معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي: شركت توسعه‌ي گردشگري نقش فروشنده‌ي صنايع دستي را نمي‌تواند داشته باشد صنايع دستي ايران در 10 كشور پايلوت معرفي و عرضه مي‌شوند

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: شركت توسعه‌ي گردشگري نقش هلدينگ و واسطه را ميان توليدكننده‌ي صنايع دستي و بازار دارد و قرار نيست، موازي با صادركننده عمل كند. حسين هاتفي فارمد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به همكاري اين معاونت با شركت توسعه‌ي گردشگري براي توسعه‌ي صادرات صنايع دستي و برپايي نمايشگاه‌هاي دايمي صنايع دستي در كشورهاي آفريقايي، افزود: براي آغاز فعاليت‌هاي صادراتي صنايع دستي، فراخواني ازسوي اين معاونت در روزنامه‌ها داده شد كه فقط حدود شش نفر از صادركنندگان استقبال كردند. اكنون بيشتر آنها امكان برگزاري نمايشگاه يا فروشگاه‌هاي دايمي صنايع دستي را در كشورهاي مختلف ندارند و شايد در اين‌باره با حدود 20 يا 30 نفر صحبت شد كه اين افراد از معاونت درخواست ارايه‌ي محصول را داشتند؛ اما معاونت صنايع دستي توليدكننده نيست كه آثار مورد نظر را در اختيار آنها قرار دهد. وي ادامه داد: توليدكننده‌ي صنايع دستي توانايي حضور در كشورهاي ديگر را براي برپايي نمايشگاه يا فروشگاه به‌دليل ضعف مالي ندارد، درحالي‌كه صنايع دستي ايران براي معرفي و عرضه به بازارهاي جهاني به شركت هلدينگ براي سرمايه‌گذاري نياز دارد. بنابراين با تعدادي از شركت‌هاي مرتبط مذاكره شد؛ اما چون از سود اين كار مطمئن نبودند، وارد نشدند. اكنون با شركت توسعه‌ي گردشگري توافق شده است تا نقش هلينگ را تا زمان گشايش راه‌ها براي صادرات برعهده بگيرد. همچنين با وزارت بازرگاني مذاكره مي‌شود كه اگر شركتي با شرايط مورد نظر بود، به اين فعاليت وارد و واسطه‌ي ميان توليدكننده و بازار شود. او معتقد است: اگر در 10 كشور دنيا، 10 نمايشگاه صنايع دستي با آثار متنوع برگزار شوند، علاوه بر سوددهي، به صنايع دستي و توسعه‌ي صادرات آن نيز كمك مي‌كنند. به‌عنوان مثال، ايراني‌هاي بسياري در خارج از كشور و مناطقي مانند دبي اقامت دارند كه در صورت سرمايه‌گذاري از طريق آنها براي صنايع دستي ايران در اين كشورها و مناطق، ضمن سوددهي براي اين افراد، صنايع دستي معرفي و در سطح گسترده‌تري عرضه مي‌شوند. معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي بيان كرد: بخش خصوصي به‌دليل نبود اطمينان از سود و شرايط، به اين حوزه وارد نمي‌شود؛ اما براي شروع، بخش دولتي راه را مي‌تواند باز كند. به گفته‌ي او، شركت توسعه‌ي گردشگري بايد در اين بخش سرمايه‌گذاري و صنايع دستي را از توليدكننده بخرد و در كشور هدف نيز گروه‌هاي خريدار را شناسايي و فروشگاه يا نمايشگاهي از اين آثار برگزار كند؛ اما نقش فروشنده را نمي‌تواند داشته باشد. هاتفي گفت: براي معرفي و ارايه‌ي صنايع دستي ايران با بسياري از بخش‌ها مانند دبيرخانه‌ي شوراي عالي ايرانيان، انجمن ايرانيان مقيم خارج از كشور و ايراني‌هاي مقيم در كشورهاي ديگر درحال مذاكره هستيم كه بيشتر آنها از معاونت صنايع دستي تقاضاي ارايه‌ي محصول را داشتند؛ اما اين معاونت توليدكننده نيست و اين كار را نمي‌تواند انجام دهد. بنابراين وظيفه‌ي تهيه‌ي آثار صنايع دستي به شركت هلدينگ داده شده است كه ضمن سودبري و گردش سرمايه‌ي آن، با كمترين هزينه‌، اين كار را انجام مي‌دهد. وي درباره‌ي انتخاب بازار آفريقا با توجه به نبود سيستم حمل و نقل مستقيم به اين قاره و تنوع صنايع دستي اين كشور، اظهار كرد:‌ انتخاب آفريقا، تشنگي بازار را مطرح مي‌كند و معتقد هستيم، اگر صنايع دستي ايران شناخته شود، حتا در كشوري كه صنايع دستي متنوع و قابل توجهي دارد، با استقبال مواجه و خريده مي‌شود. وي افزود: حضور صنايع دستي ايران همواره در بازارهاي جهاني، كم‌رنگ بوده است و بازار آفريقا ظرفيت فعاليت صنايع دستي ايران را دارد و نگران نيستيم كه صنايع دستي اين قاره از ايران جلو است، چون بسياري از آثار اين كشور با اجناس ايراني برابري نمي‌كنند. هاتفي بيان كرد: در بخش تجاري آفريقا، هيچ‌كسي از بخش خصوصي وارد نمي‌شود و بايد نخست دولت وارد شود كه شركت توسعه‌ي گردشگري پذيرفته است، كمك كند تا مشكل صادرات صنايع دستي حل شود. با قاطعيت مي‌توان گفت كه صنايع دستي ايران در دنيا برجسته است و صنايع دستي هيچ كشوري با ايران برابري نمي‌كند. معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي افزود: در ايران دست كم 255 رشته‌ي صنايع دستي وجود دارند كه هريك قابليت توليد در 90 نمونه را دارند و چون در اين درياي بي‌كران غرق هستيم، قدر آن‌را نمي‌دانيم. وي صنايع دستي تايلند را در دنيا قابل توجه دانست و گفت: دبير كل سازمان جهاني جهانگردي معتقد است كه صنايع دستي تايلند صحيح‌ترين برنامه‌ريزي را دارد. درحالي‌كه صنايع دستي ايران معرفي و براي آن برنامه‌ريزي نشده است و بايد مشكلات آن رفع شوند تا آن‌را بتوان معرفي و صادر كرد. هاتفي تاكيد كرد: بايد صنايع دستي ايران را در تمام كشورها، بخصوص كشورهايي كه بيشترين ايراني‌هاي مقيم را دارند، معرفي كرد و اين برنامه شروع شده و درحال انتخاب 10 كشور پايلوت از حوزه‌ي جنوب خليج فارس، كشورهاي عربي و اروپايي مانند آلمان، فرانسه، انگليس، فنلاند و آسياي جنوب شرقي مانند مالزي، چين و سنگاپور هستيم كه به محض تعيين اعلام مي‌شوند. معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي اظهار داشت: در گذشته، فروشگاهي از صنايع دستي ايران در نيويورك آمريكا بود كه اكنون فروشنده‌ي ايراني آن با اين معاونت براي همكاري تماس گرفته است تا صنايع دستي ايران در اين بازار نيز معرفي و عرضه شوند كه درحال رايزني هستيم. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8607-10114
  • خبرنگار : 71021