مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري: انتخاب بازارها مطالعه شده، ولي بينقص نبوده است بودجهاي بايد به تبليغات براي رقابت با كشورهاي همسايه اختصاص يابد
مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري گفت: انتخاب بازارها و نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري امسال مطالعه شده بود، اما نميتوان گفت كه بينقص بوده است. محمدحسين برزين در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: از ابتدا كه اين استاد با هدف تجميع فعاليتهاي تبليغاتي و برگزاري نمايشگاههاي گردشگري تشكيل شد، مطالعه و پژوهشهاي عميقي دربارهي اين صنعت و بازارهاي هدف انجام شدند و صدها نفر با كارشناسي و بهرهگيري از صاحبان نظر و پيشكسوتان صنعت گردشگري براي اين فعاليتها برنامهريزي كردهاند. وي ادامه داد: براي حضور در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري بازارهاي جهان با توجه علايق گردشگران آن كشور و جاذبههاي ايران به پنج اولويت كشورهاي مسلمان و همسايه، اروپاي غربي و آسياي جنوب شرقي، آمريكاي شمالي، لاتين و آفريقا تقسيم شدهاند. برزين با بيان اينكه در تنظيم جدول نمايشگاهي و انتخاب بازارهاي هدف به چشمانداز 20 سالهي اين صنعت توجه شده است، يادآور شد: براساس چشمانداز 20 سالهي صنعت گردشگري قرار است، تا پايان اين برنامه به 20 ميليون گردشگري دست يابيم. بنابراين به همان كشورهاي سنتي و قديمي نميتوان اكتفا كرد. چرا نبايد بازارهاي هدف را گسترش داد، درحاليكه ايران جاذبههاي فراواني دارد، اما در پايينترين ردههاي جهاني قرار گرفته است. او افزود: ايران و اقلام تبليغاتي خود را بايد به همهي كشورها معرفي كنيم، چون يكي از اهداف اصلي در اين نمايشگاهها، اعلام حضور است. مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري دربارهي انتخاب نمايشگاه تايلند كه با ماهيت جذب گردشگر به اين كشور است، توضيح داد: سفير ايران در تايلند اصرار داشت، در نمايشگاهي از اين كشور حضور داشته باشيم و بهتازگي نيز دعوت كرده است. قرار است، نمايشگاهي بهنام «حلال گوشت» برگزار شود و گفتهاند كه زمين را رايگان تهيه ميكنند، اما اقلام تبليغاتي را ما تهيه كنيم كه از اين پيشنهاد استقبال كرديم. وي دربارهي انتخاب بازارها و نمايشگاههايي با ماهيت جذب گردشگر به آن كشور، اظهار داشت: افرادي به اين موضوع انتقاد كردهاند كه خودشان، در اين بازارها شركت كردهاند و بايد توجه شود، هر كشوري كه نمايشگاهي برگزار ميكند، دنبال جذب دلار و ارز گردشگران و همكاراني است؛ اما اين موضوع به علاقهمندي و خود ما بستگي دارد، چون مخالف سفر مردم كشور به نقاط ديگر جهان نيستيم، ولي از اين فرصتها به نفع كشور ميتوان بهره برد. برزين بيان كرد: اينكه برخي از افراد به نام كشور و براي جذب گردشگر در نمايشگاه شركت ميكنند، اما براي خروج گردشگر از كشور اقدام و مذاكره ميكنند، موضوع ديگري است و اگر در نمايشگاهي با هدف جذب گردشگر حضور يابيم، ولي برعكس عمل شود، خيانت است. او ادامه داد: در گذشته، تلاشهايي براي حضور در اين بازارها ازسوي بخش خصوصي صورت گرفته و براي نخستينبار است كه ايران علمي و هدفمند در اين فضاهاي بينالمللي حضور دارد و اين ستاد دو سال است كه بهصورت منسجم شكل گرفته و شايد در آينده بهعنوان پديدهاي تاريخي از آن ياد شود. مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري دربارهي استفاده از آمار ورود گردشگران در تنظيم اين جدول و انتخاب بازارهاي هدف، گفت: بهلحاظ آماري با نقص مواجه هستيم و معمولا آمارها، متناقض هستند و در هر سازمان و وزارتخانه، آمارهاي متفاوتي وجود دارند. بنابراين به آمارهاي دقيق دسترسي نداشتيم كه به آن استناد ميشود؛ اما از امسال با معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مذاكره شده است تا موظف شوند، آمارهاي ورودي گردشگران و گزارشهايي را از آژانسهاي توريستي دريافت كنند. وي با اشاره به اطلاعرساني سريع دربارهي نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري، اظهار كرد: بر اين اساس تاكنون حدود 90 آژانس توريستي، گروه هتل و ايرلاين اعلام آمادگي كردهاند و از اين ميان، در بعضي از نمايشگاهها براساس معيارهاي تعيينشده، انتخاب اين افراد صورت ميگيرد. برزين براي مثال توضيح داد: در نمايشگاه ژاپن، 18 غرفه و 40 داوطلب هستند. بنابراين معيارهاي انتخاب عادلانهي آژانسها تعيين شدهاند تا اين افراد بر اين اساس گزينش شوند. وي سوابق در بازارهاي گردشگري جهان، ميانگين ورود گردشگر در سه سال گذشته، تهيهي بستههاي سفر و سفرهاي ارزانقيمت را از جمله معيارهاي تعيينشده براي گزينش برشمرد و دربارهي گلهي آژانسهاي تازهكار نسبت به اين معيارها، اظهار داشت: شرايط آژانسهاي توريستي كمتجربه