگر تا فرستادن تور به اين منطقه است، بيان كرد: در انتخاب كشورهاي هدف گردشگري، وضعيت اقتصادي و سطح درآمد مردم آن منطقه تاثيرگذار است؛ اگرچه سطح درآمد مردم هندوستان چندان بالا نيست، اما بهلحاظ قدمت تاريخي و فرهنگ وابستگيهايي ميان ايران و منطقهي حيدرآباد وجود دارند كه در انتخاب اين بازار براي فعاليتهاي گردشگري بيتاثير نبودهاند.
عربپور با اشاره به بازديدكنندگان بسيار غرفهي ايران، گفت: شايد نمايشگاه ITB برلين براي آژانسها جاذبهي بيشتري داشته باشد، اما شرايط نمايشگاه گردشگري حيدرآباد، تعداد و سطح اطلاعات بازديدكنندگان غرفهي ايران نسبت به نمايشگاههايي مانند برلين (ITB) متفاوت و بيشتر بود و بايد به اين مسايل توجه شود.
اين شركتكنندهي ايراني در نمايشگاه بينالمللي گردشگري حيدرآباد به آثار تاريخي و طبيعي هندوستان اشاره كرد و افزود: در ايران جاذبههاي فرهنگي و تاريخي بسياري وجود دارند، اما توجهي به آنها نميشود؛ درحاليكه در كشوري مانند هندوستان، علاوه بر استفاده از آثار كهن، آثار ديگري برگرفته از معماري اصيل و آميخته با تكنولوژي و علوم جديد ايجاد شدهاند كه گردشگران بيشماري دارند و حتا هزينهي ورودي در اين بناهاي جذاب، از گردشگران و بازديدكنندگان دريافت نميشود. در ايران نيز بايد آثاري برگرفته از معماري، فرهنگ و هنر قديمي با استفاده از تكنولوژي ايجاد شوند يا دست كم براي آثار ارزشمندي مانند ارگ بم كاري صورت گيرد.
نهمين نمايشگاه بينالمللي گردشگري حيدرآباد هندوستان از هفتم تا نهم دسامبر 2007 ميلادي (16 تا 18 آذرماه) با حضور كشورهايي مانند مالزي، يونان، سنگاپور و ايران، شركتهاي هواپيمايي، هتل، آژانسهاي توريستي و انجمنهاي گردشگري برگزار شد و ايران در اين نمايشگاه حدود 16 هزار اقلام تبليغاتي توزيع كرد.
سال گذشته در نمايشگاه گردشگري هندوستان 175 شركتكننده از 15 كشور جهان حضور داشتند.
انتهاي پيام