عباس باقري: امين‌پور نماينده‌ي بحق شاعران گوشه‌نشين بود

امين‌پور نماينده‌ي بحق شاعران گوشه‌نشين بود

عباس باقري گفت: قيصر امين‌پور ثابت كرد كه مي‌شود روستايي ماند و با مردم ماند و در عين حال مي‌شود بر تفكر شهري چيره شد.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: امين‌پور هم شعر و هم شخصيتش از مصاديق سهل‌ و ممتنع ادبيات امروز است. زلالي عاطفه و زلالي شعر قيصر آن‌چنان به هم پيوند خورده كه گويي دو وجود گرانبها در يك روح گرد آمده‌اند و مي‌توانند با حقيقت وجودي شعر درآميخته شوند.

باقري از امين‌پور به‌عنوان بچه‌ي پاك و زلال روستايي ياد كرد و افزود: امين‌پور از بچه‌هاي پاك و زلال روستا بود كه توانست بر كلان‌شهري چون تهران اشراف پيدا كند و واقعيت وجودي خود را بر اين شهر بگستراند.

او در ادامه يادآور شد: امين‌پور شاعرانه زيست و در شعر به مرتبه‌ي شهودي كلمه رسيد. از كلمه نردباني فراز كرد تا با آن بتوان تعريف تازه‌اي از انسان با همه‌ي دردها، آرمان‌ها و آرزوهايش ارايه داد. قيصر توانست از روستاي كوچكي چون «گتوند» هم بخشي از معرفت‌شناسي در حوزه‌ي ادبيات و فرهنگ را در كلان‌شهري چون تهران به تصرف درآورد. او ندا داد كه شعر همين گوهر نظم دري را به پاي زياد‌ه‌خواهان و انحصارطلبان نريختن است و از دل آفتابي مردم كوچه سردرآوردن و با آن‌ها هم‌كاسه و هم‌صدا شدن و هم‌بيعت شدن است؛ بيعت به‌سمت افق‌هاي آفتابي كلمه، كه در ابتدا خدا بود، بعد كلمه و اگر مي‌فروشيم، همين به كه بازوي خود را؛ نه كلمه كه خلقت اولين است.

اين شاعر ساكن زابل تأكيد كرد: امين‌پور توانست نشان دهد كه مي‌شود هم با كلام فاخر سخن گفت و هم مردم عادي را به مشاركت و تنفس در هواي شعر دعوت كرد. امين‌پور نماينده‌ي بحق ما شاعران دورافتاده، گوشه‌نشين و خنجر به پهلو شكسته است؛ از اين رو امين‌پور هميشه هست.

عباس باقري در پايان گفت: اين حادثه را كه مي‌تواند ادبيات ما را متأثر و مي‌تواند بازتاب‌هايي چندگانه‌اي را ايجاد كند، به جامعه‌ي ادبي تسليت مي‌گويم.

قيصر امين‌پور از نظر آراستگي کلام جزو بهترين‌ها بود

امير برزگر گفت: نو بودن اشعار با وجود ريشه داشتن در ادبيات کهن، از بارزه‌هاي آثار مرحوم قيصر امين‌پور است.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، افزود: امين‌پور را بايد يکي از بهترين و برترين شاعران معاصر دانست. از ميان شاعران نامدار، قيصر امين‌پور به جهت آراستگي کلام و زيبايي شعر، چه از نظر ساختاري و چه محتوايي، جزو بهترين‌ها بود. او شخصيتي بسيار مهربان، منظم و باايمان داشت.

وي درباره‌ي تأثيرات آثار قيصر امين‌پور بر رشد ادبيات معاصر، اظهار داشت: غير از شعراي خراسان که وابستگي و پيوستگي عميقي با شعر کهن خود دارند و داراي ريشه‌هاي سترگي در شعر خراسان هستند و کم‌تر از کسي تقليد مي‌کنند، جوان‌هاي نسل دوم و سوم انقلاب خيلي تحت تأثير قيصر امين‌پور بوده و لذا وي تأثير بسيار شگرفي روي جوانان شاعر و خصوصا در حوزه‌ي تهران داشت.

برزگر خاطرنشان كرد: قيصر امين‌پور جزو شاعراني است که مسلما گروهي از ايشان پيروي مي‌کردند؛ چرا که هم از نظر دانش و هم از نظر بينش شعري، بسيار قوي بود و اشعار وي در عين حال که نوست، در ادبيات کهن ما ريشه دارد و اين چيزي است که شاعر را ماندگار کرده و مورد پسند و تقدير همه‌ي علاقه‌مندان به شعر واقع مي‌شود.

امير برزگر تصريح کرد: بسياري از شاعران هستند که شعر آن‌ها نوست؛ ولي در عمق ادبيات کهن ما ريشه ندارد و بعضي هستند که آن‌قدر شعرشان کهنه است که کسي به خواندن اشعارشان رغبت نمي‌کند؛ اما قيصر امين‌پور جزو شاعراني است که شعرش قابل انتقال به ديگران بوده و بسياري از وي پيروي مي‌کردند.

او همچنين گفت: به نظر من، شعر «سفر ايستگاه» شايد به نوعي در ارتباط معنوي با همين اتفاق باشد که گويا خودش از بروز چنين اتفاقي آگاه بوده است.

«قطار مي‌رود

تو مي‌روي

تمام ايستگاه مي‌رود

و من چقدر ساده‌ام که سال‌هاي سال

در انتظار تو

کنار اين قطار رفته ايستاده‌ام

و همچنان به نرده‌هاي ايستگاه نظاره مي‌کنم»

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۸ آبان ۱۳۸۶ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-05192
  • خبرنگار :