نگاهي به چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها

چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه مطبوعات خبرگزاري‌ها كه اولين دوره‌ي برگزاري مستقل و بين‌المللي بودن خود را پس از سال‌ها مجاورت با نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تجربه مي‌كرد، با تمام نقاط قوت‌ها و بعضا ضعف‌هايي كه داشت، سرانجام به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، ‌جشنواره و نمايشگاه چهاردهم، 16 آبان‌ماه با سخنراني رييس مجلس شوراي اسلامي و در محل مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كار خود را آغاز كرد و عصر ديروز در مراسمي با معرفي برگزيدگان جشنواره، اهداي جوايز و سخنراني رييس جمهوري اسلامي ايران، به كار خود پايان داد.

برگزاري مستقل نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها به عقيده‌ي بسياري از اهالي و علاقه‌مندان امور رسانه‌يي كشور، از ويژگي‌هاي بارز نمايشگاه چهاردهم بود كه به‌رغم وجود نگراني‌هايي درباره‌ي كاهش بازديدكنندگان و نيز اراده‌هايي براي سنجش عيار رسانه‌ها در نزد مردم، نشان داد كه علاقه‌مندان و دوستداران رسانه‌ها كم نيستند.

در نمايشگاه امسال همچنين نمايندگان رسانه‌هاي بيش از 10 كشور خارجي حضور داشتند كه البته‌ همه‌ي آن‌ها جزو كشورهاي منطقه بودند اما به‌عنوان تجربه‌ي اول اقدام اميدواركننده‌اي به نظر مي‌رسيد براي گرفتن رنگ و بوي بين‌المللي اين رويداد. ضمن اين كه در بخش جشنواره نيز براي اولين بار از 108 نمايندگي رسانه‌هاي خارجي مقيم ايران دعوت شد تا آثاري را كه درباره‌ي ايران منتشر كرده‌اند، به دبيرخانه جشنواره بفرستند كه از 64 اثر ارسالي در اين بخش، سه اثر برگزيده و به آن‌ها جايزه‌هايي اهدا شد.

اما مكان برگزاري نمايشگاه امسال هم اولين‌بار بود كه ميزبان اهالي مطبوعات و خبرگزاري‌ها و علاقه‌مندان به آن‌ها مي‌شد كه البته به عقيده‌ي بسياري از همين افراد، به دلايلي مانند كمبود فضاي لازم، پراكندگي سالن‌ها و غيره، ميزبان چندان مناسبي براي اهالي مطبوعات و خبرگزاري‌ها نمي ـوانست باشد.

موسسه‌هاي مطبوعاتي، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي خارجي، در سالن شماره‌ي يك، نشريه‌هاي كشاورزي، اقتصادي و ورزشي در بلوار (پشت بام سالن‌هاي شماره يك و سه)، نشريه‌هاي ادبي و استاني در طبقه‌ي زيرين (پايين‌تر از سالن شماره دو)، نشريه‌هاي حوزه‌ي معارف اسلامي،‌ برخي موسسه‌هاي خبري و روزنامه‌ها در سالن شماره‌ي دو (نيم‌طبقه‌ي زير سالن شماره سه) و ساير نشريه‌هاي از قبيل هنري، سياسي، خانوادگي، رايانه، فرهنگي و غيره نيز در سالن شماره‌ي سه اين مركز مستقر شده بودند.

اما در اين ميان، نشريه‌هاي ادبي و استاني واقع در پايين‌ترين طبقه‌ي نمايشگاه و همچنين نشريه‌هاي علمي، كشاورزي و ورزشي، ازجمله ناراضيان مكان اختصاص يافته به خود بودند.

جاي نامناسب، نبود تابلوهاي راهنماي كافي و مناسب و چند دليل ديگر كه درنهايت به كاهش بازديدكنندگان اين دسته از نشريه‌ها منجر شده بود، غرفه‌داران اين دو سالن را بسيار گله‌مند كرده بود. آنان اعتقاد داشتند كه به‌عنوان نماينده‌ي 60 ميليون نفر از مردم ايران، حق و سهم بيشتري از اين نمايشگاه را بايد به خود اختصاص مي‌دادند.

