/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ مدير مسوول روزنامه‌ي قدس: امنيت رواني جامعه با رعايت نشدن اخلاق رسانه‌يي برهم مي‌ريزد

رعايت نشدن اخلاق رسانه‌يي امنيت رواني و ثبات سياسي جامعه را بر هم مي‌زند. غلامرضا قلندريان - مدير مسوول روزنامه‌ي قدس - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حاشيه‌ي چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بيان اين مطلب و‌ با اشاره به اهميت موضوع اخلاق رسانه‌يي اظهار كرد: اين موضوع از دو جنبه مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه يك جنبه‌ي آن اخلاق فردي است كه كليه عوامل و دست‌اندركاران حوزه‌ي رسانه‌يي بايد يكسري ويژگي‌ها و خصوصيات فردي مناسب از جمله راستگويي، عدالت محوري، حفظ كرامت‌ها و شخصيت‌هاي انساني، حاكم كردن منافع ملي جامعه بر منافع فردي داشته باشند و هر فرد كه در حوزه رسانه فعاليت مي‌كند بايد به آن اهميت دهد. وي با اشاره به ويژگي‌هاي حرفه‌يي كه بايد بر فضاي رسانه‌يي كشور حاكم باشد گفت: مهم‌ترين اين ويژگي‌ها آن است كه رسانه‌ها بايد بتوانند فضاي گفتمان مبتني بر انتقاد سالم را در جامعه حاكم كنند كه اين ضامن وفاق جمعي است. قلندريان با بيان اين كه زبان گفت‌وگو در حوزه رسانه چه در قالب خبر، گزارش و يا مصاحبه بايد مبتني بر زبان تفاهم بوده و به صورت نگاه عمودي نباشد و اگر رسانه‌اي نقادي را دنبال مي‌كند نبايد در يك نظريه باشد بلكه در جهت ارزيابي درست يك سوژه انجام شود. وي حفظ مسائل امنيتي و حقوقي جامعه و ايجاد بهداشت عمومي در فضاي جامعه را از جمله خطوط قرمز در اين عرصه براي رسانه‌ها برشمرد و گفت: قانون، حريم هر كدام از آن‌ها را مشخص و ابلاغ كرده و اگر رسانه‌ها بتوانند با مورد توجه قرار دادن اين موارد عمل كنند بسيار مفيد و تاثيرگذار خواهند بود. وي گفت: وقاحت‌نگاري كه برخي رسانه‌ها و يا روزنامه‌هاي زرد به آن‌ها روي مي‌آورند و سعي مي‌كنند عرصه مخاطبان خود را از اين طريق عموم و شمول دهند، براي جامعه آفت دارد و شرايط را براي ايجاد چالش فراهم مي‌كند. مدير مسوول روزنامه‌ي قدس در بخشي از سخنان خود گفت: با توجه به شرايط حساسي كه كشور ما با آن مواجه است اعم از مسائل بين‌المللي و به ويژه مسايل هسته‌يي ضرورت دارد ما از تحليل‌هايي استفاده كنيم كه در مسير تحكيم وحدت بين جامعه خودمان باشد و نبايد در اين حوزه كليد واژه‌هايي را به كار ببريم كه در مسير هدف دشمن است. وي با تاكيد بر اين كه اخلاق رسانه‌يي به ويژه در شرايط خاص مثل زمان انتخابات از اهميت ويژه‌اي برخوردار است،‌گفت: بايد موارد اخلاق رسانه‌يي، ارزش‌هاي انقلاب و منافع ملي را در جريان انتخابات حاكم كنيم تا فضايي سالم و شفاف ايجاد و اطلاعات حقيقي و واقعي به مردم منتقل شود. او معتقد است: رسانه‌ها هم نقش خبري، آموزشي و تشريحي دارند كه در نقش تشريحي خود مي‌توانند همبستگي‌هاي اجتماعي را تقويت كرده و به افزايش آگاهي و ايجاد امنيت فكري در جامعه كمك كنند. اين مدير مسوول روزنامه در ادامه با تاكيد بر اهميت ذكر منبع اخبار در رسانه‌ها و با بيان اينكه موثق بودن منبع خبر يكي از تكاليف اصلي رسانه‌ها محسوب مي‌شود، گفت: ايجاد شبهه و ترديد در بين مردم كار تخريبي است كه رسانه‌ها در برخي مواقع به آن دامن مي‌زنند، بنابراين ذكر منبع آن اخبار از مهمترين مواردي است كه بايد به آن توجه شوند. به گفته‌ي او در حال حاضر گروهي از رسانه‌ها به اين اصل پايبند هستند و در كنار اعتمادپذيري مردم، اخلاقيات را نيز رعايت مي‌كنند و برخي ديگر از رسانه‌ها به آن توجهي نمي‌كنند و اين خود رويكرد منفي محسوب مي‌شود. وي بحث اعمال سليقه در بحث اخلاق رسانه‌يي را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اعمال سليقه‌ي شخصي و حزبي چيز بدي است كه متاسفانه برخي مواقع شاهديم اتفاقات بر اين اساس تحليل مي‌شود و برخي رسانه‌ها سعي مي‌كنند موضوعات خرد و كوچك را درشت‌نمايي كنند؛ در صورتي كه ما نبايد ناقض حقوق فردي و حريم اخلاقي افراد در جريان رسانه‌ها باشيم. وي همچنين ايجاد ياس و نااميدي را از مواردي دانست كه در جهت تخريب بهداشت رواني جامعه است كه برخي رسانه‌ها به آن دامن مي‌زنند و در جهت ايجاد شايعات حركت مي‌كنند. اين كارشناس با اشاره به لزوم رعايت اخلاق رسانه‌يي در جامعه گفت: با رعايت نكردن اخلاق رسانه‌يي فضايي غيرشفاف حاكم شده و انتظارات مردم نيز به طور كافي و مطلوب برآورده نمي‌شود. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-09811
  • خبرنگار :