تئاتر ايران شش ماههي نخست سال 86 را با خبرهاي پيرامون بازسازي تئاتر شهر، جشنوارههاي با عناوين تئاتري، انجمن نمايش، دزدي از تئاتر نصر سپري كرد.
سفرهاي نوروزي اهالي تئاتر
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هر چند يكي دو سالي بود كه نوروز تئاتر ايران با سفرهاي نوروزي گروههاي نمايشي آغاز ميشد، سال 86 اين اتفاق در حوزه تئاتر حرفهاي نيفتاد، اما دانشجويان تئاتر با سرپرستي مجيد سرسنگي، مدير گروه تئاتر پرديس هنرهاي زيبا، روزهاي پاياني سال 85 رهسپار فرانسه شدند و نمايش" اديپ" را در اين كشور اجرا كردند. هم زمان با 27 مارس (7 فروردين ماه) نيز سرسنگي به عنوان دبير كميته اجرايي TIT ايران گزارش سالانه تئاتر ايران را در مقر يونسكو ارائه كرد. دانشجويان تئاتر هم زمان با اجراي اين نمايش در كارگاههاي آموزشي آكادمي تئاتر ملي پاريس شركت كردند.
اجراهاي رپرتواري
اوايل سال 86 بود كه بسياري از هنرمندان از وضعيت نامشخص نمايشهايشان ابراز نگراني كردند؛ البته آن زمان اهالي تئاتر تصور ميكردند، بيبرنامگي تئاتر به دليل تعميرات تئاتر شهر است، اما مدتي بعد بود كه به دنبال اعتراضات آنها كه ناشي از ابهام در زمان اجراي نمايشها بود، مقرر شد تعدادي از نمايشهاي سال 85 كه اقبال بيشتري در زمينه جذب مخاطب داشتهاند به صورت رپرتواري اجرا شوند.
برگزاري برنامه رپرتوار، خود، بحثهاي ديگري به دنبال داشت، تعدادي از هنرمند تئاتر انگيزه مديران را از اجراي اين طرح ؛ عدم برنامهريزي براي اجراي نمايشهاي جديد دانستند اما تعداد ديگري نيز عنوان كردند: به دليل مشخص نبودن زمان دقيق اجراي نمايشها برگزاري رپرتوار چندان موثر نخواهد بود و در نهايت از ميان تمام آثار منتخب آثاري همچون "ددالوس و ايكاروس" (همايون غني زاده) و "كانون و قيام كاستيلون" (آرش دادگر) اجرا شدند، البته اجراي " ددالوس و ايكاروس" ، خود به يكي از رويدادها مهم تئاتري در جهت جذب تماشاگران شد، چرا كه اين نمايش با استقبال بسيارگسترده علاقمندان، منتقدان و هنرمندان تئاتر رو به رو شد و اجراي آن بارها و بارها تمديد شد.
پس از مدتي كوتاه مقرر شد، هنرمندان تئاتر پيشنهاداتشان را به شوراي گزينش متون تئاتر شهر ارائه دهند، البته طبق اعلام قبلي نمايشهايي كه از سال گذشته در نوبت اجرا بودند، در اولويت اجرايي قرار گرفتند.
قصهي هزار و يك شب بازسازي تئاتر شهر
با اجراي رپرتوار بود كه داستان بازسازي تئاتر شهر مسير ديگري پيدا كرد، هر چند بحث بازسازي از سال 85 مطرح شده بود، اما قرار بود اين اتفاق مهم اوايل سال 86 رخ دهد و هم زمان با روز جهاني تئاتر كه در ايران، ارديبهشت ماه برگزار ميشود، اين مجموعه بازگشايي شود، اما روند بازسازي مهمترين مجموعه تئاتر شهر به گونهاي ديگر پيش رفت.
اوايل سال جاري بود كه عنوان شد بازسازي به شكل مرحله به مرحله انجام ميشود، بدين معنا كه كل مجموعه تئاتر شهر تعطيل نميشود، بلكه در هر مرحله يكي از سالنهاي آن تعميرات خود را پي ميگيرد و در اين ميان بحث بازسازي ميان اداره كل هنرهاي نمايشي و سازمان ميراث فرهنگي آغاز شد.
در آن زمان مديريت اداره كل هنرهاي نمايشي طي نامهاي خطاب به رياست كل سازمان ميراث فرهنگي خواستار نظارت اين سازمان بر تعميرات تئاتر شهر شده بود و حال آنكه اين نامهنگاري ميبايست از طريق دفتر استان تهران انجام ميشود، مسئولان تئاتر شهر كه هيچ پاسخي از سوي سازمان ميراث فرهنگي دريافت نكرده بودند، خواستار واكنش اين سازمان بودند، از سوي ديگر مسئولان ميراث فرهنگي هم عنوان ميكردند: هيچ گونه نامهاي دريافت نكردهاند تا اين كه موضوع درنشست خبري حسين پارسايي و معمارزاده به عنوان نمايندگان اداره كل هنرهاي نمايشي و سازمان ميراث فرهنگي كه در خبرگزاري ايسنا برگزار شد، حل شد و مقرر شد نامه مستقيما به دفتر استان تهران ارائه شود.