بلندگوي نمايشگاه نيز گرچه بسيار فعال بود و هر چند دقيقه يك بار از ورود مسوولان و شخصيت‌ها و نيز محل استقرارشان در آن لحظه خبر مي‌داد، اما اعلام برنامه‌هاي يكي دو روزنامه و خبرگزاري به طور مداوم و در عوض كم‌توجهي به درخواست‌هاي سايران در اين زمينه، غرفه‌داران برخي از نشريه‌ها و خبرگزاري‌ها را حسابي گله‌مند كرده بود. اين موضوع وقتي جالب مي‌شد كه ميهمانان ديگر غرفه‌ها نيز به‌عنوان ميهمانان اين غرفه‌ها معرفي و اعلام مي‌شدند.

آمد و شد مقامات و مسوولان كشوري در نمايشگاه امسال گرچه به فراواني سال‌هاي قبل نبود، اما كم هم به نظر نمي‌رسيد، بويژه كه در روزهاي پاياني اين بازديدها به اوج خود رسيد كه از جمله‌ي آن‌ها ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دو روز آخر نمايشگاه بود. وي البته در روز افتتاحيه، رييس مجلس شوراي اسلامي را مشايعت مي‌كرد.

وي در صبح روز پاياني نيز هنگام بازديد از غرفه ايسنا، برآورد خبرنگاران اين خبرگزاري را از نمايشگاه امسال، جويا شد و در زمينه نكات مثبت و منفي استقلال برگزاري نمايشگاه امسال و شرايط زماني و مكاني آن و نيز بازخورد اين امر در نزد غرفه‌داران در سالن‌ها و بخش‌هاي مختلف، به تبادل نظر پرداخت.

در نمايشگاه امسال گرچه گفته شده بود كه موسسات مطبوعاتي در كنار خبرگزاري‌ها و در سالن شماره‌ي يك حضور دارند، اما موسسه‌ي خبر در كنار ساير روزنامه‌ها قرار گرفته و از موسسه‌ي ابرار نيز خبري نبود.

دو سايت خبري نيز با اين كه نامشان جزو شركت‌كنندگان بخش خبرگزاري‌ها در نمايشگاه بود، به‌دليل نداشتن مجوز ثبت با نام خبرگزاري و اجازه‌ي شركت ازسوي مسوولان برگزاري به شرط تعويض مكان غرفه‌شان، از شركت در نمايشگاه انصراف دادند. آنان همچنين مدعي بودند كه برخي ديگر از سايت‌هاي خبري، با داشتن شرايط آنان در سالن شماره يك نمايشگاه حضور يافته‌اند، و به اين موضوع معترض بودند.

اما به گفته‌ي محمد كالاجوي رنجبر - مدير اجرايي چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها - از آنجا كه تنها نشريات داراي پروانه‌ي انتشار و خبرگزاري‌هاي داراي مجوز خبرگزاري مي‌توانند در نمايشگاه شركت كنند، از حضور دو پايگاه خبري مورد نظر در سالن شماره‌ي يك جلوگيري شد.

به گفته‌ي او امسال منظم‌ترين نمايشگاه را به لحاظ رعايت آيين‌نامه‌ي اجرايي آن، در مقايسه با دوره‌هاي گذشته، پشت سر گذاشتيم و تنها مشكل ما در زمينه‌ي رعايت آيين‌نامه‌ي اجرايي نمايشگاه، رعايت حجاب ازسوي معدودي از افراد بود كه آن هم در همان روزهاي اول و با مساعدت غرفه‌داران حل شد.

مهدي فراهاني - مسوول سالن شماره‌ي يك - هم با تاييد اين سخنان، از نظم حاكم بر سالن شماره‌ي يك اظهار رضايت كرده و استقبال بازديدكنندگان را از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، با وجود برگزاري مستقل آن، بسيار خوب ارزيابي كرد.

