محرابيان خبرداد: پايه‌گازسوز شدن خودروهاي توليدي از سال آينده كاهش 0/4ليتري سرانه مصرف بنزين پس از سهميه‌بندي افزايش 25درصدي ظرفيت جابه‌جايي مترو تهران

سرپرست وزارت صنايع و معادن گفت: در سال آينده (1387) عمده خودروهاي كشور با موتور پايه گازسوز توليد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر محرابيان در مراسم تحويل 10 هزار دستگاه تاكسي پرايد دوگانه سوز توسط شركت سايپا با بيان اين مطلب گفت: در نيمه دوم امسال بيش از 110 هزار موتور پايه گازسوز در كشور توليد خواهد شد كه سهم سايپا حدود 60 هزار و سهم ايران خودرو حدود 56 هزار دستگاه است.

وي با اشاره به اين‌كه موتور دوگانه سوز بين سيستم بنزين سوز و گازسوز است، توضيح داد: كل صادرات محصولات نفتي ايران در سال گذشته 57 ميليارد دلار بود كه در همين سال يارانه مصرف انرژي 50 ميليارد دلار بود كه قابل قبول و پذيرفتني نيست و از اين50 ميليارد دلار نيز سهم بنزين، گازوئيل و مازوت و گاز طبيعي هر كدام يك سوم بود.

اسقاط 273 هزار دستگاه خودرو از ابتداي سال گذشته تاكنون

محرابيان درباره اسقاط خودروهاي فرسوده اظهار كرد: قرار بود 250 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته اسقاط شود كه طبق آخرين آمار، اين عدد به 273 هزار دستگاه خودرو رسيده است. امسال نيز طبق برنامه بايد 300 هزار دستگاه خودرو اسقاط شود كه بخش خروج نقدي آنها آغاز شده است، اما متاسفانه با كمبود منابع بودجه مواجه هستيم كه اميدواريم با روش‌هاي مختلف تامين مالي كنيم و همچنين اميدواريم عملكرد امسال بهتر از سال گذشته باشد.

او با اشاره به صرفه‌جويي‌هاي فراوان انجام شده از محل اجراي تكاليف تبصره 13 گفت: با ورود اين 10 هزار تاكسي به ناوگان حمل و نقل عمومي حدود 100 ميليارد تومان صرفه‌جويي خواهد شد؛ ضمن اين‌كه با تكليف تنها يكي از بندهاي تبصره 13 حدود 4 تا 4.5 هزار ميليارد تومان نيز صرفه‌جويي شد.

برنامه راه‌اندازي هزار جايگاه سي‌ان‌جي تا پايان امسال

ميرتاج الديني - نماينده مجلس - در اين لحظه به محرابيان گفت كه زيرساختهاي موجود مانند جايگاه‌هاي سي ان جي كفاف اجراي طرح‌هاي ستاد تبصره 13 را نمي‌دهد كه وي در پاسخ گفت: هنوز يك سال نيز از شروع اجراي طرح‌هاي ستاد نگذشته است؛ ضمن اينكه در حال حاضر بين 250 تا 260 جايگاه CNG فعال در كشور وجود دارد و تقريبا عمليات ساخت بيش از 400 جايگاه ديگر نيز انجام شده و در حال نصب تجهيزات است.

او خبر داد: تا پايان مهرماه وزارت نفت بايد اين تعداد را به 550 ايستگاه برساند. همچنين تا پايان سال بايد اين تعداد به هزار جايگاه يعني تقريبا نصف تمام پمپ‌هاي بنزين در كشور برسد.

او با اشاره به اين‌كه ساخت جايگاه كار بسيار پيچيده‌اي است، اضافه كرد: در ساخت جايگاه بايد فشار گاز از 10 بار به 250 تا 300 بار برسد. همچنين برخي اوقات زمان تست جايگاه براي تضمين كيفيت و ايمني آن شش ماه طول مي‌كشد. البته خوشبختانه تاكنون هيچ گونه اتفاق يا حادثه‌اي در جايگاه‌هاي CNG به وجود نيامده است.

گازسوز شدن كارگاهي 120 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته

سرپرست وزارت صنايع و معادن، همچنين درباره گازسوزكردن كارگاهي توضيح داد: تعهد 120 هزار تايي مربوط به سال گذشته به طور كامل انجام شده است، در حالي كه عده‌اي معتقد بودند كه اين كار بلند پروازانه و انجام نشدني است؛ ضمن اين‌كه اين عدد امسال بايد به 500 هزار دستگاه خودرو برسد كه نصف آن مربوط به وزارت دفاع و مابقي مربوط به تكليف وزارت نفت است.

محرابيان ايران را نخستين كشور اسلامي در زمينه طراحي موتور پايه گازسوز اعلام كرد.