در همين نشست حسين پارسايي اعلام كرد: تئاتر شهر كل ماه رمضان را تعطيل خواهد بود تا با تمركز بيشتري بتواند تعميرات خود را انجام دهد وهم زمان با عيد فطر بازگشايي شود.
به گزارش ايسنا، تغييرات تئاتر شهر تنها به دليل تعميرات و بازسازي اين مجموعه نبود، بلكه ازهمان آغاز سال ايوب آقاخاني به عنوان سخنگوي شوراي گزينش متون تئاتر شهر اعلام كرد: گزينش متون طبق هويت سالنها انجام ميشود.
در طرح هويت بخشي سالنهاي نمايشي كه از سوي شوراي راهبردي تئاتر شهر تصويب شده بود، تالار اصلي ويژه آثار كامل تعريف شد، تالار چهار سو به كارگردانهاي مولف اختصاص پيدا كرد، تالار سايه ويژه متون خارجي و تالار قشقايي ويژه متون ايراني تعريف شد اما اين طرح نيز موافقان و مخالفاني را به دنبال داشت و تعدادي از هنرمندان تئاتر اعلام كردند، با اين طرح مشكل جديدي به مشكلات فعلي تئاتر اضافه ميشود. آنها معتقد بودند: بسياري از آثار قابليت اجرا در سالنهايي را دارند كه در طرح هويت بخشي سالنها، براي آثار ديگري در نظر گرفته شدهاند، به اين ترتيب معيارهاي هويت بخشي سالنها مورد انتقاد قرار گرفت، اما اين انتقادات نتيجهاي در برنداشت.
به دنبال انتخاب شوراي گزينش متون تئاتر شهر، اوايل سال جاري شوراي مديريتي ديگر تالارهاي زير پوشش اداره كل هنرهاي نمايشي نيز انتخاب شدند و هنرمندان تئاتر موظف شدند طرحهاي نمايشيشان را مورد تصويب شوراي سه نفره در هر تالار برسانند.
سفرهاي خصوصي گروههاي تئاتري
خواهران ميرزا حسيني از پركارترين هنرمندان تئاتر در عرصهي بينالمللي هستند. آنها با گروه تئاتر "درخت سيب"، نمايش "پهلوان كچل" را در سيودومين جشنوارهي تئاتر عرسكي "آريوانا دالفاره" كه در ايتاليا برگزار شد، اجرا كردند و در حين اجراي اين نمايش عروسكهاي خيمه شب بازي را به موزه عروسكها در ايتاليا ارائه كردند، با اين اميد كه بخش ايراني اين موزه راهاندازي شود.
ساناز بيان هم نمايش "خانه عروسك" نوشته هنريك ايبسن را در فستيوال بلغارستان اجرا كرد كه اين سفر هم به شكل خصوصي انجام شد.
محسن عرب اميري هم ديگر كارگردان جوان تئاتري است كه نمايش" بيژن و منيژه" را در فستيوال فولكور ملي تركمنستان به صحنه برد.
پانته آ بهرام نيز نمايش" آواژيك"را با نام جديد Made in iran در فستيوال سياه و سفيد فنلاند اجرا كرد و تنديس ايماترا اين جشنواره را گرفت.
اما بهروز غريبپور نيمه اول سال جاري راهي پراگ شد تا به عنوان رئيس هيات داوران فستيوال تئاتر عروسكي پراگ با برگزاري اين جشنواره معتبر بينالمللي همكاري كند.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره بود كه گروه تئاتر عروسكي " آران" به سرپرستي غريب پور اپراي عروسكي " رستم و سهراب" را اجرا كردند و مورد استقبال شركت كنندگان جشنواره قرار گرفتند.
اما نمايش" رستاخر عشق" نوشته محمد رحمانيان به كارگرداني حسين مسافر آستانه از جمله آثاري بود كه با حمايت اداره كل هنرهاي نمايشي در جشنوارهي تركيه به صحنه رفت.
جشنوارهاي براي تئاتر، تئاتري براي جشنواره
ويترين جشنوارههاي تئاتري در طول نيمه نخست سال جاري همچنان متنوع بود. برگزاري جشنوارههايي هم چون جشنواره تئاتر بانوان، جشنواره تئاتر آييني سنتي و دفاع مقدس در كنار جشنوارههاي ديگري هم چون "بسيج" و "ارتش" منجر شد بازار داغ حاشيهها و خبرهاي حول محور جشنوارهها داغ باشد.
بحث داغ انجمن نمايش
در تمام شش ماهه نخست سال بحث انجمن نمايش هم ادامه داشت، در حاليكه وزارت كار به نفع هنرمندان شاكي راي داده اما به گفتهي برخي از هنرمندان اجراي اين راي هم چنان معطل مانده است. اين درحالي است كه طبق اعلام مسولان تئاتري انجمن هنرهاي نمايشي قرار است جايگزين انجمن نمايش شود، به اين معنا كه اساسنامه و هيات امناي جديدي تشكيل شود.
سرقت از تئاتر نصر
سرقت صندليهاي تئاتر نصر هم تا چند هفته؛ قديميترين سالن تئاتر ايران را تبديل به مهمترين خبر تئاتري كرد و در پي آن، مسئولان از راهاندازي موزه تئاتر ايران در تئاتر نصر خبر دادند و اختتاميهي جشنوارهي آييني سنتي به صورت نمادين در اين مكان برگزار شد.
انتهاي پيام