از بازديدكنندگان هم بشنويد كه به عقيده‌ي اغلب آن‌ها، گرچه مكان فعلي در مركز شهر بوده و دسترسي به آن آسان بود، اما نبود تهويه كافي و همچنين تابلوهاي راهنماي مناسب، از مشكلات اصلي مكان در نظر گرفته شده براي چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها بود.

امسال يك شبكه‌ي راديويي نيز در نمايشگاه شركت كرده بود كه به عقيده‌ي بسياري، حضور شبكه‌ي راديويي جوان در غرفه‌اي در سالن شماره‌ي دو (روزنامه‌ها) و پخش برنامه‌هاي زنده در قالب گفت‌وگو، گزارش و غيره درباره‌ي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، به جذب مخاطبان بيشتر اين نمايشگاه بسيار كمك كرد. هرچند كه حاضران و نيز مسوولان نمايشگاه، از آنچه كم‌لطفي رسانه ملي به اين رويداد كشوري توصيف مي‌كردند، گله داشتند.

همچنين در كنار اين جشنواره و نمايشگاه، نخستين جشنواره عكس "براي ايران" با موضوع سفرهاي استاني و فعاليت‌هاي رييس‌جمهور برگزار و از عكاسان برگزيده در اين جشنواره نيز تقدير شد كه هر سه نفر برگزيده و نيز يكي از تقديري‌ها، از ايسنا بودند.

و اما در روز پاياني نمايشگاه، به جز سالن شماره‌ي يك و نشريه‌هاي واقع در بلوار، بقيه‌ي سالن‌ها تا ساعت 19 در خدمت بازديدكنندگان بوده و دو بخش ابتدايي نيز به‌دليل حضور رييس‌جمهور در مراسم اختتاميه‌ي نمايشگاه و جشنواره‌ي چهاردهم، از حدود ساعت 12:30 براي انجام مقدمات ميزباني از وي، پذيراي عموم نبودند.

مراسم اختتاميه‌ي چهاردهمين نمايشگاه و جشنواره‌ي مطبوعات و خبرگزاري‌ها نيز ساعت 15:30 دقيقه‌ي ديروز با حضور جمعي از مسوولان، اصحاب رسانه و نمايندگان رسانه‌هاي خارجي آغاز و با اهداي جوايز برگزيدگان نخست جشنواره، تقدير از منتقدان دولت و همچنين سه تن از فعالان مطبوعاتي، با سخنراني دكتر محمود احمدي‌نژاد به پايان رسيد.

نكته‌ي مورد توجه در جشنواره امسال، تقدير و تشكر از منتقدان دولت در مراسم اختتاميه بود كه با حضور رييس جمهوري كشورمان علاوه بر برگزيدگان جشنواره، از هشت نفر از كساني كه مقاله‌هاي منتقدانه و منصفانه‌اي نسبت به عملكرد دولت نهم نوشته بودند، تقدير و تشكر شد.

محمدحسين صفار هرندي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در توضيحي با بيان اين‌كه "اين بخش از جشنواره در ميانه راه اضافه شد" افزود: در حالي كه هيات داوران كار خود را كرده بود، آقاي رييس‌جمهور تصميم گرفت كه از تعدادي از منتقدان خود نيز با اهداي جوايزي تقدير و تشكر كند.

وي گفت: در اين ارتباط تيم رييس‌جمهور و هم‌چنين هيات داوران به برررسي مقاله‌هاي منتقد پرداختند و در پي آن هشت نفر به اين ترتيب انتخاب شدند.

بنا بر گفته مسوولان، مقاله‌هاي اين هشت نفر كه از روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها انتخاب شده، مقالاتي پربار، منتقدانه و منصفانه بوده و مقالات براساس منتقدانه بودن با رعايت جنبه‌ انصاف آن انتخاب شده است.

