با وجود مخالفت‌ها، بزرگراه از روي بافت تاريخي قم مي‌گذرد؟!

هرچند براساس گفته‌هاي مدير پيشين دفتر بافت‌هاي تاريخي استان قم، قرار بود با مستندنگاري و مطالعه درباره‌ي بافت تاريخي قم كه در آن زمان، به گفته‌ي كارشناسان، 80 درصد آن سالم بود، طرحي براي حفاظت از اين بافت تهيه و براي بررسي به كميته‌ي فني سازمان فرستاده شود، ولي پس از آغاز به كار دوباره‌ي پروژه‌ي بزرگراه عمار ياسر و طرح از حرم تا حرم توسط شهرداري و اداره‌ي مسكن و شهرسازي، بيش از نيمي از اين بافت در مركز شهر قم تخريب و به جاي آن، خيابان‌هاي عريض و طويلي ايجاد مي‌شود.

معاون حفظ و احياي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره اظهار داشت: اجراي اين پروژه در يك طرح تفصيلي و با وجود مخالفت‌هاي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري قم مصوب شد. پس از مخالفت‌هايي كه اين اداره با اجراي پروژه داشت، چند ماه كار متوقف و پس از دستور مديريت شهري، دوباره آغاز شد.

علي بخشي اجراي مرحله‌ي چهارم پروژه‌ي عمار ياسر را در بافت قديم قم اعلام كرد و ادامه داد: قرار است، در بزرگراه عمار ياسر خياباني از حرم حضرت معصومه (س) تا جمكران كشيده شود كه اين كار، تخريب‌هاي زيادي را به‌دنبال دارد.

به گفته‌ي او، در جلسه‌اي كه چندي پيش در اين‌باره برگزار شد، شهرداري قصد داشت خيابان‌هاي اطراف عمار ياسر را كه در قديمي‌ترين بافت قم است، به اين پروژه اضافه كند كه با مخالفت‌هاي صريح مسؤولان اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم، اين كار منتفي شد.

وي بافت تاريخي و مركزي قم را 300 هكتار دانست و بيان كرد: كل بافت تاريخي قم كه چهار سال پيش در كميسيون ماده‌ي پنج مستندنگاري آن مصوب شده بود، پس از نوروز طرح آن تهيه مي‌شود.

مدير كل حفظ و احياي بافت‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: به‌دنبال مكاتبه‌اي كه در اين زمينه با استان قم انجام شد و آنها هيچ طرح مصوبي را براي پروژه‌ خود نداشتند، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتظر معرفي و فرستادن طرح‌هاي اين پروژه ازسوي مسؤولان آن است.

عليرضا قلي‌نژاد افزود: براي جلوگيري از تخريب‌ بناهاي باارزش و ثبت‌شده در اين محوطه، ادامه‌ي كار پروژه متوقف شده و تا زماني كه مسؤولان پروژه طرح‌هاي خود را مصوب نكنند، ادامه‌ي اجراي پروژه متوقف است.

وي اجراي پروژه را شامل بناهاي باارزش ندانست و ادامه داد: برخي از مجموعه‌هاي با ارزش و تاريخي در اين محوطه شناسايي شده‌اند ‌كه در ارتباط با حفظ اين بناها، اگر كاري ازسوي مسؤولان پروژه انجام نشود، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌صورت صريح وارد عمل مي‌شود.

مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: آثار ثبتي در بافت تاريخي قم حريم دارند و حفاظت مي‌شوند و بافت مصوبي كه تخريب شده باشد، نداريم.

مهدي متقيان بيان كرد: اگر محوطه‌اي كه اكنون روبه تخريب است، يك بافت تاريخي است، بايد كم‌ترين امكانات نيز به آن داده شود، نه اين‌كه به زباله‌داني تبديل شود.

وي روند طولاني‌مدت ثبت بناهاي تاريخي را يكي از عوامل حفاظت نشدن و تخريب زودهنگام بافت‌هاي تاريخي ارزيابي كرد و افزود: مسير ثبت بناها و مشكلاتي كه در اين ميان به‌وجود مي‌آيند، سبب دير ثبت شدن برخي از آثار و بناهاي تاريخي مي‌شوند كه اين دير ثبت شدن، دست مالكان يا سازمان‌ها را در تخريب آثار تاريخي باز مي‌گذارد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۹ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8610-04123
  • خبرنگار : 71191