هنر نزد ايرانيان است و... گزارشي از توجه جهاني به هنر پراعتبار هنرمندان كشورمان

ركوردزني هنر معاصر ايران اين روزها سرخط اخبار هنري دنياست. هنر معاصري كه در بيان ديگران، همواره با صفت انزواي هنرمندانش در ايران همراه مي‌شود.

يك سال گذشته توجه سه حراجي مهم و معتبر بين‌المللي به ماركتي دست‌نخورده جلب شد و موسسه‌هاي بزرگ فروش آثار هنري براي فرو آوردن چكش بر ميز مزايده با هم رقابت كردند.

از يك‌سال پيش، كساني توجه كريستي را هنر معاصر ايران معطوف كردند و در مزايده‌اي كه بر اساس سنت، يك تا يك‌ونيم ساعت به فرجام مي‌رسيد، با صرف حدود چهار ساعت، براي به‌دست آوردن مجسمه‌ها و نقاشي‌هاي ايراني، چانه زدند؛ تا نخستين حضور رسمي هنرمندان ايران‌زمين در ماركت‌هاي جهاني در تاريخ دنيا ماندگار شود.

قيمت‌ها 10 برابر رقم‌هاي برآوردشده، هيجاني را به حاضران و برگزاركنندگان وارد كرد كه سال‌ها بود تجربه‌ نشده بود.

هر چند رقم‌هاي برآوردشده تنها كمي بيش از آن چيزي بود كه در داخل كشور ارايه مي‌شدند، اما رقابت براي مالكيت آثار، سرمايه‌اي براي برگزاركنندگان مزايده در منطقه به ارمغان آورد و اعتباري را هم براي نام‌هاي ايراني.

در پي دو دوره برگزاري مزايده كريستي، موسسه ساتبي هم دست به‌كار شد؛ تا از رقابت هنر معاصر، بكر و دست‌به‌دست نشده‌ي ايراني‌ها بي‌بهره نماند و اين چنين هنر ايران در قلب اروپا با رقم‌هاي باور نكردني چكش خورد و سيدمحمد احصايي سر خط حراج ساتبي شد.

در پي آن كريستي براي سومين‌بار به ميدان آمد، حالا مي‌گويند نگاه منصفانه‌يي به هنر مدرن و معاصر ايران خيره شده است و جايگاهي تعريف‌شده دارد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رونق هنر رو به رشد و رونق ايران تنها در دايره حراجي‌ها محدود نمانده و همچون برخي سنوات گذشته، در رويدادهاي رقابتي معتبر دنيا نيز هر از چند گاهي سري بالاتر ديگر سرها برافراشته است.

رضا عابديني گرافيستي كه اين سال‌ها حضور جهاني‌اش بيش از آن چيزي است كه در داخل كشور به او پرداخته مي‌شود، جايزه يك‌صد هزار دلاري پرنس كلاووس را از دست ملكه هلند دريافت كرد.

او براي ارايه‌ي تصويري متفاوت از ايران، به‌همراه خواننده‌ي جوان و نوآور - محسن نامجو - به روتردام فراخوانده شد.

خبر رسيد كه مي‌خواهند "غرور اژدهايي" جمشيد مراديان - مجسمه‌ساز - را هم در 10 شهر چين بگردنند. آثار اين مجسمه‌ساز ايراني از سوي كميته‌ي بين‌المللي المپيك 2007 منتخب شده بود، در فستيوال چين عرضه شد و در پي آن فرانسه، سوئد و تركيه ميزباني او را براي اجراي كارهايش خواستند.

وي با ابزار كارش به فستيوال مجسمه‌هاي چوبي كاميل كلوده هم رفت و برگزاركنندگان برايش كارگاه آموزش برپا كردند و پس از آن با 20 هنرمند جهاني به سوييس دعوت شد.

رضا درخشاني - هنرمند نقاش و نوازنده - هم با نقش‌هاي انارش به آمريكا و فرانسه رفت و با نوازندگي سه‌تار هنرش را به رخ كشيد.