رييس‌جمهور همچنين پس از حضور در مراسم اختتاميه كه با فرا رسيدن زمان اذان مغرب، بدون تقدير از نفرات دوم و سوم جشنواره و غرفه‌هاي برگزيده نمايشگاه - از نظر بازديدكنندگان: ايسنا، از نظر فعاليت‌هاي جانبي: ايرنا، از نظر جذب مخاطب: ايران و از نظر غرفه‌آرايي: همشهري - پايان يافت، با حضور در سالن شماره يك نمايشگاه، به ديدار و گفت‌وگوي صميمانه با اصحاب رسانه پرداخت.

دكتر احمدي‌نژاد در غرفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران از عكس‌هايي كه در اين غرفه به نمايش گذاشته شده بود، نيز بازديد كرد و ميرحميد حسن‌زاده، مدير عامل ايسنا يك مجموعه‌ دي‌وي‌دي از خبرهاي خبرگزاري دانشجويان ايران در طول هفت سال گذشته را به همراه جزواتي از عملكرد ايسنا در بخش‌هاي مختلف ازجمله انعكاس اخبار دولت به رييس‌جمهور ارايه داد.

همچنين يكي از خبرنگاران ايسنا حاضر در غرفه از رييس‌جمهور خواست سخني را براي خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران كه اكثرا دانشجو هستند، با توجه به اين كه رييس‌جمهور نيز خود را هميشه دانشجو اعلام كرده، بيان كند؛ دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ گفت: مي‌گويم هميشه آزاده باشيد.

همچنين در جريان اين بازديد يكي از خبرنگاران ايسنا به رييس‌جمهور پيشنهاد كرد كه با توجه به تلاش‌هاي روزافزون فرصت‌طلبان در مصادره‌ي شخصيت‌هاي بزرگ ايراني و اسلامي و توجه ويژه‌ي جهانيان به سخنان رييس‌جمهور كشورمان، در سخنان خويش در مجامع بين‌المللي اشاره‌اي به اين بزرگان داشته باشد و از اين طريق از گسترش اين ظلم فرهنگي جلوگيري كند.

دكتر احمدي‌نژاد نيز در پاسخ گفت: ‌البته همين هم موفقيت است كه آنان به توصيه‌هاي بزرگان ما عمل كنند. بگذاريم همه‌ي دنيا بزرگان ما را از آن خودشان بدانند. آنها از ما هستند.

خبرنگار ايسنا در ادامه به رييس‌جمهور پيشنهاد كرد در يكي از سخنراني‌هاي خود در مجامع بين‌المللي با خواندن شعرهايي با مفاهيم قرآني از مولانا به عنوان شاعري از تمدن بزرگ ايراني و اسلامي سخنان خود را آغاز كند.

رييس‌جمهور در پايان اين بازديد با دست اندركاران خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در غرفه عكس يادگاري انداخت.

همچنين دكتر احمد‌ي‌نژاد هنگام ترك غرفه ايسنا از خانم اكرم احقاقي خبرنگار اين خبرگزاري كه در حوزه‌ي دولت فعاليت مي‌كند به واسطه تلاشهاي فروانش در انعكاس اخبار فعاليتهاي دولت تقدير كرد و گفت: بايد از اين خانم تشكر كرد.

رييس‌جمهور هم‌چنين از ايده ديدار با خبرنگاران ايسنا استقبال كرد.

هر چند جشنواره و نمايشگاه چهاردهم نيز تمام شد، اما به نظر مي‌رسد پرونده‌ي آن تا مدت‌ها مي‌بايست باز بماند تا نقاط ضعف و قوت آن بيش از پيش مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرند كه در سال‌هاي بعد، جشنواره و نمايشگاه بهتر و قوي‌تري را شاهد باشيم كه البته ظاهرا اختصاص يك زمان و مكان خاص و ثابت و انتخاب تنديسي ثابت نيز براي جشنواره و نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، ازجمله برنامه‌هاي مسوولان مربوط براي سال‌هاي بعد است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۳ آبان ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-13540
  • خبرنگار :