"تقويت صدا در كنسرتها سبب لرزش و تخريب آثار تاريخي ميشود"
يك كارشناس ارشد تزيينات وابسته به معماري دربارهي برگزاري كنسرتهاي موسيقي در كاخ ـ موزههاي تهران و ميزان آسيبهايي كه اينگونه مراسم به بناها و آثار تاريخي وارد ميكنند، گفت: لرزههايي كه بهصورت مداوم و با امواج بسيار ريز در ساختار اصلي آثار و بناهاي قديمي ايجاد ميشوند، تبعات مختلفي دارند. مهدي مداحي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: ارتعاشهايي كه از اين امواج ريز ظاهر ميشوند، نفوذ زيادي در ساختار اصلي بناها و آثار قديمي ايجاد ميكنند كه هريك آناليزهاي آزمايشگاهي مبتني بر پژوهش را ميطلبند. وي افزود: قبلا در مرمت و پاكسازي تزيينات از يكسري امواج فراصوت استفاده ميشد كه بهدليل دامنهي صوتي و خارج از كنترل بودن آنها كه در ساختار آثار مشكل ايجاد ميكردند، اين روش كنار گذاشته شد. او ساختارهاي شكننده در لايههاي تمپرايي رنگ را كه بيشتر در تزيينات و روي يك بستر صوت گچي ايجاد ميشوند و تخريب را بهوجود ميآورند، يكي از عوامل مهم در استفاده از روش پاكسازي مرمت آثار دانست. اين كارشناس ارشد تزيينات وابسته به معماري با اشاره به درگير نشدن تزيينات ايراني با ساختارشان برخلاف آنچه در اروپا وجود دارد، بيان كرد: لايهي تمپرايي روي لايههاي گچي بهدليل نداشتن اتصال مناسبي بهراحتي با هر لرزشي از لايههاي رنگ جدا ميشود. وي بيشترين دامنهي تخريب را در لرزههاي ارتعاشي و امواج زير بر لايههاي رنگ دانست و افزود: براي اندازهگيري ميزان تخريب ديگر بخشهاي آثار و بناهاي قديمي اندازهگيري ميزان نفوذ و دسيبل صوتي نيز قابل استفاده است. به گفتهي او، در دورههاي گذشته قرار دادن يك اتاق بهعنوان اتاق موسيقي در كاخها و دربار پادشاهها مانند قصد عاليقاپو و استفاده از آن اتاقها با حضور نوازندگان هميشگي بود، ولي تخريبي براي اين اتاقها دربرنداشت، چون هيچ تقويتكنندهاي براي صدا وجود نداشت. اين كارشناس ارشد تزيينات وابسته به معماري اظهار داشت: متاسفانه امروزه صداي خوانندگان و ابزارآلات موسيقي در كنسرتها چون بهوسيلهي امكاناتي تقويت ميشود، اين تقويت سبب لرزش و سرانجام تخريب بناي تاريخي ميشود. مداحي تقويت صداي موسيقي و استفاده از آنرا در يك فضاي گسترده باعث گسترش دامنهي تخريب آثار و بناهاي قديمي دانست. انتهاي پيام