مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني: براي ساخت كارخانه سرب و روي مهدي‌آباد با استاراليايي‌ها درحال مذاكره‌ايم

هم‌اكنون در حال مذاكره با شركت استراليايي يونيون كاپتيال براي احداث كارخانه سرب و روي در معدن مهدي‌آباد هستيم.

اردشير سعدمحمدي - مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني - در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: در صورت نهايي شدن قرارداد بين طرفين، شركت استراليايي متعهد به احداث كارخانه در منطقه ياد شده مي‌شود و ما نيز متعهد مي‌شويم كه نياز آن‌ها به خاك روي را با قيمت‌هاي روز تامين كنيم.

وي با اشاره به تمايل ايران به حضور ديگر شركت‌هاي معدن‌كاري خارجي در ايران در كليه بخش‌هاي معدني، عنوان كرد: در حال حاضر تعدادي از شركت‌هاي معدن‌كاري خارجي در ايران حضور دارند؛ از جمله در خمرود و پرورده 4 طبس و كك‌سازي زرند كه با چيني‌ها همكاري مي‌كنيم و در پتاس و خور و بيابانك از همكاري آلمان استفاده مي‌كنيم. همچنين در معدن انگوران در كنار طرف ايراني كارشناسان خارجي از كانادا و آلمان نيز در زمينه طراحي حضور داشتند و با آنها تبادلات علمي داريم.

سعدمحمدي در پاسخ به اين سوال كه چرا ايران با وجود دارا بودن منابع غني معدني عملا حضور چشم‌گيري در خارج از كشور ندارد؟ عنوان كرد: هم‌اكنون در ايران بيش از 70 نوع ماده معدني استخراج مي‌شود. در اين زمينه بايد علاوه بر بالابودن ميزان همكاري‌هاي خود با شركت‌هاي خارجي و شناساندن ظرفيت‌ها سيستم و تكنولوژي خود را تغيير دهيم و از مرحله سنتي به مرحله مكانيزه گذر كنيم و هزينه‌هاي توليد را كاهش دهيم.

وي تاكيد كرد: بايد به سمتي پيش برويم كه علاوه بر افزايش كيفيت توليدات، زمينه را براي فرآوري مواد معدني و بالابردن قابليت صادراتي فراهم و در همين حال نياز صنايع داخلي را نيز برطرف كنيم.

اكتشاف و تجهيز معادن جديد و سپس واگذاري آن‌ها به بخش خصوصي؛ استراتژي شركت در آينده

مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني در ادامه با بيان اين كه استراتژي ما در آينده اكتشاف و تجهيز معادن جديد و سپس واگذاري آن‌ها به بخش خصوصي است، گفت: كليد معادني كه به بخش خصوصي واگذار مي‌شوند، زيرساخت هايشان آماده شده و آماده بهره‌برداري هستند.

انتشار اطلاعيه واگذاري 7 معدن

وي عنوان كرد: شركت تاكنون اغلب معادن زغال سنگ و كليد معادن سنگ‌هاي تزييني را به بخش خصوصي واگذار كرده است و هم اكنون نيز اطلاعيه واگذاري 7 معدن سنگرود، زمزه، آنتيموان سفيدآب، فسفات لار، تيتان را در روزنامه‌ها منتشر كرده‌ايم و اين معادن از طريق برگزاري مزايده به بخش خصوصي واگذار مي‌شوند.

وي توضيح داد: زماني كه معدني در منطقه محروم باز شود، خود به خود گردش مالي ناشي از فعاليت‌هاي شركت در منطقه ايجاد رونق مي‌كند و بحث‌هايي مانند اشتغالزايي و احداث جاده و ديگر امكانات را به دنبال دارد. به عنوان مثال در منطقه زغال سنگ طبس اولين معدن تمام مكانيزه كشور زماني كه كارخانه زغال شويي آن راه‌اندازي شد، بالغ بر 450 نفر جذب شدند و قرار است 250 نفر ديگر را هم استخدام كنيم. او ظرفيت توليد اين كارخانه را750 هزار تن كنسانتره در سال و 1.5 ميليون تن زغال سنگ خام با كيفيت در سال اعلام و اظهار كرد: در معدن پتاس خور و بيابانك 150 نفر استخدام شده‌اند و آماده افتتاح آن هستيم و به اعتقاد من سال آينده تقريبا از واردات زغال سنگ بي‌نياز مي‌شويم. همچنين در پرورده 4 طبس فاز دوم عقد قرارداد با چيني‌ها انجام شد كه ظرفيت توليد آن 450 هزار تن در سال بوده و تا سال 1390 به 1.2 ميليون تن در منطقه طبس مي‌رسيم.

سعدمحمدي تصريح كرد: در هر صورت فعاليت در بخش معدن نياز به سرمايه‌گذاري سنگيني دارد و بخش خصوصي بايد خود را با اين شرايط تطبيق دهد و ما نيز انگيزه‌هاي بخش خصوصي را براي فعاليت در بخش معدن فراهم مي‌كنيم و آن‌را توجيه‌پذير مي‌كنيم.

مفيد بودن ادغام شركت‌هاي معدن‌كاري خصوصي

وي در مورد ادغام شركت‌هاي معدن‌كاري و امكان وقوع آن در كشور عنوان كرد: تمركز در تصميم‌گيري‌ها مي‌تواند مفيد واقع شود، اما فعلا اين بحث مي‌تواند در بخش خصوصي مطرح شود.

نبود انحصار در بخش معدن

او همچنين در پاسخ به اين سوال كه‌ آيا در كشور در بخش معدن انحصار وجود دارد؟ تصريح كرد: به هيچ عنوان چنيني چيزي وجود ندارد. به عنوان مثال بخش خصوصي روي پروژه طلاي زرمهر در بيرجند فعاليت مي‌كند و در بخش مس هم تا حدودي فعال است؛ علي‌رغم اين كه اين دو فلز استراتژيك محسوب مي‌شود.

رعايت مباحث زيس‌محيطي در بخش معادن

وي در مورد وضعيت آلايندگي معادن شركت نيز عنوان كرد كه الگوهاي EIA مصوب سازمان بين‌المللي محيط زيست را رعايت مي‌كنيم و هيچ گونه مشكلي با سازمان حفاظت از محيط زيست نداريم و حتي درطلاي موته تمام موارد قانوي زيست محيطي را رعايت كرده‌ايم.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۵ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8609-14651
  • خبرنگار :