/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ مجيد رضاييان در غرفه‌ي ايسنا: رسانه‌ي زنده،‌ رسانه‌يي نقاد و بااخلاق است

توجه به بسترهاي فرهنگي جامعه و آگاهي‌بخشي به ارتقاي سطح فرهنگي مخاطبان يكي از اصول پايبندي به اخلاق رسانه‌يي است و رسانه‌ها در كنار برطرف كردن نياز اطلاع‌رساني مخاطبان در داخل و خارج از كشور بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ارتقا و رشد آگاهي‌هاي مخاطب در عرصه‌هاي مختلف به عنوان وظيفه‌ي فرهنگي در اولويت باشد. مجيد رضاييان - روزنامه‌نگار و مدرس ارتباطات - با حضور در غرفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بيان اين مطلب و با نگاهي با وضعيت اصول اخلاق رسانه‌يي در كشور به خبرنگار ايسنا اظهار كرد: ايران همواره كانون تحولات جهاني بوده به همين دليل مورد توجه رسانه‌هاي جهان قرار دارد و به همان نسبت نيز رسانه‌هاي داخلي‌مان در كانون توجه هستند و اين موضوع سبب مي‌شود كه رسانه‌هاي ايراني از منظر پايبندي به اصول اخلاق رسانه‌يي بيشتر مورد توجه قرار بگيرند. اين مدرس ارتباطات اولين اصل اخلاق رسانه‌يي را اطلاع‌رساني شفاف عنوان كرد و گفت: شايد برخي‌ها صرفا اخلاق رسانه‌يي را حفظ مناسبات درون سازماني خبرنگاران و اصحاب رسانه تعبير كنند اما بايد بدانيم اين مناسبات با پديده‌اي به نام اطلاع‌رساني كه رويكرد اصلي آن يك رسانه و بيان واقعيت‌هاست معني پيدا مي‌كند. اين روزنامه‌نگار نقادي و نگاه موشكافانه و تحليلي را سومين اصول اخلاق رسانه‌يي خواند و تاكيد كرد: رسانه‌ي زنده،‌ رسانه‌يي نقاد و با اخلاق است و آن‌ها بايد اخلاق نقادي را سرلوحه‌ي كار خود قرار دهند. وي افزود: رسانه‌هاي داخلي نه تنها نسبت به تحولات ايران بلكه بايد نسبت به تحولات منطقه يك نگاه بسيار حرفه‌يي و تحليلي و كاملا جامع داشته باشند. اين مدرس ارتباطات، توجه رسانه‌ها نسبت به مناسبات درون سازماني را چهارمين اصل پايبندي به اخلاق رسانه‌يي عنوان كرد و گفت: از اين منظر بايد رسانه‌هاي ما، ارزش‌هاي پذيرفته شده‌ي ملي، ديني و بومي جامعه‌مان را ترويج كنند همانطور كه رسانه‌هاي غربي، در فعاليت‌هاي خبري خود كاملا نشان مي‌دهند مدافع ارزش‌هاي نظام سرمايه داري هستند، چرا نبايد رسانه‌ها ما نيز مدافع ارزش‌هاي جامعه‌ي مستقل و داراي پيشينه‌ي با قدمت و پرانتشار فرهنگي و ديني خود باشند. او ادامه داد: بر اين اساس بايد به عنوان يك رسانه‌ي ايراني، شفاف و روشن نشان دهيم مانند آن‌ها در توليدات رسانه‌يي خودمان مدافع فرهنگ غني ايراني هستيم. مجيد رضاييان در ادامه‌ي اين گفت‌وگو به ارزيابي چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي پرداخت و گفت‌: بارها از من سوال شده آيا برگزاري مستقل نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها امري صحيح است كه در پاسخ اين سوال گفته‌ام، صرف نظر از برگزاري مستقل اين نمايشگاه به علت مشكلات اجرايي و كاهش بار ترافيكي شهر نفس استقلال نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها را مي‌پسندم. وي افزود: ‌نمايشگاه نبايد در سايه يك نمايشگاه قد بلندي مانند نمايشگاه كتاب ديده شود بلكه اگر استقلال داشته باشد مخاطبان واقعي مطبوعات و خبرگزاري‌ها به سراغ اصحاب رسانه مي‌آيند و با آن‌ها به گفت و گو و تبادل نظر مي‌پردازند. وي با ابراز اميدواري از ادامه‌ي برگزاري نمايشگاه مطبوعات به طور مستقل گفت: تمام امكانات نيز نبايد در تهران متمركز شود بلكه اين نمايشگاه مي‌تواند همزمان در استان‌هايي كه داراي نشريات جاندار و پويايي هستند برگزار شود. رضاييان درباره‌ي جنبه‌ي بين‌المللي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري خاطر نشان كرد: اين موضوع بايد مورد توجه بيش‌تر مسوولان امر قرار گيرد و اين نمايشگاه بين‌المللي بايد با هدف تبادل تكنيك‌هاي حرفه‌يي و تجارب رسانه‌يي بين رسانه‌هاي ارتباط جمعي يعني ارتباط نزديك‌تر مطبوعات و خبرگزاري‌ها با مطبوعات و خبرگزاري‌هاي ديگر كشورهاي جهان در سال‌هاي آتي برگزار شود. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-10437
  • خبرنگار :