اهورا ايمان: ترانه‌هاي سريال‌هاي ماه رمضان نمره‌ي قبولي نمي‌گيرند

اهورا ايمان معتقد است كه ترانه‌هاي تيتراژهاي سريال‌هاي ماه مبارك رمضان در حد بضاعت شعري ما نيستند و اگر چه اين ترانه‌ها تا حدي مقبول‌اند؛ اما به آن‌ها نمره‌ي قبولي نمي‌توان داد. اين ترانه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ضعف‌هاي اين ترانه‌ها گفت: در اين ترانه‌ها ضعف‌هايي از نظر تأليف، كژتابي زباني، تعقيب‌هاي معنوي، و تكراري و كليشه‌يي بودن ديده مي‌شود. شاعر ترانه‌ي تيتراژ سريال «شكرانه» با بيان اين‌كه نقاط درخشاني نيز در اين ترانه‌ها ديده مي‌شوند، اظهار كرد: برخي قسمت‌هاي ترانه‌ي تيتراژ سريال «يك وجب خاك» سروده‌ي عبدالجبار كاكايي كه جزو ملحقات نيستند و به ترانه‌ي اين شاعر اضافه نشده، بسيار دلنشين و شنيدني‌اند. البته اين موضوع تنها درباره‌ي كلام و نه آهنگ و خوانندگي كار صدق مي‌كند. ايمان همچنين به تكراري و كليشه‌يي بودن ترانه‌هاي سريال‌هاي ماه مبارك رمضان اشاره و بيان كرد: در ترانه‌هاي اين سريال‌ها اغلب موضوعات ماوراء‌الطبيعه، عبادي و مذهبي مورد توجه قرار مي‌گيرند، كه اين نوع نگاه به سريال‌هاي ماه مبارك رمضان بسيار نخ‌نما شده است و درواقع بايد راه گريزي يافت تا به موضوعات ديگر نيز توجه شود. او درباره‌ي ميزان تأثيرگذاري اين ترانه‌ها بر مخاطب، گفت: اگر اين ترانه‌ها جداي از سريال‌ها ماندگاري يافتند، در ذهن مخاطب جايي باز كردند و پس از ماه مبارك رمضان نيز زمزمه شدند، مي‌توان گفت كه بر مخاطب تأثيري ژرف داشته‌اند. اما اگر عمر اين ترانه‌ها تنها به اين ماه محدود شد و پس از آن ديگر اثري از آن‌ها باقي نماند، كاركرد ابزاري كوتاه در حد 30 شب آشكار مي‌شود. ايمان با بيان اين‌كه بعيد است ترانه‌هاي اين سريال‌ها به ماندگاري دست يابند، گفت: در برخي ترانه‌ها به لحاظ تلفيق ترانه و آهنگ، ضعف‌هايي ديده مي‌شود و اين نبود تلفيق، نشانگر ناآشنايي آهنگساز با ترانه است. درواقع آهنگساز بايد در خدمت كلام قرار گيرد و آن را به بهترين شكل ادا كند؛ اما متأسفانه در اين سريال‌ها، آهنگ در حد بيان شفاف و رساي ترانه نبوده است. او سپس تصريح كرد: چند سالي است كه كارگردانان در ايام ماه مبارك رمضان و ايام عيد سعي مي‌كنند سريال‌هاي‌شان ترانه داشته باشند و با وجود به پرداختن به ترانه‌ها و آهنگ‌هاي باكلام در سريال‌هاي مختلف، تنها درصد كمي از اين ترانه‌ها به ماندگاري رسيدند و سال‌هاي بعد نيز از سوي مخاطب زمزمه شدند. ايمان با ياد كردن از ترانه‌هاي «آواي فاخته» و «پهلوانان نمي‌ميرند» به‌عنوان آثاري ماندگار، گفت: جاي اين نوع ترانه‌ها در اين فضا بسيار خالي احساس مي‌شود و كارگردانان بايد به اين نكته توجه كنند كه اگر اين ترانه‌ها باشند، در سال‌هاي بعد با زمزمه شدن‌شان از سوي مخاطب، زحمت‌ها و تلاش آنان نيز به اذهان متبادر مي‌شود. او در پايان متذكر شد: كارگردانان و مسؤولان رسانه‌ي ملي به نقش ترانه به‌عنوان عامل اساسي كه به تنهايي براي خود يك رسانه است، بيش‌تر و دقيق‌تر مي‌توانند توجه كنند. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8607-07256
  • خبرنگار :