رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري تهران: برنامهي نمايشگاههاي گردشگري براساس چشمانداز 20 ساله تهيه شده است
رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران گفت: برنامهي برپايي غرفهي ايران در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري و بازارهاي هدف در اين جدول با توجه به بازارهاي هدف تعيينشده در چشمانداز 20 سالهي گردشگري تهيه شده است. اكبر غمخوار در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: ستاد نمايشگاههاي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حضور فعال در بازارهاي هدف گردشگري چند شاخص مانند جمعيت، درآمد سرانهي كشورهاي هدف روابط سياسي با ايران، ميزان سفرهاي خارجي به كشور هدف، موقعيت آن كشور و علاقه و انگيزههاي سفر را تعريف و بازارهايي را براساس آن تعيين كرده است. وي افزود: براساس اين شاخصها و سليقههاي موجود، پنج اولويت به ترتيب كشورهاي حوزهي خليج فارس و مسلمان (خاورميانه، خليج فارس و بخشي از قارهي آفريقا)، كشورهاي آسياي جنوب شرقي و شمال شرقي، كشورهاي اروپاي غربي، مركزي و شمالي، آسياي مركزي و CIS و آمريكاي جنوبي و شمالي تعيين شدهاند. او كه در كارگروه بررسي برنامههاي نمايشگاهي ستاد تبليغات و نمايشگاههاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عضويت دارد، دربارهي انتخاب بازارهايي مانند تايلند و حضور در نمايشگاههايي با هدف جذب گردشگر به آن كشور، اظهار داشت: ايران در نمايشگاههايي با هدف جذب گردشگر شركت ميكند و مالزي، تايلند، پاكستان، لبنان، ازبكستان و ... بازار هدف ايران هستند و براساس شاخصها و اولويتهاي تعيينشده انتخاب شدهاند. وي معتقد است كه انتخاب اين بازارها درست است و هدف در اين نمايشگاهها جذب گردشگر تعيين شده است. نمايشگاههايي مانند تايلند فقط براي جذب گردشگر نيستند و اين موضوع كه گفته شده، براي خريد تور در اين نمايشگاهها حضور مييابيم، درست نيست. رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران دربارهي دليل برنامهريزي براي حضور در دو نمايشگاه از يك كشور مانند روسيه كه گفته شده، يكي از نمايشگاههاي آن با هدف جذب گردشگر است، توضيح داد: نمايشگاه سنپترزبورگ معمولا كشورهاي اروپايي شمالي را پوشش ميدهد و در نمايشگاه مسكو، كشورهاي ديگري حضور مييابند كه حضور ايران در دو نمايشگاه مهم است. غمخوار افزود: انتقاد ما به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است كه چرا در نمايشگاههاي اندكي حضور داريم. درحاليكه ايران براي معرفي بيشتر خود دست كم بايد در 40 نمايشگاه بينالمللي گردشگري شركت كند. وي ادامه داد: توسعهي قطعي صنعت گردشگري به حضور در نمايشگاهها منوط نيست و پيشزمينههايي براي جذب گردشگري لازماند كه مسايل سياسي و بهبود روابط سياسي با كشورها، ارايهي محصولات متنوع توريستي توسط آژانسها، ايجاد امكانات اوليه و معرفي ايران ازسوي دولت با توجه به رسالتي كه براي معرفي كشور در جهان دارد، از آن جملهاند. او با بيان اينكه زماني در صنعت گردشگري سه آرزو داشتيم، به توضيح اين آرزوها پرداخت: حضور ايران بهصورت يكپارچه و زير يك پرچم در نمايشگاههاي بينالمللي و بازارهاي هدف، ارايهي محصولات تبليغاتي و معرفي محصولات گردشگري آژانسهاي حرفهيي از جمله آرزوهايي بودند كه تاكنون محقق شدهاند. حال اعتقاد داريم كه نمايشگاه فقط ابزاري براي دستيابي به اهداف چشمانداز 20 ساله نيست و بايد ايران در ديگر فعاليتهاي مرتبط مانند حضور در رسانههاي بينالمللي، برگزاري همايشها و هفتهي ايراني، تبليغات ميداني در بازارهاي هدف و ... شركت كند. انتهاي پيام