گشايش چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها؛ اظهارات حدادعادل، صفارهرندي و ملكيان

چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها صبح امروز با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و تعدادي از مديران مسوول خبرگزاري‌ها و مطبوعات، اساتيد ارتباطات، كارشناسان و اصحاب رسانه گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي مراسم افتتاحيه‌ي جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها، عليرضا ملكيان - معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - اظهار كرد: جشنواره‌ و نمايشگاه امسال براي نخستين‌بار به صورت مستقل و جدا از نمايشگاه كتاب برگزار مي‌شود چراكه مطبوعات جايگاه و هويت مستقلي داشته و لازم بود براي حفظ اين شان يك نمايشگاه مستقلي داشته باشند كه امسال اين اتفاق افتاد.

او ادامه داد: تفاوت ديگر نمايشگاه امسال بين‌المللي بودن آن است كه از حدود 15 كشور منطقه اعم از خبرگزاري، روزنامه و مجله در نمايشگاه امسال حضور دارند.

وي افزود: هدف از اين امر تبادل اخبار، اطلاعات و تجربيات بين رسانه‌هاي داخلي و خارجي بوده و اين كه اين امر در آينده براي ايجاد تشكل‌هاي مطبوعاتي در منطقه سرآغاز باشد.

ملكيان خاطر نشان كرد: در ارتباط با جشنواره‌ي امسال از نمايندگان رسانه‌هاي خارجي مقيم ايران كه حدود 108 نمايندگي هستند، دعوت كرديم تا آثاري را كه درباره‌ي ايران منتشر كردند به جشنواره ارسال كنند كه به آثار برگزيده در اين بخش جوايزي داده مي‌شود.

وي تصريح كرد: بيش از پنج هزار اثر به جشنواره‌ي امسال ارسال شده كه تعداد 4400 اثر به بخش داوري راه پيدا كرد و از اين تعداد نيز نزديك به 300 اثر براي داوري به كميته‌ي نهايي ارسال شد و نفرات برتر انتخاب شده و در روز اختتاميه معرفي خواهند شد.

او در پايان از اصحاب رسانه، مديران مسوول رسانه‌ها، مديران عامل خبرگزاري‌ها، خبرنگاران و گزارشگران كه جشنواره را به خوبي و آبرومند شروع كردند، تشكر و آرزو كرد كه جشنواره و نمايشگاه امسال به همين شكل به پايان برسد.

اين نمايشگاه فرصتي براي به‌دست آوردن دارايي‌ها و بضاعت اهل رسانه است

سپس در ادامه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برپايي جداگانه‌ي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت: اين نمايشگاه فرصتي است براي اين كه مطبوعات خودشان را به صورت ماهو مطبوعات و رسانه نشان داده و مشخص كنند اين گفته كه مطبوعات نقش طفيلي نمايشگاه كتاب را داشته و مردم هنگام بازديد از نمايشگاه كتاب، تنها از روي تفنن به نمايشگاه مطبوعات هم مي‌روند اشتباه بوده است.

محمدحسين صفارهرندي اظهار كرد: نمايشگاه امسال تجربه‌ي جديدي در برپايي نمايشگاه مطبوعات نصيب ما كرد؛ چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه مطبوعات امسال در داخل كشور مقارن با اولين دوره‌ي برپايي بين‌المللي آن است.

وي افزود: نمايشگاه و جشنواره‌ي مطبوعات فرصتي براي به دست آوردن دارايي‌ها و بضاعت اهل رسانه‌هاي مكتوب، خبرگزاري‌ها و نشريات است.

او ادامه داد: اين نمايشگاه همچنين فرصتي براي جلوه كردن به‌گونه‌اي ديگر در چشم مردمي است كه خريدار كالاي توليد شده در بنگاه‌هاي اطلاع‌رساني ما هستند؛ اين ارتباط نزديك مردم با اصحاب رسانه را بايد غنيمت شمرد.