اما آمريكايي‌ها بي‌كار نماندند؛ گروهي از هنرمندان جوان و مدرسان دانشگاه‌هاي ايران را دعوت كردند تا هنر روزشان را با همان نگاه شرقي در كشورشان كه صاحب نخستين موزه‌ي هنر مدرن دنياست، عرضه كنند.

در جريان اين سفر، احمد نادعليان، سرنوشت سرخ پوستان آمريكا را با حجاري‌هايش در گوشه گوشه اين سرزمين حك كرد و به‌خاك سپرد.

ازسوي ديگر، آيدين آغداشلو مجموعه‌ي تازه خلق شده‌اش را پس از حدود 30 سال كه هيچ نمايشگاهي در داخل و خارج برپا نكرده بود، در ونكوور برپا كرد و 100 درصد آثارش فروخته شد و به مجموعه‌هاي شخصي در سراسر دنيا رفت. حالا آمريكايي‌ها هم مي‌خواهند ميزبان دومين نمايش "شفاعت فرشتگان" او باشند.

به گزارش ايسنا، ايتاليايي‌ها مي‌خواستند موسيقي سنتي ايران را بشنوند، پس گروه حنانه را دعوت كردند. آن‌ها با ديوان، تنبور، ني، سه‌تار و دف نغمه‌هاي محلي را در ايتاليا نواختند.

اما بهروز دارش به‌خاطر مجسمه‌ي آهني كه روايتي از "استحاله" و "شدن" داشت، جايزه‌ي 500 هزار يني نهمين بي‌ينال مجسمه‌سازي ژاپن را از ميان 700 هنرمند نامي بين‌المللي از آن خود كرد.

موزه‌ي هنرهاي معاصر شهر رم پايتخت ايتاليا 73 اثر خوش‌نويسي 18 هنرمند شيرازي را در شاخه‌هاي تذهيب، مينياتور، خوش‌نويسي عرضه كرد.

دو كاريكاتور ايراني هم جوايز برتر مسابقه بين‌المللي طنز و كاريكاتور چين را بردند؛ محمدعلي خلجي در حالي جايزه اول را برد كه ولادمير كارانفسكي - كاريكاتوريست شهير روس - برنده دوم شده بود. جابر اسدي در همين شرايط برنده‌ي جايزه ويژه شد.

از سوي ديگر، از ميان صدها شركت كننده نامدار جهان، جواد عليزاده، تنها جايزه بزرگ كاريكاتور تركيه را برد؛ كار او روايتي طنزگونه، اما تراژيك، از جدايي پدر و مادرها داشت.

و اما، عكاسان ايران براي نمايش عكس‌هايشان در مركز فرهنگي چاندياني در شهر مزتره به ايتاليا فرا خوانده شدند؛ نمايشگاهي كه ايتاليايي‌ها قول داده‌اند در شهرهايشان بچرخانند.

اين‌ها همه‌ي افتخارهايي نبودند كه ايراني‌ها در جهان ثبت كردند؛ بلكه از ميان 900 حريف حرفه‌يي دنيا، گوزن طلايي فستيوال جهاني عكاسي زير آب در فرانسه به كاظم بايرم‌بخش رسيد، مجموعه‌ي آثار نفيس محمود فرشچيان در دنيا منتشر شدند، فرانسوي‌ها نخستين‌بار بالاترين نشان فرهنگي دولتي‌شان را به سينه‌ي آوازخوان ايراني - شهرام ناظري- چسباندند، اسپانيايي‌ها هم حاصل يك عمر فعاليت حرفه‌يي بهمن جلالي را يك‌جا عرضه كردند؛ عكس‌هايي از انقلاب اسلامي ايران، جنگ تحميلي تا روايت اين روزهاي عكاس با سابقه‌ي ايراني و... .

حالا موزه‌ي لوور مي‌خواهد همه آثاري را كه از ايران در گنجينه‌اش دارد، رو كرده و منتشر كند و... هنر نزد ايرانيان است و بس!

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8608-07656
  • خبرنگار :