يادبودهاي ديگري براي قيصر امين‌پور در خوزستان، قم و تهران

«حرف آخر عشق»

مراسم نكوداشت قيصر امين‌پور در دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اين مراسم با عنوان «حرف آخر عشق» روز دوشنبه 21 آبان‌ماه جاري از ساعت 10 تا 12 در تالار فردوسي دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار خواهد شد.

منوچهر جوكار - عضو هيأت علمي دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه شهيد چمران اهواز - هدف از برگزاري اين بزرگداشت را احساس همدردي با خانواده و طرفداران قيصر امين‌پور و به نمايش گذاشتن وجهه‌ي علمي اين شاعر فقيد دانست.

جوكار اين نشست را شامل گفت‌وگوي علمي استادان در ارتباط با شعر و انديشه‌هاي قيصر امين‌پور و بحث دانشجويي انجمن علمي زبان و ادبيات فارسي عنوان كرد و افزود: شعرخواني و اجراي موسيقي از شعرهاي قيصر امين‌پور و دعوت از خانواده‌ي او از ديگر برنامه‌هاي اين بزرگداشت هستند.

او همچنين خاطرنشان كرد: پيش‌بيني مي‌شود در تاريخ پنج‌شنبه 24 آبان‌ماه به‌همراه دانشجويان اين دانشكده به آرامگاه دكتر قيصر امين‌پور در گتوند برويم.

بزرگداشت قيصر امين‌پور در دانشگاه شهيد بهشتي

مراسم بزرگداشت زنده‌ياد قيصر امين‌پور با حضور استادان زبان و ادب فارسي در دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود.

اين مراسم به‌همت گروه زبان و ادبيات فارسي همراه با سخنراني استادان درباره‌ي شعر و شخصيت قيصر امين‌پور و شعرخواني شاعران در سوگ اين شاعر معاصر برپا خواهد شد.

مراسم بزرگداشت امين‌پور روز يكشنبه از ساعت 14 تا 16 در محل تالار مولوي دانشكده‌ي ادبيات برگزار مي‌شود.

يادبود امين‌پور از طرف جامعه‌ي هنري قم و حوزه‌ي علميه

جامعه‌ي هنري قم و حوزه‌ي علميه در نكوداشتي با عنوان «به سوگواري اين چشم‌هاي سرگردان» شامگاه گذشته ياد قيصر امين‌پور را در مدرسه عالي امام خميني (ره) قم گرامي داشتند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حواد محقق در اين مراسم گفت: بزرگي مرحوم امين‌پور به واسطه‌ي نوع سلوك و شخصيت ارزشمندش بود؛ نه به‌خاطر شعرهايش و او خود به شعرش بزرگي داد.

محقق به تشريح خصوصيات شخصيتي و روحيات امين‌پور پرداخت و اظهار كرد: مرحوم امين‌پور علاوه بر شعر، در حوزه‌هاي نقاشي و داستان‌نويسي نيز زبردست بود و بايد ضمن تجليل كلامي از وي، در عمل نيز پيرو راهش باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابوالقاسم حسيني (ژرفا) نيز در اين مراسم به ايراد سخنراني و شعرخواني در فراق امين‌پور پرداخت.

او قيصر را از قبيله و عشيره‌ي خاصي ندانست و وي را متعلق به تمام مردم ايران و جامعه‌ي ادبي دانست. اين شاعر افزود: سلمان هراتي، سيدحسن حسيني و قيصر امين‌پور از اركان ادبيات پس از انقلاب بودند كه متأسفانه هر سه‌ي آن‌ها ديگر در بين ما نيستند.

احمد نادمي هم پس از خواندن شعري در فراق امين‌پور با انتقاد از برخوردها و اظهارنظرهاي غيرمنصفانه برخي از اهالي ادبيات كشور پس از مرگ قيصر امين‌پور، تصريح كرد: مرحوم امين‌پور با شعر و كلام و منشش در قلب ميليون‌ها نفر جا باز كرده بود و همه‌ صفاي درون و پاكي او را باور داشتند؛ ولي امروز متأسفانه برخي افراد سعي دارند با اظهارنظرهاي غيرواقعي چهره‌ي او را در اذهان عمومي مخدوش كنند.

در اين نكوداشت، قربان وليئي به بيان ويژگي‌هاي امين‌پور پرداخت و آخرين سروده‌اش را كه در وصف قيصر امين‌پور سروده بود، به او تقديم كرد.

حاضران در جلسه با دريافت برگه‌هايي مشخص دو ختم قرآن و 14هزار صلوات را براي شادي روح قيصر امين‌پور به‌عهده گرفتند.

اين مراسم از سوي مدرسه‌ي اسلامي هنر و با مشاركت حوزه‌ي هنري قم، دفتر تبليغات اسلامي قم و مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما برگزار شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-11219
  • خبرنگار :