وي خاطر نشان كرد: اصحاب رسانه مي‌توانند در اين ارتباط بي‌واسطه بازتاب عملكرد خود را در بين مخاطبان خود ديده و با آن‌ها سخن بگويند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: نمايشگاه مطبوعات فرصتي است براي ارزيابي عملكردها؛ ارزيابي عملكرد كساني كه در زمان انعكاس مطلب خود در رسانه مزد شيرين كاري خود را دريافت كرده‌اند و امروز از زوايه‌ي ديگر در حال ارزيابي عملكرد خود هستند.

او ادامه داد: در مجموع مي‌توان گفت نمايشگاه مطبوعات فرصت مناسبي براي انديشيدن به آينده است و اين كه در اثرگذاري ظاهري و در حوزه‌ي عمومي فرهنگ چگونه بايد باشيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان از اصحاب رسانه، اساتيد علوم ارتباطات و همچنين از حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاحيه‌ي نمايشگاه و جشنواره‌ي مطبوعات و خبرگزاري‌ها تشكر كرد و برپايي افتتاحيه براي نمايشگاه مطبوعات را نيز تجربه‌ي نو و جديد دانست و اظهار اميدواري كرد كه اين افتتاحيه در سال‌هاي بعد به نحوي برگزار شود كه به جشنواره هم مربوط باشد.

برگزاري مستقل جشنواره‌ مطبوعات،گامي براي توجه بيشتربه رسانه است

در ادمه‌ي اين مراسم دكتر حدادعادل - رييس مجلس شوراي اسلامي - با گراميداشت ياد و خاطره‌ي شهداي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها، گفت: جامعه‌ي مطبوعاتي ما سند دارد و سند آن اين شهداي خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاست. آن‌ها نشانه‌ي تلاش جامعه‌ي رسانه‌اي و مطبوعات ما در راه دين، ايمان، انقلاب و معنويت هستند.

او با بيان اين‌كه مركب قلم دانشمندان و نويسندگان از خون شهيدان برتر است، افزود: شهداي مطبوعات كساني هستند كه خود مركب قلم‌شان بوده‌اند و اين پديده‌ي شگفت‌انگيزي است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با گراميداشت ياد قيصر امين‌پور، تأسف عميقش را از فقدان شاعري درجه اول در ادبيات فارسي ابراز كرد.

وي رسانه را جزء ضروري و لاينفك زندگي امروز در اين جهان دانست و افزود: اطلاع‌رساني از لوازم زندگي در دنياي امروز است و رسانه ابزار اطلاع‌رساني و جزء نيازهاي همگاني است.

حدادعادل افزود: جايگاه رسانه براي اداره‌ي جامعه مثل آب و نان و غذا و سوخت و انرژي است؛ يعني همان‌طور كه بدون اين اقلام نمي‌توان زندگي كرد بدون رسانه امور اين دنيا سامان نمي‌گيرد و هر كشوري با هر مرامي ناچار است اطلاع‌رساني داشته باشد و كشورهايي كه مثل ما بر پايه‌ي يك فرهنگ، انقلاب كرده و نظامي تشكيل داده‌اند بيش از بقيه محتاج رسانه‌اند.

وي افزود: اعتقاد ما اين است كه آزادي اطلاع‌رساني لازمه‌ي حاكميت ملي است. اگر بنا داريم كه داريم؛ ملت در صحنه باشد و با رأي خود در هر صحنه‌اي تعيين‌كننده باشد ملت بايد آگاه باشد و آگاهي مستلزم جريان روان اطلاعات است.

به گفته‌ي وي، نمي‌شود ما بر حضور مردم در صحنه تأكيد كنيم ولي به همان اندازه بر روان بودن و فراواني اطلاعات تأكيد نداشته باشيم.

وي آزادي مطبوعات و رسانه‌ها را در يك حكومت سالم يك نعمت براي مسوولان آن حكومت دانست و گفت: رسانه مسوولان را از خطاهاي احتمالي آن‌ها مطلع مي‌كند و به آن‌ها امكان مي‌دهد كه آن‌ها نيز حرف خود را با مردم بزنند.

