عضو هيات علمي پژوهشكدهي حفاظت و مرمت: تردد جمعيت و اكوهاي سنگين كنسرتها تخريب مكانهاي تاريخي را سبب ميشوند
برگزاري كنسرت در مكانهاي تاريخي به انديشيدن تمهيدات لازم نياز دارد، تا مشكلي را بهوجود نياورد. يك عضو هيات علمي پژوهشكدهي حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: بنايي مانند چهلستون اصفهان تفاوتهاي زيادي با معابدي مانند معبد خورشيد در جنوب شرقي هندوستان براي برگزاري كنسرت دارد، چون چهلستون با تزيينات و قدمت خود حساسيت بيشتري نسبت به آلودگيهاي صوتي از خود نشان ميدهد. عليرضا بهرهمان كنترل جمعيت را در ايران با مشكلات زيادي روبهرو دانست و ادامه داد: انبوه جمعيت در برگزاري يك كنسرت، حجم زياد تخريب را بهدنبال دارد و آسيبهاي زيادي را حتا به بناهاي عمومي و معمولي ميزند. اين عضو هيات علمي پژوهشكدهي حفاظت و مرمت، تردد جمعيت زياد و استفاده از اكوهاي سنگين در كنسرتها بهعنوان تقويتكنندهي صدا را از جمله عوامل ايجادكنندهي لرزش و به مرور زمان تخريب مكانهاي تاريخي دانست. بهرهمان اظهار داشت: بررسي اين قضيه به مطالعه نياز دارد و اينكه ببينيم، در اين ميان، چه چيزهايي را از دست ميدهيم و چه چيزهايي را بهدست ميآوريم. وي تفاوت گذاشتن ميان مكانهاي مختلف براي برگزاري كنسرتها و حتا جشنهاي مختلف در مكانهاي تاريخي را يك امر لازم ارزيابي و اضافه كرد: آثار، بناها و محوطههاي تاريخي ما همه در يك سطح قرار ندارند كه بخواهيم هر برنامهاي را كه در پارك هم ميتوان اجرا كرد، در كاخ ـ موزهها مانند كاخ گلستان يا كاخ صاحبقرانيه نيز به اجرا درآورد. او برگزاري كنسرت در مكانهاي مختلف تاريخي را بدون توجه به ارزش آنها مانند بردن يك گروه موسيقي به گنبد سلطانيه دانست كه همزمان با بازديد مردم از اين مكان ثبتشده در فهرست ميراث جهاني، گروه موسيقي هم براي آنها موسيقي اجرا كند. اين عضو هيات علمي پژوهشكدهي حفاظت و مرمت ادامه داد: اگر بخواهيم با برگزاري اينگونه كنسرتها به معرفي مكانهاي تاريخي و جذب گردشگر بپردازيم، بايد بستر و امكاناتي فراهم شوند كه ارزش اينگونه مكانها را بالا ببرند، نه برعكس در معرفي بنايي مانند كاخ گلستان يا چهلستون، از موسيقي پاپ كمك بگيريم. بهرهمان گفت: متاسفانه زماني كه نقصاني در گوشهاي از كارها براي ما ايجاد ميشود، ابزارهاي ديگر را به كمك ميگيريم تا بتوانيم آن نقصان را از ميان ببريم، ولي هيچ تلاشي براي از بين بردن اين نقصان بهصورت مستقيم نميكنيم. وي توضيح داد: اگر امكاناتي مانند تالار يا آمفيتئاتر براي برگزاري كنسرتها نداريم، با برگزاري آنها در كاخ ـ موزههاي براي جبران نقصهايمان در حوزهي شهري تلاش ميكنيم. او تاكيد كرد: اگر اين كاربري نامناسب بهصورت عادت شود، شهرداري تهران ديگر به فكر ايجاد مكاني براي برگزاري اينگونه مراسم نميافتد. انتهاي پيام