مجسمهي چهارمتري برنزي كه سالها پيش با احداث مجموعهي تئاتر شهر در فضاي باز اين مركز فرهنگي نصب شده بود، اين روزها با شايعهي تخريب و ذوبشدن مواجه است.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زماني كه تئاتر شهر ساخته ميشد به دو مجسمهساز معاصر سفارش داد تا متناسب با طراحي بناي تئاتر شهر مجسمههايي را براي محوطهي باز اين محل طراحي كنند. پرويز تناولي، "فرهاد قفلزن" را ساخت و بهمن محصص هم "مرد نيلبكزن" را.
گفته ميشود آنروزها "نيلبك زن" را با حدود دست كم چهار متر مقابل ورودي تئاتر شهر نصب كردند و پس از پيروزي انقلاب اين مجسمه به انبار تئاتر شهر منتقل شد تا از صدمات احتمالي آن جلوگيري شده و در موقعيت مناسبي به محل برگردد. اما روز گذشته شنيده شد كه اين مجسمهي برنزي در جريان ساخت و سازهاي اخير مجموعهي تئاتر شهر تكهتكه و ذوب شده است.
بنا به گفتهي هنرمندان مجسمهساز و همدورهاي محصص، اين مجسمه يكي از بهترين آثار محصص، نقاش و مجسمهساز 76 سالهي ايران است؛ كاري كه نقشي اساطيري از انساني بهشمار ميرفته كه بهصورتي ساده و نمادين همچون طرح نقوش روي كوزههاي ماقبل تاريخ ساخته شده است.
با اين اوصاف مدير مجموعه تئاتر شهر، تاكيد دارد كه براي "مرد نيلبكزن" هيچ اتفاقي نيافتاده است و در حال حاضر هم زير سن تالار اصلي نگهداري ميشود.
مهرداد راياني مخصوص اما در عين حال امكان مشاهدهي مجسمهي يادشده را براي خبرنگاران غيرممكن دانست و به ايسنا گفت: اگر به حرف من اعتماد داريد، لزومي به ديدن اثر وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، بهمن محصص، هنرمند آوانگاردي است كه گفته ميشود آنقدر پيشرو بود كه هيچكس نتوانست ادامه دهندهي راهش باشد. وي را گرچه تحت تاثير پيكاسو ميدانند، اما منتقدان اذعان دارند نقاشيها و مجسمههايش بيشك از روحيه يك نقاش ايراني خبر ميدهند.
شركت در بينال ونيز 1958 و 1956، بينال پاريس1962، بينال سائوپائولو 1962 و سرانجام سومين بينال نقاشى تهران در سال 1341 در كارنامهي اين هنرمند 76 سالهي ايراني ثبت شده است.
او همچنين نمايشگاههاى انفرادى و گروهي در تهران، رم، ميلان، فلورانس، كان، پاريس، بيروت، ژنو و... برپا كرده و آثاري از "ايتالو كالوينو"، "لوييچى پيراندللو"، "مالا پارته" و "ژان ژنه" و... به قلم وي به فارسي برگردانده شده است.
انتهاي پيام