به گفته‌ي حدادعادل، وقتي مطبوعات قصد اصلاح داشته باشند هيچ حكومت صالحي از چنين مطبوعاتي رويگردان نيست. دولت و مجلس و حكومتي كه بخواهند با فساد مبارزه كنند بايد از مطبوعاتي كه افشاگر فساد باشند استقبال كنند.

وي با بيان اين‌كه اين‌ها اصولي است كه ما بر آن تأكيد مي‌كنيم، قانونمندي را لازمه‌ي آزادي دانست و افزود: آزادي بدون رعايت حريم قانون به هرج و مرج مبدل مي‌شود. ما در مجلس تلاش مي‌كنيم از حيث امكانات و نيز دسترسي خبرنگاران به نمايندگان مجلس، فضاي مناسبي براي خبرنگاران و فعاليت‌هاي خبري ايجاد كنيم.

رييس قوه‌ي مقننه، مجلس را قلب تپنده‌ي اخبار سياسي كشور دانست و به مصاحبه‌هاي مطبوعاتي خود با خبرنگاران كه به طور منظم طي دو سال اخير برگزار مي‌شود اشاره و خاطرنشان كرد: به خاطر ندارم كه حتي در يك مورد هم در سوالي كه خبرنگاراز من مي‌پرسند دخالت كرده باشم، خبرنگاران آزادند و سوال مي‌كنند، ما بايد پاسدار اين حريم باشيم.

وي اداره‌ي مطبوعات و عرضه‌ي مطبوعاتي مناسب را يك فن تخصصي دانست و گفت: اين طور نيست كه هركسي در مدرسه توانست خوب انشاء بنويسد برود روزنامه را اداره كند، چراكه هزار نكته‌ي باريك‌تر از مو در اين فن وجود دارد.

حدادعادل ارزيابي انواع تخصص‌ها در مطبوعات را از فوايد و آثار برگزاري نمايشگاه مطبوعات دانست و با بيان اين‌كه اين خدمت بزرگي است كه مطبوعات را تخصصي‌تر مي‌كند، مقام ادبي دكتر مولانا را كه در اين مراسم افتتاحيه حضور داشت يادآور شد و گفت: امثال ايشان مي‌توانند راهنماي نسل جوان و انواع تخصص‌هاي رسانه‌اي باشند.

حدادعادل در ادامه مستقل برگزار شدن جشنواره‌ي مطبوعات از جشنواره‌ي كتاب را گامي براي توجه بيشتر به مطبوعات دانست و افزود: به نظر مي‌رسد دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين نتيجه رسيده‌اند كه مي‌توانند اين طفل 14 ساله را از مادرش يعني كتاب جدا كرده و ساماني مستقل برايش فراهم كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكلات ابتدايي مستقل برگزار شدن اين جشنواره، تأكيد كرد: مطبوعات بايد اعتماد مردم را جلب كنند و بايد به نحوي عمل كنند كه مردم به خواندن روزنامه شوق داشته باشند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در اين راستا ضرورت توجه به آسيب‌هاي متوجه مطبوعات را يادآور شد و با بيان اين‌كه رعايت منافع ملي، مصالح ملي و وحدت ملي بسيار مهم است، خاطرنشان كرد: كساني كه در مطبوعات دستي به قلم دارند بايد اوضاع و احوال جهاني را بشناسند و بدانند كه موقعيت كشور ما چه موقعيتي است و هميشه وظيفه‌ي مطبوعاتي خود را با آگاهي درستي از شرايط ايفا كنند.

وي مسأله‌ي مهم را مشخص بودن مرز تحليل از خبر دانست و گفت: عيبي ندارد كه احزاب و تشكل‌ها براي خود روزنامه داشته باشند، اين لازمه‌ي كار تشكيلاتي و سياسي است. طبيعي است كه روزنامه‌ها هر كدام ترجمان مرام سياسي يك جريان سياسي باشند اما بايد اين توازن و تعادل ميان تعهد به يك جريان سياسي و تعهد به واقعيت و حقيقت رعايت شود و اين‌طور نباشد كه اگر روزنامه‌اي مايل است رقيب خود را در عرصه‌ي سياست شكست دهد، به قيمت هزينه كردن از كيسه‌ي منافع ملي اين كار را انجام دهد و يا پا روي حقيقت بگذارد.