كاهش 0.4 ليتري سرانه مصرف بنزين پس از اجراي طرح سهميه‌بندي

رييس ستاد تبصره 13 همچنين با بيان اين‌كه قبل از اجراي سهميه‌بندي بنزين سرانه مصرف بنزين در ايران 1.18 ليتر بود، توضيح داد: به عنوان مثال كشور پرتقال بالاترين سرانه خودرو را در دنيا دارد - يعني به ازاي هر نفر 1.6 دستگاه خودرو - در حالي كه سرانه مصرف بنزين آن 75 صدم ليتر است كه با اجراي طرح سهميه بندي بنزين سرانه مصرف ما به حدود 0.78 ليتر كاهش يافته است.

عملكرد معادل يك ساله ورود اتوبوس به چرخه حمل و نقل طي دو ماه

وي همچنين با اشاره به اين‌كه طي دو ماه مرداد و شهريور بيش از 1800 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومي مي‌شود، گفت: اين كار معادل عملكرد يك سال است كه چندي پيش هزار دستگاه اتوبوس وارد حمل و نقل عمومي شد و طي چندر روز آينده نيز 800 دستگاه مابقي وارد خواهد شد.

او همچنين توضيح داد: طي دو ماه مرداد و شهريور 1200 دستگاه اتوبوس غيرفعال نيز فعال شده و اين در حالي است كه كل اتوبوس‌هاي فعال در كشور 16 هزار دستگاه است.

افزايش 25 درصدي ظرفيت جابه‌جايي مترو تهران از امروز

وي همچنين درباره اقدامات انجام شده درخصوص مترو تهران توضيح داد: قرار شد طي دو ماه 8 رام قطار وارد مترو شود و ميزان فاصله حركت قطارها از 4 به 3 دقيقه كاهش يابد كه براي اين كار فشار زيادي را روي واگن سازان وارد كرده‌ايم و امروز بعد از اين مراسم 10 رام قطار به مترو شهر تهران افزوده مي‌شود - يعني دو رام بيشتر از برنامه از پيش تعيين شده - كه با اين اقدام ظرفيت جابه‌جايي مترو تهران 25 درصد افزايش مي‌يابد.

او افزود: طي يك سال گذشته بيش از 215 ميليارد تومان به مترو تهران كمك كرديم و 20 ميليارد تومان ديگر هم قرار است به آنها داده شود. همچنين قرار است معادل تمام واگن‌هاي موجود در مترو اقدام به خريداري واگن كنيم كه 15 درصد از هزينه آن را نيز تاكنون پرداخت كرده‌ايم و اميدواريم در ماه‌هاي دي و بهمن به قطار شهري افزوده شود.

ايجاد معاونت خودرو خلاف اصل 44 نيست

به گزارش ايسنا، محرابيان همچنين درباره فعاليت‌هاي وزارت صنايع و معادن در خصوص بحث خصوصي سازي توضيح داد: با توجه به پراكندگي‌كاري‌هاي زيادي كه در سال‌هاي گذشته در صنعت خودروسازي كشور رخ داده و همچنين نياز به سياستگذاري مناسب از سوي دولت براي اين صنعت، در نظر گرفته شد كه در وزارت صنايع و معادن معاونت خودرو تشكيل شود.

وي با اشاره به اين‌كه خودروسازان در سال‌هاي گذشته چندان در امر توليد خودروهاي حمل و نقل عمومي فعال نبودند، توضيح داد: ايجاد اين معاونت خلاف اصل 44 نيست و بسياري از موازي كاري‌ها را نيز برطرف مي‌كند.

وي با اشاره به بزرگترين عمليات خصوصي سازي در ايران كه طي آن 20 درصد سهام ملي مس در بورس عرضه شد، گفت: خصوصي سازي با كيفيت، مدنظر وزارت صنايع و معادن است.

محرابيان ضمن بيان اين كه وزارت صنايع و معادن حق ندارد با بخش خصوصي رقابت كند و اين كار در وزارتخانه ممنوع است، تصريح كرد: بيشترين پتانسيل خصوصي سازي در اين وزارتخانه وجود دارد و قرار است تا پايان امسال سهام 5 كارخانه عظيم را شامل كارخانه فولاد، مس، و آلومينيوم را كه مشمول اصل 44 هستند، واگذار كنيم.

ممانعت از ورود بخش دولتي در 8طرح فولادي

او خبر داد: قرار بود بخش دولتي در 8 طرح فولادي حضور پيدا كند كه جلو آن را گرفته و اعلام كردم كه دولت حق اجرا را در اين طرح‌ها ندارد و پس از آن بيش از 80 بنگاه بخش خصوصي خواستار اجراي اين طرح‌ها شدند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8606-13340
  • خبرنگار :