*واگذاري ساخت نيروگاه، الكتروكمپرسورها و تاسيسات جانبي به مپنا* حاضر نشدن توتال در فاز 11 به معني توقف پروژه پارس ال‌ان‌جي نخواهد بود

تامين مالي پروژه ايران ال‌ان‌جي از جمله پكيج ساخت نيروگاه، الكتروكمپرسورها و تاسيسات جانبي ( يوتيليتي) به صورت تركيبي از منابع مالي داخلي شركت ملي نفت ايران، بانك ملت و فاينانس تامين خواهد شد كه تا كنون 100 ميليون دلار از منابع داخلي پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري - سرپرست وزارت نفت - در مراسم امضاي قرارداد واگذاري ساخت نيروگاه، اكتروكمپرسورها و تاسيسات جانبي ( يوتيليتي) به شركت مپنا با بيان اين مطلب افزود: پيام اين قرارداد به آقاي ساركوزي - رييس‌جمهور فرانسه - اين است كه اگر توتال در فاز 11 پارس جنوبي هم حاضر نشود، قراردادها همانند ايران ال‌ان‌جي امضا و اجرا خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين كه تحت هر شرايطي و با همت پيمانكاران و توانمندي داخلي به اجراي بخش‌هاي مختلف پروژه‌ي پيچيده ال‌ان‌جي مي‌پردازيم، افزود: در ميان پروژه‌هاي پارس و پرشين ال‌ان‌جي كه با شركت‌هاي خارجي تفاهم‌نامه توسعه آن‌ها امضا شده و هميشه سوالاتي درباره زمان اجرايي شدن آن‌ها مطرح است، پروژه ايران ال‌ان‌جي در شرايط مشابه به مشاركت‌هاي ايراني داده شده و پيشرفت مناسبي دارد.

مديرعامل شركت ملي نفت با اشاره به تعريف اين پروژه در چهار بسته خاطرنشان كرد با اين تصميم زمينه براي فعاليت شركت‌هاي داخلي كه به بزرگي شركت‌هايي مانند شل و توتال نيستند، ايجاد شده است.

امضاي قرارداد واحد شيرين‌سازي ايران ال‌ان‌جي 13 در ماه آبان

در اين مراسم علي خيرانديش - مدير عامل شركت ايران ال‌ان‌جي-  نيز درباره افزوده شدن بخش تاسيسات جانبي (يوتيليتي) به نيروگاه و الكتروكمپرسورها توضيح داد: eLNG اولين مرحله است و پس از آن بايد واحدهاي شيرين‌سازي و مايع‌سازي ساخته و بهره‌برداري شوند كه ممكن بود در صورت تاخير، يوتيلتي كارهاي ديگر عقب بيفتد، بنابراين تصميم گرفتيم يوتيلتي را در پروژه eLNG بگنجانيم كه احتمال تاخير پروژه كاهش پيدا كند.

وي با بيان اين كه اين قرارداد 30 درصد كل پروژه را شامل مي‌شود، گفت: در حال حضار بيش از 50 درصد قراردادهاي لازم امضاء شده و با نهايي شدن قرارداد واحد شيرين سازي در 13 آبان، حجم قراردادهاي امضاء شده به بيش از 70 درصد مي‌رسد. در اين راستا قرارداد مايع‌سازي در دي و آفسايد در بهمن امضا خواهند شد.

خيرانديش با ابراز اميدواري از توليد اولين محموله ايران LNG در دسامبر 2010 تصريح كرد: با فرض قراردادهاي اخير فروش LNG ، پروژه ايران ال‌ان‌جي سالانه بيش از 12 ميليارد دلار و با فرض قراردادهاي سال گذشته ال‌ان‌جي، سالانه بين 5 تا 6 ميليارد دلار صادرات خواهد داشت.

وي هزينه كل پروژه را 4.5 ميليارد دلار برآورد كرد و گفت: راه‌اندازي اين پروژه و صادرات ال.ان.جي جايگزين مناسبي براي صادرات نفت‌خام خواهد شد.

او در خصوص بخش eLNG تشريح كرد: اين بخش شامل يك نيروگاه است كه در مقياس ISO حدود 1120 مگاوات برق توليد مي‌كند كه سايت به 840 مگاوات نياز دارد. سيكل نيروگاه تركيبي است كه هزينه آن بيش از 100 ميليون دلار گران‌تر از نيروگاه سيكل باز است، ولي با مصرف گاز موجب صرفه‌جويي مي‌شود؛ به گونه‌اي كه در سال اول 85 ميليون دلار مصرف كمتر گاز به دست مي‌آيد و در 1.5 سال اول كل هزينه نيروگاه بازگشت داده مي‌شود.

راه‌اندازي نيروگاه متمركز پارس جنوبي پيش از تابستان سال 87

به گزارش ايسنا، موسي رفان - مدير عامل شركت مپنا - نيز با اشاره به مجموع قراردادهاي 2 ميليارد دلاري اين شركت با وزارت نفت در 6 ماهه ابتداي امسال اظهار كرد: قرارداد امروز شامل بخش نيروگاه يوتيليتي و كمپرسورهاست.

وي افزود: در بخش نيروگاه مجموعه كامل خريدها از كارخانه‌هاي داخلي انجام خواهد شد. همچنين در بخش يوتيليتي نياز است بخشي از تجهيزات وارد شود، ولي عمده كاربرد آن آب شيرين كن‌ها و تصفيه كننده آب داخلي هستند. در مورد كمپرسورها نيز اميدواريم اين پروژه زمينه ساخت داخلي آن ها را در آينده در كشور فراهم كند.

رفان همچنين درباره پروژه ديگر اين شركت يعني ساخت نيروگاه متمركز پارس جنوبي اظهار اميدواري كرد كه اولين واحد آن زودتر از برنامه يعني قبل از تابستان سال 87 وارد مدار شود. در حال حاضر سه دستگاه توربين ژنراتور مشغول كار است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۶ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8607-02882
  • خبرنگار :