او با بيان اين‌كه اين نمونه‌ها در مطبوعات ديده مي‌شود، به برخي مطالب كه اخيرا در روزنامه‌ها در خصوص وي منتشر شده اشاره كرد و با بيان اين‌كه اين مسأله مطلقا صحت ندارد، گفت: گاه مي‌بينيم كه تيترهاي درشت با عكس‌هاي مربوط به گذشته و داستان‌سرايي‌هايي به نام انتشار خبر نقل مي‌شود. البته اين امر عموميت ندارد و قصدم از بيان مطلب اين نيست كه همه‌ي مطبوعات را داراي چنين عيبي معرفي كنيم ولي اين آسيب‌ها معمولا در مطبوعات ديده مي‌شود.

به گفته‌ي حدادعادل، گاه كسي آرزو، تحليل و تخيلي دارد و به جاي آن‌كه در قالب تحليل، مقاله بنويسد آن را به صورت خبر بيان مي‌كند، اين امور باعث مي‌شود كه حيثيت مطبوعات صدمه ببيند.

وي گفت: گاه تيترها طوري انتخاب مي‌شود كه صد در صد در نقطه‌ي مقابل مقصود گوينده است.

رييس مجلس بر لزوم آسيب‌شناسي دقيق آفات مطبوعاتي و رسانه‌اي تأكيد و خاطرنشان كرد: اگر خود اهالي مطبوعات از حريم مطبوعات پاسداري كنند اين از هر حمايتي كه مجلس، دولت و قوه‌ي قضاييه بخواهد از مطبوعات بكند، باارزش‌تر است.

وي در اين خصوص به اين ضرب‌المثل كه احترام امامزاده را متولي امامزاده بايد نگه دارد اشاره كرد و گفت: موظفيم از آزادي پاسداري كنيم، افتخارمان اين است كه در كشوري زندگي مي‌كنيم كه انتقاد به مسوولان، دولت و حكومت خيلي طبيعي و رايج است. مطبوعات هر چيزي كه به نظرشان مي‌رسد اشتباه است اعم از اين‌كه اشتباه باشد يا نه، بيان مي‌كنند البته قضاوت نهايي با مردم است.

رييس قوه‌ي مقننه، افزود: اگر ديديد رسانه‌اي هيچ حسني از يك دستگاه نمي‌بيند و يك سره عيب‌ها را منعكس مي‌كند معلوم مي‌شود كه نمي‌خواهد واقعيت‌ها را بيان كند و اين ربطي به دولت و مجلس فعلي ندارد.

حدادعادل تأكيد كرد كه رسانه‌ها بايد منصفانه ببينند يعني آن‌چه را خوب است بيان كنند و آن‌چه را بد است با ذكر دليل منعكس كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان با تشكر از مسوولان و دست‌اندركاران برگزاري اين نمايشگاه، اظهار اميدواري كرد كه مستقل برگزار شدن اين جشنواره سرآغاز راه تازه‌اي در مطبوعات باشد.

به گزارش ايسنا حدادعادل پس از افتتاح چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها از غرفه‌هاي اين نمايشگاه از جمله غرفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران ديدن كرد.

او هنگام بازديد از غرفه‌ي ايسنا ضمن موفق دانستن اين خبرگزاري جوياي احوال دكتر فاتح، موسي خبرگزاري دانشجويان ايران شد و براي وي آرزوي موفقيت كرد. 

 

لازم به يادآوري است كه چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع درخيابان حجاب برگزار شده و تا 22 آبان‌ماه، همه روزه از ساعت 9 تا 19 پذيراي اصحاب رسانه و عموم علاقمندان به عرصه‌ي اطلاع‌رساني است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-09417
  • خبرنگار :