و مستقر در شهرستانها درنظر گرفته شدهاند و البته اين گزينش در چهار يا پنج نمايشگاه صورت ميگيرد. او دربارهي اعضاي گروه گزينشكنندهي دفاتر خدمات مسافرتي، بيان كرد: اعضاي اين گروه از ستاد نمايشگاهها و تبليغات و معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گرشگري هستند و چون قرار است، اين گزينش از بخش خصوصي صورت گيرد، نمايندهاي از اين بخش در گروه حضور ندارد. به اين دليل كه امكان دارد، سوءتفاهمهايي ايجاد شوند. برزين با بيان اينكه در نمايشگاههاي گردشگري امسال بستههاي سفرهاي ارزانقيمت ارايه ميشوند، گفت: تهيهي اين بستههاي سفر درحال بررسي است و آژانسهاي توريستي بايد اين بستهها را براي امسال آماده كنند، چون يك امتياز براي آنها محسوب ميشود. وي با بيان اينكه حجم وسيعي از تبليغات براي معرفي ايران از امسال آغاز شده است، افزود: چهار ميليون قلم تبليغاتي امسال براي عرضه در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري، سفارتخانهها و وزارتخانهها توليد شدهاند. او همكاري با بعثهي مقام معظم رهبري را يكي از اهداف براي ارايهي تبليغات برشمرد و عنوان كرد: همكاري خوبي با بعثه در حج گذشته صورت گرفت و اقلام تبليغاتي مناسبي در عربستان توزيع شدند. مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري افزود: تبليغات ايراني از چهار شبكهي تلويزيوني الجزيره، يورونيوز و MBC پخش ميشوند و اكنون ايران با چند سال پيش كاملا متفاوت است. امسال اقلام تبليغاتي به تمام زبانها تهيه شدهاند و در تمام نمايشگاههاي گردشگري به زبان خود آنها حضور داريم. برزين ادامه داد: در طراحي غرفههاي ايران در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري نيز به علاقه و سليقهي بازار هدف توجه شده است و امسال بهجاي طراحي 26 غرفه در نمايشگاههاي تنظيمشده، براي هر اولويت بازار با توجه به سليقهي گردشگري آن منطقه، يك طراحي صورت ميگيرد و تلاش شده است، از اسرافهاي مالي جلوگيري شود. وي دربارهي مشكلات سالهاي گذشته در طراحيهاي غرفه و حضور نداشتن طراحان، تصريح كرد: سال گذشته، طراحي از صفر شروع شد و بسياري از كارها، پختگي اكنون را نداشت؛ اما حالا با دقت اين كار انجام ميشود. مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري افزود: طراحي را كه در گذشته با چهار واحد انجام ميشد، امسال با 1/6 واحد اجرا ميشود، يعني با كمترين هزينه قرار است، اين طراحيها صورت گيرند. برزين دربارهي ضرورت حضور در 26 نمايشگاه گردشگري بهجاي حضور محدود در چند نمايشگاه، اما با تبليغات وسيع، گفت: اين موضوع كه ايران به هر كشوري وارد ميشود، بايد پررنگترين تبليغات را داشته باشد، درست است، اما هزينهي كافي را براي اين كار نداريم و كارهايي هم كه اكنون صورت ميگيرند، با صرفهجويي در هزينه و با تلاش فراوان است. به گفتهي او، ما مجبوريم، براي معرفي بيشتر ايران، در تمام نمايشگاههاي بازارهاي در اولويت ايران حضور يابيم، چون در كشور، بسياري به اين صنعت اعتقاد ندارند، درحاليكه درآمد گردشگري در ايران بايد بيشتر از رقم كنوني باشد. اكنون بهلحاظ بودجه با محدوديتهاي بسياري مواجه هستيم؛ اما اميدواريم، مسؤولان ردهبالاي كشور به اين موضوع توجه داشته باشند. وي در ادامه با اشاره به بودجهي اين ستاد، گفت: سال گذشته قرار بود، حدود هفتميليارد ريال بودجه تخصيص يابد و امسال قرار شد، اين بودجه بيشتر شود كه تاكنون تخصيص نيافته و جذب اين بودجه مشكل است و تلاش ميشود، رقم آن افزايش يابد. برزين اظهار كرد: مسؤولان عاليرتبهي كشور به اين صنعت اعتقاد دارند؛ ولي همهچيز در دست آنها نيست و اميدواريم ديري نگذرد كه همه به اهميت اين صنعت پي ببرند و بودجهي قابل قبول و متناسبي را براي رقابت با كشورهاي همسايه كه رقمهاي نجومي را براي تبليغات اختصاص ميدهند، تخصيص دهند، چون امروز تبليغات، سرمايهگذاري است، نه هزينه كردن. وي با اشاره به فعاليتهاي تبليغاتي اين ستاد، گفت: حدود هفت آلبوم موسيقي اقوام ايراني و بومي براي تبليغات و فيلمهايي از كويرنوردي چند گروه توريستي براي پخش در رسانههاي مختلف تهيه شدهاند. مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري با بيان اينكه در تنظيم اين جدول نمايشگاهي از نظر بخش خصوصي استفاده شده است، بيان كرد: ديماه سال گذشته، نشستي با مديران آژانسهاي توريستي و پيشكسوتهاي اين صنعت برگزار و موضوع آسيبشناسي اين مسير مطرح و پيشنهادهاي آنها دريافت شد كه نظر اين افراد مكتوب وجود دارد. وي اضافه كرد: اينگونه نيست كه بهعنوان بخش دولتي اين طرف قرار گرفته باشيم و بخش خصوصي در طرف ديگر باشد، بلكه ما خدمتگذار افرادي هستيم كه ارز به كشور وارد ميكنند و رونق اين صنعت را موجب ميشوند و انتقادهاي آنها را به فال نيك ميگيريم. انتهاي پيام