با پيروزي ايران در دادگاه انگليس، اشياي تاريخي جيرفت به كشور بازگردانده مي‌شوند

هجده شيء تاريخي متعلق به تمدن جيرفت با قدمتي حدود پنج‌هزار سال براساس حكم دادگاه تجديد نظر دادگاهي در انگليس به ايران بازگردانده مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته دولت ايران توانست با پيروزي در يك دعواي حقوقي و با استفاده از حكم صادرشده ازسوي يكي از دادگاه‌هاي انگليس، يك موسسه‌ي بين‌المللي انگليسي را مجبور كند، 18 شيء تاريخي متعلق به ايران را كه از يكي از محوطه‌هاي تاريخي به سرقت رفته‌اند، برگرداند.

آسوشيتدپرس گزارش داده است كه براساس اين حكم كه توسط دادگاه اپيل (Appeal) صادر شده است، اين 18 شيء تاريخي شامل كوزه، كاسه و فنجان‌اند كه به سه‌هزار سال پيش از ميلاد مسيح (ع) تعلق دارند و از محوطه‌اي تاريخي در دره‌ي هليل‌رود در غرب شهرستان جيرفت استان كرمان به سرقت رفته‌اند و به ايران بازگردانده مي‌شوند.

طبق گفته‌ي مسؤولان ايراني، اشياي تاريخي يادشده در جريان حفاري‌هاي غير قانوني كه بين سال‌هاي 2000 تا 2004 ميلادي انجام شده، كشف شده و از ايران خارج شده‌اند.

در همين حال فايز بركات (Fayez Barakat) مالك گالري بركات به آسوشيتدپرس گفت كه براي خريد اشياي تاريخي يادشده، مبلغي حدود نيم ميليون دلار هزينه كرده و اكنون از صدور اين حكم بسيار ناراحت‌ شده‌ام. اين مساله احساس بدي را در من ايجاد كرد، چون من تمام اين اشياي تاريخي را از يك حراجي قانوني خريده‌ام.

بركات همچنين مالك دو گالري ديگر آثار هنري در بورلي هيلز (Beverly Hills) كاليفرنيا و در شهر ابوظبي ـ پايتخت امارات متحده عربي ـ است.

او در ادامه بيان كرد: اين امر به آن معناست كه دولت ايران خواستار بازگرداندن تمام اشيا تاريخي ايراني موزه‌ي بريتانيا مي‌تواند شوند.

در ماه مارس، دولت ايران از دادگاه‌هاي عالي لندن خواست كه اشياي تاريخي متعلق به تمدن ايران را كه نزد گالري بركات نگهداري مي‌شدند، به اين كشور برگردانند.

همچنين فردي كه خود را يك حقوقدان ايراني معرفي كرده است، درباره‌ي اين گنجينه به آسوشيتدپرس گفت: اين پرونده از آن نظر براي دولت ايران اهميت دارد كه به احتمال زياد اشياي تاريخي با اين خصوصيات از مقبره‌هاي ارزشمندي به سرقت رفته‌اند.

در ابتدا، دادگاه عالي انگلستان ادعاي دولت ايران را بر اين اشيا ثابت‌نشده اعلام كرد، ولي در دادگاه تجديد نظر اين حكم نقض شد و ادعاي دولت ايران بر اشياي تاريخي يادشده تاييد شد.

اين حكم با استناد به يكي از قوانين كشور ايران مصوب سال 1979 ميلادي كه اشياي تاريخي با قدمتي بيش از يك قرن را جزو ميراث ملي اين كشور مي‌داند، صادر شده است.

با اين وجود، بركات مدعي شده است كه همه‌ي اشياي تاريخي يادشده به كشور ايران تعلق ندارند و از محوطه‌هاي تاريخي كشورهاي سوريه و افغانستان به‌دست آمده‌اند.

مالك گالري بركات بار ديگر گفت: من اين اشيا را به‌صورت قانوني خريده‌ام، حال اگر مقامات دولت ايران بر اين باورند كه اين اشياي تاريخي به اين كشور متعلق‌اند، من حاضرم آن‌ها را به دولت ايران بفروشم.

براساس اعلام مدير كل دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، هجده اثر تاريخي جيرفت شامل دو كوزه، پنج جام، شش گلدان، يك كاسه، يك ظرف و سه وزنه‌اند كه در سال‌هاي 2001 تا 2004 ميلادي و پس از آن‌كه جاري شدن سيل در دره‌ي هليل‌رود، ‌گورهاي باستاني آن منطقه را نمايان كرد، غارت و به بازارهاي بين‌المللي قاچاق شدند.

فروردين‌ماه امسال دادگاهي در انگليس حكم داد كه 18 قطعه اثر تاريخي متعلق به تمدن هليل‌رود در حراجي بركات مي‌توانند حراج شوند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ دی ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8610-00075
  • خبرنگار :