«بارزترين ويژگي امين‌پور حرکت در مدار تعادل بود» ديدگاه‌هاي مصطفي محدثي و محمودرضا اكرامي‌فر

حركت در مدار تعادل

مصطفي محدثي گفت: بارزترين ويژگي شعر قيصر امين‌پور، حرکت در مدار تعادل است.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، افزود: اين ويژگي البته بارزترين ويژگي شخصيت او نيز بود.

وي با بيان اين‌که دست يافتن به اين مدار و حرکت کردن در آن، کار آساني نيست، اظهار كرد: حرکت کردن در اين مسير نيازمند توانمندي، مطالعه، پشتوانه‌ي فرهنگي و ادبي غني و آشنايي با مسائل روز جامعه است، که مجموعه‌ي اين‌ها در قيصر امين‌پور جمع شده بود.

محدثي خاطرنشان کرد: امين‌پور يکي از معدود افرادي بود که مي‌توان آن‌ها را از مروجان و ادامه‌دهندگان جريان اصيل شعر فارسي در روزگار معاصر دانست؛ درواقع شعر و شخصيت امين‌پور عصاره‌ي تمامي فضيلت‌ها و ارجمندي‌هايي است که هويت تاريخي ما را شکل مي‌دهد.

او تصريح کرد: با وجود صداهاي مختلفي که در جريان شعر معاصر شنيده مي‌شود، جريان‌هاي اصيل و مبتني بر پيشينه‌ها و پشتوانه‌ها بسيار کم‌اند.

اين شاعر با تأکيد بر اين‌که بزرگ‌ترين خدمت قيصر امين‌پور، نوآوري وسيعي بود که در ادامه‌ي سير منطقي شعر به وجود آورد، اظهار كرد: امين‌پور به خوبي توانست جوانان را با شعر و رفتار والاي خودش جهت دهد و تربيت کند و راه رستگاري را در شعر به آن‌ها نشان دهد.

وي با بيان اين‌که امين‌پور همواره مورد توجه بود، گفت: او همواره در خدمت نسل جوان کشور بود و در خانه‌ي شاعران و دفتر شعر جوان حضور فعالي داشت و به رغم بيماري سختي که در چند سال اخير آزارش مي‌داد، همواره در صحنه حاضر بود.

محدثي همچنين به رباعي که به گفته‌ي خودش نزديک به دو هفته پيش براي «قيصر امين‌پور» سروده و پيش از درگذشت اين شاعر به او تقديم کرده است، اشاره کرد:

«در سنگ سر گشودن پر باشد / در رگ رگ هوش مي شناور باشد

رومي ز پس قرون به‌پا خاسته است / آن‌جا که به تخت شعر، قيصر باشد»

وقت ترويج انديشه‌ي قيصر امين‌پور

محمودرضا اكرامي‌فر گفت: قيصر امين‌پور يکي از پنج شاعر شاخص بعد از انقلاب بود.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان اظهار كرد: قيصر امين‌پور با توانايي‌هاي خود در زبان و ادبيات توانست جايگاه ويژه‌اي در ادبيات باز کند، که نسبت به ساير شاعران، شعرش از جايگاه بهترين برخوردار باشد.

وي با بيان اين‌که محتواي شعر امين‌پور، محتوايي انساني و انقلابي است، تصريح کرد: او از لحاظ زبان شعري، زباني سهل و ممتنع داشت و فضاهاي درستي را ارائه مي‌کرد.

اين پژوهشگر خاطرنشان کرد: شعر امين‌پور مانند آب چشمه‌اي زلال است که انسان در نگاه اول سنگ‌هاي عميق چشمه را مي‌بيند؛ اما هر چه دست دراز مي‌کند، دستش به آن‌ها نمي‌رسد، که از اين دسته مي‌توان شعر "ايستگاه" و يا "ناگهان چقدر زود دير مي‌شود" را نام برد.

اکرامي‌فر با بيان اين‌که امين‌پور سال‌ها مسؤول سروش نوجوان و کانون شعر جوان بوده است، افزود: او کلاس‌هاي شعري براي جوانان و نوجوانان داشت و خود از اثرگذارترين شاعران بر روي جوانان و نوجوانان بود.

او درباره‌ي عرفان در شعر امين‌پور گفت: عرفان در شعر امين‌پور، عرفان اجتماعي است و آن عرفاني را که در شعر مولوي يا حافظ مي‌توان جست‌وجو کرد، در شعر امين‌پور به چشم نمي‌خورد؛ او در جاي جاي شعرش از زبان انسان، از دردها، آمال و آرزوهاي انسان حرف مي‌زند و گاهي با زبان سنجيده‌اي که دارد، به راحتي شرايط نامطلوب جامعه را زير سؤال مي برد و جامعه‌ي مطلوب را گوشزد مي‌کند.

اين شاعر با ابراز تاسف از فقدان اين امين‌پور، اظهار كرد: ما قدر چيزي را که داريم، نمي‌دانيم. زود احساساتي مي‌شويم و زود هم فراموش مي‌کنيم. امروز به جاي اين‌که بر سر بزنيم که قيصر رفت، شاعران بزرگ ديگر همچون او را از ياد نبريم که گرگ اجل يکايک از اين گله مي‌برد.

او در پايان متذكر شد: بزرگداشت امين‌پور بايد در زمان حياتش مي‌بود و اکنون وقت ترويج ثمر، انديشه و ترويج آن محتوايي است که امين‌پور به خاطرش شعر مي‌گفت.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۲ آبان ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-06554
  • خبرنگار :